ÀLVARO ESQUERDO

Naix a l'Ermita el 24 de febrer de 1853. Després de passar, junt el seu germà Pedro, per l'Acadèmia "Santa Marta" de La Vila, ubicada al carrer Arxius. En 1870, ambdós es traslladen a Barcelona per ampliar els seus estudis, iniciant en 1872, Álvaro, la carrera de medicina, tasca que complementa amb diversostreballs, com el de barber , per així poder pagar-se estància i matrícula.En 1878 es doctora en medicina amb premi extraordinari, conseguint un any després, en 1879, una plaça de metge en l'hospital La Santa Creu de Barcelona. Posteriorment exercirà de cirurgià.
Va crear el servei de ginecologia de l'hospital La Santa Creu i la Revista de Medicina i Cirurgia. Fou president de l'Acadèmia i Laboratori de Ciències Mèdiques i membre de la Reial Acadèmia de Medicina. Es autor de nombrosos articles, publicats en les més prestigioses revistes de medicina d'Espanya i França.
En 1908 fa finançar la construcció de les escoles de l'Ermita, primer col·legi de fàbrica de La Vila, i en 1920 va comprar el solar i es va fer càrrec de l'obra del nou col·legi Dr. Álvaro Esquerdo. A més a més va pagar l'obra del nou campanar de l'Ermita, en 1917, i la dotació d'una sala d'operacions en l'Hospital de La Vila, deixant una renda anual per a l'atenció de malalts sense fons en dit centre. També va crear una beca anual per recolzar els estudis de vilers sense capacitat econòmica i diversos premis per a alumnes extraordinaris. Tot açò li va valdre el reconeixement del poble de La Vila que el va anomenar el 28 de novembre de 1909 fill predilecte. En l'acte d'entrega del pergamí en que se li reconeix dit honor, celebrat en agost de 1911, se li fa entrega també de la Creu d'or d'Alfons XII, insígnia que entrega a l'església de l'Assumpció, que la conserva en el cambril de Santa Marta.
En 1914, a iniciativa dels veïns del carrer Llimons, se li posa el seu nom a dit carrer.
El 25 d'abril de 1921, moria a sa casa de Barcelona, a causa d'una angina de pit. El 20 de maig de 1934, es fa a l'Ermita una festa homenatge a Álvaro Esquerdo on es descobreix en la seua casa natalícia una làpida que diu: "En gratitud al ilustre Doctor don Álvaro Esquerdo Esquerdo. Bienhechor del pueblo de Villajoyosa". En el mateix acte es decideix, que el carrer on estava sa casa porte el nom de la seua muller, Rosa Grau, morta en 1929.

HISTÒRIA  DEL CENTRE

El 10 de desembre de 1919 s'escriptura davant notari, per part d'Álvaro Esquerdo, la compra d'un solar de 996 m2 en la carretera d'Alacant-Silla "para construir escuelas nacionales" per 1.000 pessetes, dos dies després, es presenta a l'Ajuntament la sol·licitud per construir el col·legi. Projecte que corre a càrrec del mestre, Primitivo Cirujeda i que quedarà sota la supervisió d'Álvaro Llinares, cosí d'Álvaro Esquerdo, ja que este es troba a Barcelona.
El 19 de desembre de 1919 es concedeix el permís d'obra. Té la condició que s'ha de concloure en 10 mesos. Comencen les obres, tanmateix es paren de seguida degut a una sèrie de problemes amb els obrers i el mestre d'obres per qüestió dels jornals. Solucionat el tema dels jornals seguixen les obres,pero´poc després mor a Barcelona Álvaro Esquerdo. La dona d'Álvaro, Rosa Grau, seguint el llegat del seu marit, es fa càrrec de la situació, prosseguint l'execució de l'obra.El 20 de setembre de 1923, Rosa Grau, cedeix l'edifici i el mobiliari a l'ajuntament.
Es tracta d'un edifici rectangular de 23,5 metres de façana per 26,75 de fondària amb un pati central de 12 m x 14,45 m:
La planta baixa està formada per vestíbul, habitació conserge, cuina i cisterna.
L'ala dreta (planta baixa i 1 pis) per escola de xiquets i banys.
L'ala esquerra (planta baixa i 1 pis), per escola de xiquetes i banys.
La planta baixa posterior i pati central per escola de pàrvuls.
El primer pis (sala central) per saló d'actes i de juntes (Junta d'Instrucció
Pública). I la sala posterior per museu i biblioteca.
El segon pis per escola dominical.
Els patis laterals es destinen per a "gimnasia y solaz".

El 20 de maig de 1934, es fa a l'Ermita una festa homenatge a Álvaro Esquerdo on es descobreix en la seua casa natalícia una làpida que diu: "En gratitud al ilustre Doctor don Álvaro Esquerdo Esquerdo. Bienhechor del pueblo de Villajoyosa" En 1943, quan s'instal·là en dita casa un altra que fa referència a que allí nasqueren els germans Álvaro i Pedro Esquerdo, la làpida anterior fou traslladada al grup escolar, lloc on encara es troba.
En 2005, després d'una inspecció de Conselleria, es decreta la impossibilitat d'adaptar-lo a la normativa d'edificis escolars.
En 2006 es tanca l'edifici, instal·lant-se el col·legi, de manera "provissional" en mòduls.