Els darrers anys s’ha popularitzat a xarxes socials el terme «red flag» fent referència als senyals d’alarma que es disparen quan detectem en una persona comportaments o expressions que ens alerten de que pot resultar perillosa i es millor allunyar-se. Però també podem parlar de signes alarmants quan veiem, escoltem o llegim una noticia als mitjans o les xarxes socials. El taller ensenya a detectar noticies de premsa falses (Fake News), manipulades o amb continguts estereotipats, xenòfobs o racistes basant-se en els materials creats per CEAR i la Unió de Periodistes.
Descripció
Es tracta d’un taller teòrico–pràctic basat en l’informe Sense Tòpics de CEAR i la Unió de Periodistes: https://sensetopics.org/ca/. Es demana a l’alumnat a que utilitzen els seus mòbils per tal d’analitzar les noticies proposades. En una primera part s’explicaran els conceptes clau i es donaran pautes per descobrir fake news i continguts manipulats. Posteriorment l’alumnat, en grups de 2/3 alumnes analitzarà algunes noticies i revisarà quins d’eixos continguts ens han de fer «alçar la bandera» d’alarma. L’activitat finalitzà amb una posada en comú.
Vincle amb les assignatures
- Valencià: Llengua i Literatura
- Projectes interdisciplinaris
- Educació en Valors Ètics i Cívics
- Tutoria
Recomanat per a
- 3r ESO
- 4t ESO
- Batxillerat
- Cicles formatius de grau bàsic, mitjà i superior