Introducció

Les dotacions que la Conselleria d’Educació ha anat enviant als centres al llarg dels anys ha sigut variada, i ha anat canviant conforme a les circumstàncies. Els centres poden tindre algunes impressores, projectors o PDI subministrades des de Conselleria, quan estos dispositius es compraven i distribuïen de manera centralitzada des del SICE. Durant els últims anys es va deixar de comprar este tipus de dispositius, quedant la competència de compra delegada en els centres, centrant-se així en la compra i distribució d’ordinadors, clients i servidors. D’esta manera s’adquiria maquinària que complia amb els requisits en quant a compatibilitat amb LLiurex, al mateix temps que possibilitava tindre un parc homogeni d’equips, concorde als paràmetres establits des del SICE. Això també facilitava la gestió d’incidències per part pel servei d’assistència tècnica (SAI). 

La distribució d’ordinadors s’enviava a determinats espais i càrrecs concrets: sala de professors, biblioteca, aules d’informàtica, secretària, direcció, direcció d’estudis, orientació, aula de música i taller de tecnologia, així com per als espais de docència de Cicles Formatius. Els departaments didàctics no han comptat amb una dotació específica, igual que passava amb les aules docents. Atés que la Direcció del centre té potestat per a distribuir els equips concorde a les necessitats del centre, estos espais s’han dotat moltes vegades amb els equips fruit de la renovació d’espais i càrrecs. Amb l’arribada dels equips per a les ADI,  es cobreix pràcticament la totalitat de les necessitats d’equipament  per a aules docents i altres específiques. 

Tots els equips enviats per Conselleria són inventariats d’ofici;no és necessari realitzar cap acció sobre aquest tema. Este procés es realitza de manera automàtica, una vegada els equips són entregats i/o instal·lats en el centre. Cal tindre en compte que esta distribució de material no apareix de manera immediata en l’eina, i poden passar uns dies fins que la nova dotació aparega reflectida en gvaSAI.   

A l’hora de realitzar una incidència sobre un equip, perquè esta siga atesa pel servei tècnic, és condició necessària que l’equip estiga inventariat. En cas contrari no rebrà atenció per part del SAI. En el cas que es vulga inventariar un dispositiu comprat pel centre, és possible realitzar la petició seleccionant la cua gvaSAI-inventari, en la categoria EQUIP DE TREBALL. 

Cal assenyalar que tots els dispositius TIC no són susceptibles de ser inventariats en gvaSAI. Els actius, que és com es denomina a l’equipament TIC del centre en gvaSAI, estan diferenciats segons la següent tipologia:   

·         Ordinadors, tauletes i NAS  

·         Pantalles i projectors  

·         Dispositius de xarxa   

·         Impressores i escàners   

·         SAIS  

·         Altres dispositius.   

  
En la web de DelegaTIC, de la qual es parla posteriorment, es pot consultar quins dispositius són inventariables i quins no.

També és important assenyalar que els últims equips duals enviats als centres (com els portàtils de les ADI i ordinadors enviats per a FP i renovació d’uns certs espais/càrrecs) són diferents respecte als enviats en anys anteriors:  

  • Són duals, és a dir: venen amb dos sistemes operatius: Lliurex i amb Windows. Anteriorment només s’enviaven duals per a Formació Professional, i venien amb l’arrancada per defecte en Lliurex. En els nous equips l’arrancada per defecte era Windows, però això es canviarà en breu, de manera que es continuarà donant prioritat al SO educatiu propi de la Comunitat Valenciana. 
  • Estan registrats en un MDM que permet controlar i gestionar els equips de manera remota (llançar actualitzacions, instal·lar aplicacions, canviar configuracions…)  
  • No es proporcionen les credencials d’administrador. Actualment els centres solament poden instal·lar les aplicacions disponibles en el Zero Center, de Lliurex, i a la botiga d’aplicacions, en Windows. En principi, per motius de seguretat, no s’havien proporcionat les credencials d’administrador per a estos equips, de manera que qualsevol modificació en la configuració o petició d’instal·lació d’aplicacions havia de fer-se via tiquet en gvaSAI. A causa de la gran quantitat i diversitat d’aplicacions que s’estan demandant, unit a la necessitat d’avaluar la seguretat i el compliment de la normativa i polítiques de protecció de dades de la GVA, s’està treballant per a implementar una solució sobre aquest tema, de manera urgent.
  • No incorporen un QR en la serigrafia que els identifica, per la qual cosano és possible accedir directament a les característiques de l’equip a través de la pàgina habilitada per a tal efecte, on es troba la informació tècnica de la majoria d’equips distribuïts des del SICE. Es poden visualitzar les característiques dels ordinadors en l’apartat ACTIUS de gvaSAI, visible amb el rol gestorTIC 
  • A la serigrafia o etiqueta identificativa apareix el codi d’inventari, en compte del número de serie. Per a tramitar alguna incidència o petició sobre aquests equips es pot buscar aquest codi en el desplegable del formulari corresponent.

Actualment les peticions d’instal·lació d’aplicacions es realitzen mitjançant tiquet en gvaSAI, seguint la ruta des del catàleg de serveis: 
 NOU TIQUET SOBRE L’EQUIP DE TREBALL > PETICIÓ >  LLIUREX/WINDOWS > INSTAL·LACIÓ UN ALTRE SW/INSTAL·LACIÓ SW CORPORATIU.  

Davant la necessitat de dotar d’un mecanisme que garantisca que estes aplicacions complisquen els requisits de seguretat i la normativa de protecció de dades, s’ha habilitat el portal web Appsedu, el qual naix amb l’intenció d’oferir un catàleg d’aplicacions avaluades per la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació.

Recentment també s’ha decidit proporcionar permisos d’administrador als CTIC i altres perfils de coordinació d’aula d’informàtica. Es cita a continuació, per ser una novetat important, el cos del correu que s’ha enviat als centres, a data 6/03/2023

A/A Equip directiu i Responsable TIC
,

Amb la finalitat de facilitar la gestió en els dispositius de les noves dotacions d’informàtica dels centres educatius, des del Servici d’Informàtica per als Centres Educatius (SICE) els comuniquem que, a partir del dia 11/03/24, s’habilitarà perfil d’administrador a les persones amb els càrrecs de coordinació d’aula informàtica, responsable de manteniment de cicles formatius, responsable de manteniment de Formació Professional i coordinació TIC, que encara no disposaven d’aquest. En este sentit, és convenient que estos càrrecs es troben actualitzats a Itaca.

És molt important tindre en compte que es tracta d’una mesura temporal (fins que aquesta gestió es realitze de manera remota), i se sol·licita una administració responsable d’estos dispositius, amb la finalitat de preservar la seguretat i privacitat dels sistemes. Per a això, s’aconsella atendre les següents indicacions:

– Utilitzar la seua Identitat Digital (ID) de manera segura i no compartir-la amb altres membres de la comunitat educativa. Ha de tindre’s en compte que podrien veure’s compromeses les seues dades personals.

A l’hora de realitzar la instal·lació d’una aplicació, ha de tindre’s en compte que no s’ha d’instal·lar si figura com no autoritzada en Appsedu. Si no figura en esta plataforma, s’ha de sol·licitar la seua avaluació a través de gvaSAI fent ús de la categoria: Nou tiquet sobre altres servicis o aplicacions educatives > Petició > Aplicacions educatives.

En cap cas ha d’utilitzar-se aquest perfil administrador per a canviar la configuració dels dispositius. Aquesta acció podria comprometre la seguretat de dades corporatives o impedir l’actualització i instal·lació d’aplicacions educatives a través de la gestió centralitzada. No s’ha de canviar el nom de l’equip.

Es recorda que qualsevol canvi en la ubicació física dels equips ha de ser comunicat al SICE per a la seua actualització en l’inventari. Aquesta comunicació haurà de realitzar-se a través de gvaSAI en la següent categoria: Nou tiquet sobre l’equip de treball > Petició > gvaSAI-Inventari > Actualització de dades

Agraïm per endavant la seua comprensió i col·laboració.

Salutacions cordials,