Al dia a dia que compartim infants i adults hi ha nombroses oportunitats d’aprofundir en la identitat de les persones, allò que ens fa únics i irrepetibles. És fonamental que des dels primers anys els xiquets i les xiquetes conformen una percepció positiva envers ells mateixos i els seus iguals. Per eixe motiu ens proposem, tot el temps que passen a l’escola, que les qualitats de tots i totes estiguen presents en les converses compartides. Tota persona ha de ser conscient com és de valuosa per poder-li demanar que faça qualsevol tipus d’esforç. De la mateixa forma que no podem demanar als infants que respecten determinants límits a l’hora d’estar en qualsevol situació que ho requerix, si no hi ha moments de gaudi i de desenvolupar la pròpia iniciativa, tampoc podem demanar-los que respecten la identitat de l’altre si la seua identitat no es respectada i valorada.
El currículum d’Infantil especifica en l’àrea de creixement en harmonia la prioritat dels processos d’autonomia i identitat individual i social de les criatures per al seu desenvolupament integral.
Complir anys en aquest moment és una fita molt rellevant perquè uns mesos poden marcar la diferència entre parlar o no parlar encara, saber fer més coses sols o necessitar ajudes, saber gestionar les seues emocions, els seus interessos, els temps quotidians per aconseguir objectius personals, o dependre d’altres persones… El 80% del desenvolupament cerebral es produeix abans dels 3 anys, per tant, els aprenentatges que s’estan produint en aquests moments són absolutament determinants en la vida de les persones, i condicionen en gran mesura la forma d’afrontar els reptes cognitius i les relacions interpersonals.
El procés d’adquisició del llenguatge comença per la funció d’anomenar el món i comunicar-se per satisfer necessitats pròpies, i va ampliant-se a les funcions simbòliques al llarg de d’etapa. Les emocions i els atributs personals s’anomenen amb paraules que representen conceptes complexes, que no podem vore, perquè són idees. La representació de les idees són els pensaments: per a pensar i comprendre necessitem paraules, i per adquirir conceptes i paraules necessitem experiències que proporcionen un context on situar-les. Els adults identifiquem atributs com amabilitat, esforç, paciència, empatia, responsabilitat, generositat,valentia, simpatia, tendresa… però els infants els han d’aprendre.
Els aniversaris dels infants són oportunitats per reforçar qui som:
El context per situar-nos en les converses d’aniversaris ens el proporciona cada família, escollint qualitats que representen l’essència dels seus fillets: llegim junts el que ens conten les famílies en xicotetes documentacions personals, i compartim o ampliem eixes característiques amb les nostres experiències i percepcions. Què significa ser curiós-sa, sabut-da, carinyós-sa, valent-ta…? Posem exemples que ens ajuden a comprendre les paraules, i en triem unes poques per escriure-les i deixar-ne constància d’allò positiu que fa especial a cada criatura.





“La forma en ‘cómo’ aprendemos, influye en la visión del mundo y en la relación con el entorno“
-David Bueno-