DIFERENTS I COMPLEMENTARIS

Al dia a dia que compartim infants i adults hi ha nombroses oportunitats d’aprofundir en la identitat de les persones, allò que ens fa únics i irrepetibles. És fonamental que des dels primers anys els xiquets i les xiquetes conformen una percepció positiva envers ells mateixos i els seus iguals. Per eixe motiu ens proposem, tot el temps que passen a l’escola, que les qualitats de tots i totes estiguen presents en les converses compartides. Tota persona ha de ser conscient com és de valuosa per poder-li demanar que faça qualsevol tipus d’esforç. De la mateixa forma que no podem demanar als infants que respecten determinants límits a l’hora d’estar en qualsevol situació que ho requerix, si no hi ha moments de gaudi i de desenvolupar la pròpia iniciativa, tampoc podem demanar-los que respecten la identitat de l’altre si la seua identitat no es respectada i valorada.

El currículum d’Infantil especifica en l’àrea de creixement en harmonia la prioritat dels processos d’autonomia i identitat individual i social de les criatures per al seu desenvolupament integral.

Complir anys en aquest moment és una fita molt rellevant perquè uns mesos poden marcar la diferència entre parlar o no parlar encara, saber fer més coses sols o necessitar ajudes, saber gestionar les seues emocions, els seus interessos, els temps quotidians per aconseguir objectius personals, o dependre d’altres persones… El 80% del desenvolupament cerebral es produeix abans dels 3 anys, per tant, els aprenentatges que s’estan produint en aquests moments són absolutament determinants en la vida de les persones, i condicionen en gran mesura la forma d’afrontar els reptes cognitius i les relacions interpersonals.

El procés d’adquisició del llenguatge comença per la funció d’anomenar el món i comunicar-se per satisfer necessitats pròpies, i va ampliant-se a les funcions simbòliques al llarg de d’etapa. Les emocions i els atributs personals s’anomenen amb paraules que representen conceptes complexes, que no podem vore, perquè són idees. La representació de les idees són els pensaments: per a pensar i comprendre necessitem paraules, i per adquirir conceptes i paraules necessitem experiències que proporcionen un context on situar-les. Els adults identifiquem atributs com amabilitat, esforç, paciència, empatia, responsabilitat, generositat,valentia, simpatia, tendresa… però els infants els han d’aprendre.

Els aniversaris dels infants són oportunitats per reforçar qui som:

El context per situar-nos en les converses d’aniversaris ens el proporciona cada família, escollint qualitats que representen l’essència dels seus fillets: llegim junts el que ens conten les famílies en xicotetes documentacions personals, i compartim o ampliem eixes característiques amb les nostres experiències i percepcions. Què significa ser curiós-sa, sabut-da, carinyós-sa, valent-ta…? Posem exemples que ens ajuden a comprendre les paraules, i en triem unes poques per escriure-les i deixar-ne constància d’allò positiu que fa especial a cada criatura.

Aquesta imatge té l'atribut alt buit; el seu nom és aniversaris3.jpg

La forma en ‘cómo’ aprendemos, influye en la visión del mundo y en la relación con el entorno

-David Bueno-

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies