Engeguem l’actuació d’apadrinament lector intercicles, amb la intenció de fer colla i potenciar el gust per llegir. Els infantils són verdaders devoracontes, però necessiten que els llegim molt, perquè encara no poden fer-ho sols. D’altra banda, l’aprenentatge lector és llarg i costós. Cada infant va al seu ritme, i la millor manera d’aprendre és crear situacions significatives, on llegir junts siga un plaer.
Partim d’un recull de contes que coneixen i els agraden, amb diferents registres i tipologies de textos, que els xiquets i xiquetes de primària poden llegir, segons el seu nivell.
En una assemblea inicial determinem les parelles de padrins i fillols, i el llistat de materials que utilitzarem aquest trimestre.
Enregistrem els llibres que cada padrí ha de preparar per a la primera sessió, i els donem pautes de treball autònom que s’ajusten a les característiques de tots i totes.
Els padrins han preparat una manualitat per als seus fillols, en alguns casos, fixant-se en els superherois favorits dels menuts, generalment, dibuixos personalitzats, per tancar la reunió inicial. Tanmateix, hem de preveure registres que ajuden els alumnes a reflexionar i millorar les seues estratègies. Perquè llegir per a algú és molt més que descodificar un text: implica l’oralitat, l’expressió i la capacitat de fer el text accessible a qui va adreçat. Més endavant, adquiriran la capacitat de llegir per a ells mateixos, per plaer i/o necessitat: ara va be fer-ho junts, crear sinèrgies positives i confiança en les seues possibilitats.
L’escola rural és un entorn privilegiat per fer aquestes activitats de petit comité. Tos ens coneixem i ens acompanyem uns a altres. Hem aprofitat el solet magnífic de la vesprada per anar-nos-en al pati a llegir junts.
Per als fadrinets, suposa un repte i una responsabilitat, però, sobre tot, una oportunitat d’aprendre a posar les seues capacitats al servei d’altres. Les mestres podem fer un seguiment acurat, orientant com poden fer servir els recursos. Tanmateix, després de la sessió posem en comú les nostres percepcions, i ampliem el nostre repertori de recursos en vore com ho fan els nostres companys.
Entendre una cosa implica poder-la explicar perquè un altre l’entenga. El gust per llegir passa per tindre accés a materials de bona qualitat estètica i literària, així com lectors amb bones estratègies narratives i recursos complementaris originals.
Els menuts es troben en l’etapa del joc simbòlic i del pensament màgic, així que hi ha fórmules que mai fallen, quan mirem de donar suport a les narracions. De fet, en molts casos, les mestres utilitzem capsetes amb coses indeterminades per a contar-los contes.
Els alumnes de primària han captat el missatge totalment, i han tirat d’idees fantàstiques per apadrinar als infantils: una casa de nines totalment equipada per al conte de la Rínxols d’or, unes titelles per “I ahora, qué va a pasar?”, fins i tot un berenaret per al conte de “La mosca fosca”… En qualsevol cas, han hagut de fer un treball individual preparant-se el conte seleccionat. Són genials, és un gust d’escola! Anem a per la següent!