APRENENTATGE BASAT EN EL JOC

El joc forma part del procés d’aprenentatge de l’infant, per això, des de l’aula, volem ajudar-los a que a través del mateix, puguen descobrir i assolir nous sabers, i contribuir al desenvolupament de les competències per a convertir-se en persones crítiques, capaces de resoldre qualsevol situació de la vida real.

A més, Joc i DUA (disseny universal per a l’aprenentatge) van agafats de la mà, ja que les propostes que s’ofereixen tenen un caràcter integrador i s’adapten a les característiques de l’alumnat. És una gran eina per a poder avaluar. Cóm ho fem? A través de l’observació mentres juguen, i recollint la informació en una rúbrica o diari, podem veure les necessitats que tenen i oferir els suports necessaris.

Els seus múltiples beneficis són els següents:

• Millora de la comunicació i el desenvolupament cognitiu.
  • Fomenta l’aprenentatge significatiu.
  • Desenvolupa l’autoestima i l’atenció.
  • Afavoreix la comprensió i el pensament crític.
  • Gaudir tots/es junts del moment de joc (sentiment de pertinença a un grup).
  • Gestió de les emocions, en especial la frustració.
  • Compartir temps de qualitat amb la família jugant a jocs de taula.

Cal destacar la bibliografia i els estudis que podem trobar actualment, i que demostren cada vegada més la necessitat de l’ABJ a les aules (sempre de forma conjunta  amb alguna altra metodologia activa com l’ABP, APs…)

ESTUDIS: Núria Vita-Barrull: Investigació sobre els jocs de taula en les escoles rurals de Lleida.

LLIBRES RECOMANATS:

• Ruíz, J.C. i Giraldo, P. (2023). “El juego como herramienta de aprendizaje”. Átomo Games Editorial.
  • Sánchez Montero, M. (2021). “En clase sí se juega. Una guía práctica para utilizar y crear juegos en el aula.” Paidós Educación.
  • Couso, M. (2023). “Cerebro, infancia y juego. Cómo los juegos de mesa cambian el cerebro.” Ediciones Destino.