ORÍGENS

Els origens del col·legi arranquen l'1 de febrer de 1.930, data en la qual, en sessió extraordinària, s'aprova l'expedient de construcció d'un grup escolar de 12 unitats( 6 de xics i 6 de xiques), que s'ubicaria als carrers Legionario Bernabeu i Cavanilles, amb un presupost de 297.857'04' ptes., edificat pel propi ajuntament, amb una subvenció de l'Estat equivalent a 10.000 ptes. Per unitat escolar. La primera pedra es va posar durant La Fira d'octubre.

HISTÒRIA DEL CENTRE

L’antic Col·legi Nacional Joaquín Costa va ser inagurat el 14 d’abril de 1.934, 3 anys després que es proclamara la II República, per l’alcalde Vicente  Palmer, encara que va començar a funcionar l'1 de novembre de 1.933. El primer director d’aquest centre va se Julian Uribe.

En 1.926 sols existia a Gandia una unitat escolar a càrrec d’una mestra amb quasi dos mil alumnes. En un context en que les ordres religioses monopolitzaven l’ensenyament el Sant Francesc de Borja va ser el primer col·legi laic de grau en temps de la II República.

El centre s’havia constituït com a grup a l'any 1.927 i mentre van durar les obres, les classes es van impartir al Col·legi de les Ursulines ( monges franceses), al passeig de les Germanies ( que va ser abandonat per aquestes l'any 1.931).El 22 de setembre de 1.939, en plena Guerra Civil, l’Ajuntament va decidir substituir el nom de Joaquín Costa pel de San Francisco de Borja, considerant els indiscutibles mèrits que concorren en tan il·llustre Fill d’aquesta Ciutat.
L’inmoble va ser dissenyat per l’arquitecte José Pedrós. Hui l’edifici gaudeix d’una protecció parcial, la valla que delimita el perímetre no es pot modificar i inclús hi ha arbres catalogats com els pins i les dos palmeres de l’entrada que són de l’època original.
A l’any 1.972 es va afegir un aulari en la part de darrere perpendicular a la façana que després es va enderrocar en la rehabilitació.

Per citar a alguns coneguts que pasaren pel nostre centre podem destacar el periodista Xavi Blasco, el futbolista Raúl Bravo, el metge Palonés o Eladia Fenollar' que va ser Fallera Major.