Blog de BIBLIOTECA

Punxa en la imatge de dalt per a accedir al blog "Animació a la Lectura".

PROJECTE D'ANIMACIÓ A LA LECTURA

El passat 2 de desembre va tornar al nostre col·le l'Animació Lectora. Els més petits van gaudir de les històries que el nostre company Víctor els va contar.

LA BIBLIOTECA ESCOLAR

QUI SOM:

Des de fa molts, molts anys, la nostra escola porta a cap un projecte d’Animació a la Lectura amb l’objectiu d’apropar els llibres als xiquets/es, és a dir, de fomentar l’hàbit lector i de fer del llibre un moment per a compartir, per a crear un vincle d’afectivitat.

Al principi sols érem dues mestres i ara som un equip de companys i companyes que dediquem part del nostre temps a aquesta tasca tan joiosa i gratificant.

Com en aquesta activitat participen tots els xiquets i xiquetes de l’escola, a principi de curs s’estableix el calendari de sessions d’animació que es reparteix a tots els membres del claustre perquè estiguen informats del dia i l’hora que han d’anar a la biblioteca. D’aquesta manera, tots i totes, des d’infantil fins a sisé, assisteixen a dues sessions d’animació al llarg del curs.

En la primera reunió, l’equip de biblioteca selecciona, a partir de llibres llegits, aquells que van a presentar-se en les diferents sessions segons aquests criteris generals:

• qualitat i varietat de textos  i d’il·lustracions
  • àlbums il·lustrats
  • llibres de diferents formats.

A continuació s’argumenta, debat i consensua el tipus d’ambientació i l’activitat posterior que es farà en cadascuna de les sessions o de les propostes. Cada mes ens reunim per analitzar el desenvolupament del projecte, canviar, llevar o afegir alguna activitat; a final de curs, l’avaluem.

En aquestes sessions, la biblioteca, per ser l’espai on viuen els llibres, es vesteix de festa, s’ambienta de manera lúdica i atractiva per rebre els/les xiquets/es. Animals, monstres, fades, algun personatge, llibre gegant…, són recreats en diferents materials: tela, cartó, paper…, per provocar la sorpresa en l’alumnat, però, el principal objecte és el llibre que es presenta, el conte que es conta, que està present i el més a prop possible dels xiquets/es.

QUÈ PRETENEM:

• Convertir la biblioteca en un espai viu on els llibres són tresors.
  • Despertar la capacitat de sentir emocions.
  • Sentir i viure noves experiències.
  • Crear l’hàbit d’escoltar amb atenció un conte, una història.
  • Potenciar la lectura creativa.
  • Estimular el plaer de llegir.
  • Posar-los en contacte amb escriptors/es i amb tota la seua obra literària.
  • Apropar els xiquets i les xiquetes als bons llibres: els que et conecten amb la vida, els que et fan reflexionar, els que mouen sentiments, els que et transporten a altres móns, els que t’ajuden a créixer… i per suposat, els que et fan més crític i lliure.

PER QUÈ HO FEM:

• Perquè creem que la biblioteca, com a espai, ens serveix per a submergir-nos en altres mons que desperten la imaginació i ens porten a realitzar viatges i viure aventures.
  • Perquè sabem que la lectura continua sent molt important per a viure i una de les vivències més boniques.
  • Perquè volem posar els xiquets i les xiquetes en contacte amb els llibres sense buscar una finalitat didàctica o utilitarista.

Només així anirem cap a la formació de lectors creatius.

L'equip de Biblioteca

1 ceip-rajoletes-premio Joan Ponsoda 2020
thumbnail_20210526_135041

Aquest projecte de biblioteca, sota el títol "La biblioteca, el nostre bagul de tresors" va rebre el Premi a la Innovació Educativa Joan Ponsoda 2020.

En aquesta cinquena edició, l’organització ha considerat que el projecte mereixia el guardó com a reconeixement a l’aposta decidida d’aquest centre per la incorporació d’iniciatives educatives capdavanteres, que contribueixen a desenvolupar la creativitat i el creixement emocional entre l’alumnat.