Una de les formes concretes que pren l’aprenentatge dialògic dins l’aula són els grups interactius mitjançant dels quals es pretén aconseguir dos objectius:
- Desenvolupar les capacitats necessàries per evitar l’exclusió social en la societat de la informació.
- Superació dels problemes de convivència.
L’objectiu dels grups interactius és introduir a l’aula totes les interaccions que siguin necessàries perquè l’alumnat aprengui allò necessari per afrontar els coneixements i no segregar qui es va despenjant del ritme.
Aquesta metodologia funciona a totes les etapes educatives i concretament no llista d’assignatures en concret sinó que té la funció del tractament d’un tema, per a dur a terme diferents matèries en connexió. És podria parlar de competències bàsiques però l’objectiu és del desenvolupament i harmonia del grup-classe.
Anem doncs, a designar el funcionament i claus per a dur a terme aquesta filosofia de treball: Els grups interactius són agrupaments d’alumnat heterogeni (no tenen les mateixes característiques ni estils d’aprenentatge, les diferències complementen a la formació d’un grup complex fora categoritzacions), en els quals es realitza una activitat concreta sota la tutela d’un professional o inclús una persona voluntària (com va ser la meva experiència) i aquest grup és totalment flexible ja que pot variar dia a dia.
El temps total de la classe es dividirà en quatre parts iguals, per exemple 20 minuts en cadascuna de les activitats programades, per tant seria un total de 4 activitats (racons). Cada racó s’ha de dividir amb diferents matèries curriculars: lectura, escriptura, matemàtica i per exemple plàstica.
Així cada grup, en aquest cas 4, anirà rodant d’activitat-racó cada 20 minuts, a les activitats assignades, la qual cosa enriqueix les seves interaccions i connecta millor amb el seu gust pel dinamisme i participació del seu propi aprenentatge.
El professional docent, ja sigui mestre/a o professor/a, coordina i es responsabilitza de la coherència pedagògica del conjunt de les activitats que s’han de desenvolupar, deixant al voluntarietat amb una funció concreta, i una tasca amb una finalitat molt clara.