2024

 SENSACIONS AL COLÓN: AULA SENSORIAL

«Este PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en esta pàgina es fa baix una llicència Creative Commons Reconeixement CompartirIgual 4.0 Internacional. En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com la de possibles obres derivades, s’ha de fer baix la mateixa llicència, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar esta pàgina com a referència del projecte original i de la seua autoria».

1. BREU RESUMEN DEL PROJECTE

Aquest projecte té com a objectiu transformar una de les aules d'infantil que posseïx el

centre. No sols millorant l'espai físic, sinó també renovant l'enfocament pedagògic per

a proporcionar als xiquets i xiquetes experiències educatives més riques i variades.

L'enfocament d'este projecte està profundament influenciat per Loris Malaguzzi,

fundador de les escoles Reggio Emilia, qui defenia la idea que els xiquets i xiquetes sónindividus competents, capaços de construir el seu propi aprenentatge. Malaguzzi

sostenia que l'entorn educatiu és el "tercer mestre" i que posseïm més de 100

llenguatges per a expressar-nos, com diu en el seu poema, per a referir-se als diferents

modes de pensar, expressar-se i comunicar-nos. Pluralitat de llenguatges: corporal,

musical, visual, científic, matemàtic, verbal…

Les aportacions de la neurociència ens indiquen que un entorn d'aprenentatge ben

dissenyat pot millorar significativament la percepció, l'emoció i per tant, la forma en

què l'alumnat aprén.

Busquem crear un espai versàtil, que admeta diferents propostes, contextos i

situacions d'aprenentatge, oferint així un ampli ventall de possibilitats que permeten a

l'alumnat explorar i desenvolupar els seus múltiples llenguatges: verbal, artístic,

corporal, audiovisual, digital, científic i matemàtic. Un espai suficient per a moure's i

treballar còmodament, atractiu i acollidor, que encuriosisca i les ganes de fer.

Aquest espai acollirà diferents propostes que funcionaran en simultani amb intenció

de cobrir les diferents necessitats dels xiquets/as, al que anomenem un espai flexible.

Les propostes estan situades per tot l'espai. Aquesta estructura d'aula ens permet una

implementació de la lliure circulació de manera efectiva.

Els xiquets i xiquetes tindran la llibertat de triar en quina proposta volen treballar,

fomentant la responsabilitat i l'autonomia, la curiositat i permetent a l'alumnat la

construcció del seu propi aprenentatge a través de la participació activa.

No s'establiran límits de temps. Els xiquets tenen la llibertat de decidir quant temps

dedicar a cada activitat, aprofundint així en aquelles que més els interessen o els

resulten gratificants. Això permet una exploració més profunda i significativa.

Se'ls animarà a col·laborar, compartir idees i treballar en projectes grupals. Promovent

habilitats socials, com la resolució de conflictes i la comunicació efectiva.

La majoria dels materials emprats en les propostes seran materials rescatats de les

llars. Per a això es comptarà amb la participació dels xiquets i xiquetes en la recollida

de materials, neteja, classificació, organització, etc.

Este projecte busca implicar la comunitat (famílies i entorn) en la recopilació de

materials per al seu ús a l'aula, fomentant valors de cura al medi ambient,

sostenibilitat, etc.

Avaluar contínuament l'ús dels espais i ajustar la disposició segons les necessitats i

preferències de l'alumnat.

Objectius generals

● Crear nous ambients pedagògics inclusius que puguen respondre a les necessitats dels xiquets i xiquetes.

● Desenvolupar la creativitat.

Objectius específics

● Oferir experiències d'aprenentatge significatives i emocionalment positives, basades en l'experimentació i el joc.

● Fomentar el pensament crític.

● Crear propostes que conviden a observar, analitzar i reflexionar.

● Fomentar la formulació de preguntes obertes animant a l'alumnat a buscar respostes i solucions a problemes per si mateixos.

● Promoure el diàleg, l'expressió i la comunicació a l'aula.

● Fomentar els múltiples punts de vista.

● Promoure la cura cap al medi ambient i pràctiques sostenibles.

● Possibilitar que este tipus de contextos rics formen part de la quotidianitat del xiquet/a.

● Transmetre valors de respecte, escolta i cooperació.

● Fomentar la sensació d'autonomia i pertinença.

2. CALENDARI DE LES ACTIVITATS A REALITZAR

CURS 24-25

Primer trimestre 2024-25: buidatge complet de l’aula inicialment utilitzada com a espai multiusos, pintura i muntatge de l’aula sensorial.

A partir del mes d’octubre es realitzarà cada dilluns i dijous del mes una formació amb les ponents contactades, tutors/es i tots els grups del centre per aquest ordre: primer cicle de Primària, Infantil, segon cicle i tercer cicle. Serà una sessió d’uns 45 minuts per poder després desenvolupar les activitats i temàtiques

Segon trimestre 2024-25: desenvolupament de les activitats temàtiques plantejades per l’equip docent d’infantil i primer cicle de Primària.

Tercer trimestre 2024-25: desenvolupament de les activitats temàtiques plantejades per l’equip docent de tots els cicles.

CURS 25-26

Desenvolupament de les activitats per a tots el cicles atenent a l’horari setmanal.

NOTA: Degut a l’afectació del centre per la DANA d’octubre del 2024, l’espai destinat a l’aula sensorial a partir del 28/11/24 ha sigut utilitzat com a aula per als nivells de 3 anys d’Infantil.

Una vegada finalitze l’adequació de tots els espais de centre i aquests grups puguen tornar a la seua aula original es retomarà aquest espai destinat a l’aula sensorial.

Tant l'espai com les propostes facilitaran l'exploració i la construcció del propi aprenentatge. En la interacció constant amb els objectes i els altres, la xiqueta i el xiquet aprenen de l'ús i significat d'estos, establint relacions entre ells cada vegada més elaborades i donant significat als elements.

Així doncs, el primer laboratori es dissenyarà en el primer trimestre a partir dels interessos que tinguen els xiquets i xiquetes, interessos que s'arreplegaran en les assemblees, agafant anotacions, dibuixos fins i tot vídeos de les seues inquietuds.

Aixídonarà principi cada laboratori, que es dissenyarà a partir dels interessos i curiositats que marquen els xiquets i xiquetes.

Es recopilaran materials que cauen en desús en les llars, netejant-los i transformant-los per a donar-los noves vides, creant amb ells els ambients amb els quals es treballarà.

Estos materials es disposaran en diferents propostes, que estaran en la classe distribuïts en diferents altures, plans, dimensions donant així un espai ple de moviment.

El laboratori anirà evolucionant i canviant segons els interessos que vagen mostrant els xiquets i xiquetes. Per a això, caldrà estar atents a les converses, comentaris que van sorgint mentres estan interactuant en ell.

A més, en finalitzar cada sessió. es farà una xicoteta assemblea on es dialogue dels que s'ha viscut dins, amb qui hem jugat, que hem descobert, quines coses necessitem…

Alimentant el pensament creatiu perquè continuen sorgint nous interessos. el que farà que el laboratori vaja canviant per si sol de propostes.En exposar diversitat de propostes amb diversitat de materials, s'atén la diversitat de persones que ho habiten.

També pot sorgir, que el laboratori nasca de les propostes que es van plantejant a nivell de centre.

El funcionament serà el mateix, només que el fil conductor del laboratori en este cas el dona el professorat.

Tots els objectius específics proposats estan relacionats amb esta mena de laboratoris ja que el que es pretén amb ells és alimentar el pensament creatiu, que s'interrelacionen entre ells de manera respectuosa, atesa la diversitat de xiquets que l'habiten.

El tipus de metodologia que s'empra és una metodologia activa, que partix dels interessos dels xiquets, de l'escolta, de l'observar, del reflexionar, experimentar, tafanejar, manipular, fer hipòtesi… del deixar fer perquè puguen explorar lliurement els materials exposats i el seu llenguatges. Sorgiran aprenentatges socials ja que el cervell és un òrgan social i necessitem els uns dels altres per a aprendre.

3. DOCUMENTACIÓ GRÀFICA DE LES ACTIVITATS

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies