Santa Catalina 2020

La celebració escolar per excel·lència a Vinaròs, Santa Caterina i Sant Nicolau, ha estat  marcada per la crisi sanitària que ha obligat a suspendre la majoria dels actes organitzats per l’Ajuntament per garantir la salut dels nens i els respectius col·legis han hagut  d’adaptar la seua particular programació a les mesures de seguretat.

A les escoles els jocs s’han fet amb el grup de convivència estable i respectant les distàncies de seguretat. No ha faltat tot i el covid el tradicional “catxirulo”, on s’han penjat cintes multicolors afegint-les a les que ja tenia. Des de la Regidora d’Educació i Infància de l’Ajuntament, amb l’Associació de Pastissers, es va mantenir el concurs de lloes per continuar fomentat entre els nens aquesta tradició tan arrelada a la localitat.

El nostre hort torna a la vida

Els horts escolars als col·legis de Vinaròs  s’han tornat a reactivar en aquest pandèmic curs 2020/21, després de la llarga aturada per la suspensió de classes durant l’estat d’alarma, com podeu veure en aquestes imatges del CEIP  Assumpció (E.F.)

 

Dos centres de Vinaròs, entre els quinze seleccionats per a un programa pilot de coeducació

E.FONOLLOSA

Dos centres de  Vinaròs,  IES José Vilaplana i CEIP Assumpció han iniciat  la primera edició de formació on-line en Coeducacentres, que és un Programa Pilot Experimental dissenyat i creat per la Conselleria d’Educació per millorar el sistema educatiu valencià. 

Conselleria ha seleccionat 15 centres educatius de la Comunitat Valenciana per la seua trajectòria de treball. 4 dissabtes d’octubre a desembre, amb 5 hores cada setmana, el professorat es forma per crear un projecte de centre i educar i formar a l’alumnat en igualtat, inclusió i diversitat. Aquesta formació s’havia de fer de forma presencial a Castelló però degut a la situació de la pandèmia, es fa finalment a través de videoconferències. En la primera sessió, celebrada aquest primer dissabte d’octubre, van participar més de 350 docents d’arreu de la C.Valenciana i com a ponents interveniren quatre dones de reconegut prestigi en la docència i amb extens currículum: Elena Simón, Toya Vázquez, Amparo Zacarés i  Marta Macho.

GENERALITAT VALENCIANA

El secretari autonòmic d’Educació i Formació Professional, Miquel Soler, ha participat en la primera jornada formativa del programa ‘Coeducacentres’, en què van participar de manera telemàtica més de 400 docents. Aquest projecte és un dels objectius educatius aprovats en el recent Seminari de Govern de Tardor 2020.

‘Coeducacentres’ ha arrancat per a desenvolupar-se en l’ultim trimestre d’enguany de manera experimental aquest curs 2020-2021 en 15 escoles i instituts.

Miquel Soler ha subratllat que “una de les nostres prioritats és la integració dels criteris coeducatius en el sistema educatiu perquè la nostra infància i joventut cresquen en un context d’igualtat efectiva, què és l’única garantia per a aconseguir la igualtat entre dones i homes”.

Soler ha afegit que “el programa ‘Coeducaentres’ està orientat cap a una cultura de pau amb perspectiva de gènere i pretén involucrar i implicar tota la comunitat educativa”.

Aquest programa s’ha activat en la mateixa línia que es va crear fa cursos la figura de la persona coordinadora d’Igualtat i Convivència en tots els centres educatius i la presentació del Pla director de coeducació de la Conselleria. Per tant, ‘Coeducacentres’ és un pas més cap a la coeducació com a eina fonamental per a revertir la desigualtat estructural entre dones i homes.

‘Coeducacentres’ implementa diversos eixos i accions del Pla director de coeducació d’Educació i se centra, de manera especial, en la formació permanent del professorat i en la funció dels centres educatius respecte a la coeducació. La seua missió és promoure els valors de la cultura de la pau i de la igualtat d’oportunitats entre dones i homes i traslladar la perspectiva de gènere als continguts, el llenguatge, els espais i els materials pedagògics.

La primera part del projecte pilot del programa consisteix a formar la comunitat educativa dels 15 col·legis i instituts on s’aplicarà enguany de manera experimental “per a, posteriorment, estendre’l progressivament a tots els centres educatius”, ha recalcat el secretari autonòmic, qui defensa que ‘Coeducacentres’ “suposarà un avanç cap a la igualtat d’oportunitats entre dones i homes en l’educació valenciana”.

“Coeducació per avançar cap a una societat més justa”

Soler insisteix en què l’educació “és l’eina més potent per a generar igualtat d’oportunitats, per a avançar cap a una societat més justa en la qual dones i homes tinguen els mateixos drets i obligacions”. I, per això, la coeducació és una de les línies estratègiques del Programa d’activitats formatives en centres d’Educació.

La integració dels criteris coeducatius en el sistema educatiu valencià és un dels eixos de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport des que governa el Botànic. Així, en 2015 es va crear la figura de la persona coordinadora d’Igualtat i Convivència (CIC) en tots els centres del sistema educatiu valencià, el que ha suposat formar més de 4.000 docents en coeducació. A més, en 2018 es va presentar el Pla director de coeducació i ara la Conselleria avança un pas més cap a la coeducació amb el programa ‘Coeducacentres’.

Activitats de cursos anteriors: Aprenem a actuar en situacions d’emergència

Gràcies a Ambulancias CSA (Castelló), hem aprés a com actuar si hi ha alguna situació sanitària d’emergència

https://www.youtube.com/watch?v=m1owLNwVDX4&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=italB9VVUTw&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=y1iTYE0lv7s&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=HuobYdX8EAk&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=bPk2vLLa05E&feature=youtu.be

Els xiquets també aprenen com actuar davant una emergència

EMILI FONOLLOSA

Qualsevol edat és bona per aprendre les més elementals instruccions a seguir davant una situació d’emergència en la qual perilla la vida d’alguna persona. Així ho entenen a CSA (Castellón Ambulancias), els tècnics de les quals, fora d’hores de servei i de forma totalment altruïsta s’ofereixen a acudir amb el seu personal i equipament a qualsevol col·legi, per tal que els escolars pugen conèixer com actuar quan algú pateix un greu incident i mentre no arribe l’assistència sanitària.

El CEIP Assumpció de Vinaròs ha estat el primer en aquesta localitat a rebre aquestes lliçons pràctiques de «supervivència» però abans ja havien fet el mateix en els últims tres cursos en altres poblacions; van començar per l’escola d’Alfondeguilla i després van seguir per Vall d’Uixó, Nules, la Vall d’Alba, Alcora, Sant Mateu i allí on es reclama la seua presència.

Durant pràcticament tota una jornada escolar, es fan tallers de RCP (Reanimació Càrdio Pulmonar), PLS (Posició Lateral de Seguretat) i OVACE (Obstrucció de la Via Aèria per un Cos Estrany). Les explicacions i tasques pràctiques van acompanyades d’explicacions il·lustrades amb presentacions. A més, els ensenyen una ambulància, amb tot l’equipament que porta i la seua funcionalitat.

Aquesta completa “sessió escolar sanitària” pel que fa a l’esmentat col·legi vinarossenc, tindrà continuïtat el pròxim 12 de febrer, quan es farà per als de quart, cinquè i sisè de Primària, després d’haver fet ja a tot Infantil i els tres primers cursos de Primària.

Els centres que n’estiguen interessats, han de contactar amb CSA.