II Jornades Repensar i transformar els espais educatius: l’impuls a les metodologies actives
Agraïm als i les ponents la seua participació, així com la cessió dels materials emprats.
La finalitat d’aquestes jornades es repensar els espais escolars com un element clau per tal d’afavorir la transformació i millora educativa.
L’ambient físic de l’aula, el seus mobiliari, els diferents espais escolars… promouen maneres d’entendre el procés d’ensenyament-aprenentatge, emprant com a motor de canvi més profund les metodologies actives.
Les nostres escoles estan canviant i millorant les formes d’ensenyar i d’aprendre, que impliquen noves formes d’organitzar els temps i els espais.
A la majoria de centres educatius podem trobar patis, halls, passadissos i d’altres espais molt grans que no estan aprofitats. Curiosament, els espais més grans que que podem trobar als centres educatius són els que menys utilitzem.
Probablement, conèixer i reflexionar al voltant de la reorganització i transformació dels espais escolars, pot ser un element fonamental de canvi més profund.
Dimarts 20 d’abril de 2021
Aquest primer dia de jornada reflexionem sobre la incidència que té la transformació de l’espai educatiu sobre l’aprenentatge, i ho farem des de dos punts de vista, teòric i pràctic.
En primer lloc, de la mà de Josu Iriarte, arquitecte especialista en disseny d’espais d’aprenentatge, anem a analitzar les eines que posa l’espai a la nostra disposició per ajudar-nos en el desenvolupament i implementació de les diverses metodologies pedagògiques.
En segon lloc, exposarem, de la mà d’Andoni Salvador, Director Pedagògic de el Col·legi Mare de Déu Ikastetxea (Bilbao), un exemple real de transformació d’organització, metodologia i espais, d’aules de Primària i Secundària.
Pel que fa a les metodologies en que sustenten la seva piràmide d’aprenentatge són: ensenyament per a la comprensió a través de les Intel·ligències Múltiples, ABP (PBL, Projectes de Comprensió en IIMM, ApS), aprenentatge cooperatiu , docència compartida, cultura de pensament ( rutines i destreses de pensament, pensament computacional, Visual i Design Thinking) i Intel·ligència emocional i Interioritat.
L’experiència a aquest centre educatius, és fruit de la col·laboració dels equips professionals de tots dos ponents, i és un exemple real de transformació d’espais d’aprenentatge que combina docència, pedagogia, innovació i disseny.
Imàgens cedides per The Learning Spaces
Josu Iriarte Campo. Disseny dels espais d’aprenentatge, de la teoria a la pràctica
-Josu Iriarte Campo, arquitecte, professor de postgrau Universitari en Educació, i expert en disseny i espais d’aprenentatge
https://www.thelearningspaces.com/
Presentacion-Josu-Iriarte.-Repensar-i-transformar-els-espais-educatius-WebexAndoni Salvador Villa
-Andoni Salvador, professor, exdirector, responsable d’Innovació Educativa d’ Esclaves de l’Eucaristia i de la Mare de Déu (Bilbao)
Presentacion-Andoni-Salvador-Transformar-para-cambiarDimecres 21 d’abril de 2021
CEIP Ciudad del Mar, Alacant
Experiències de centre:
CEIP Ciudad del Mar (Torrevella), comunica Maria Conca (CFC) i Andrea Simón (cap d’estudis)
Al col·legi públic Ciutat de la Mar, situat al Baix Segura en Torrevella, porten deu anys apostant per una filosofia pròpia del centre que es basa principalment en l’acompanyament a les famílies, l’aprenentatge cooperatiu i altres metodologies actives (ABP d’investigació, de problemes, de gamificació …), i tot aquest procés acompanyat del procés de canvi i millora dels seus espais.
Imàgens cedides per CEIP Ciudad del Mar
Ciutat-del-MarCEIP Benadressa, Castelló de la PLana
CEIP Benadressa (Castelló de la Plana), comunica Emy Rius (directora)
Des del CEIP Benadressa ens van a mostrar la importància d’aprofitar les diferents zones dels seu centre, així com les diferents activitats desenvolupades a aquests espais: d’expressivitat, de manipulació i investigació, d’acció i calma, de construcció i destrucció…
Imàgens cedides per CEIP Benadressa
PRESENTACIO-JORNADA-ESPAIS-EDUCATIUS.CEIP-BENADRESSA-Castello-comprimidoMiguel Ángel Ariza
Ponència Miguel Ángel Ariza Pérez, mestre, psicopedagog, i soci fundador de Conecta13 com a cap de projectes de metodologies actives.
A aquesta sessió, Miguel Angel Ariza, parlarà sobre la relació de les metodologies actives en l’educació amb la utilització d’espais dinàmics, flexibles i innovadors. Abordarà els avantatges sobre l’adequació dels espais, la posada en pràctica de metodologies actives, i així mateix comentarà les metodologies actives més eficients.
Presentacion-Miguen-Angel-Ariza.-Metodologías-Activas-y-Espacios-Educativos-1