El nostre sistema educatiu es troba actualment en un procés de canvi, des d’un paradigma integrador fins a un inclusiu. Aquest canvi comporta la transformació de diversos aspectes de l’educació: metodologies, avaluació, pràctiques docents… Aquesta reorganització ha incidit en les avaluacions psicopedagògiques, on l’atenció es va centrar en el diagnòstic del que passava al xiquet o la xiqueta, i en el qual el professional de l’orientació educativa proposava les mesures més adequades per al seu aprenentatge.
No obstant això, en el model actual, des d’una perspectiva inclusiva, l’avaluació sociopsicopedagògica consisteix a analitzar en equip les barreres i fortaleses contextuals, tenint en compte les característiques de l’alumnat, per a modificar els aspectes que dificulten el procés d’ensenyament-aprenentatge.
D’altra banda, dins d’aquesta avaluació és important utilitzar diferents instruments de recopilació d’informació, mitjançant eines qualitatives i participatives, entrevistes, anàlisi de produccions, observacions o grups de discussió.
La democratització de la recopilació d’informació, les interpretacions i la presa de decisions de consens amb totes les parts són elements clau per a l’aplicació del procés d’avaluació sociopsicopedagògica i el PAP. Quines eines necessitem per a desenvolupar el procés?
Al llarg del curs, analitzarem tots aquests elements, proporcionant una visió general d’aquests aspectes i desenvolupant, sobre la base d’ells, un document d’avaluació de sociopsicopedagògic personalitzat des d’una perspectiva inclusiva.
Paraules clau: inclusió educativa, avaluació, metodologia.