La Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, a través de la coordinació entre la Subdirecció General de Formació del Professorat i la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa, ha desenvolupat una iniciativa per a respondre a les necessitats formatives del professorat especialitzat.
Davant els desafiaments que planteja la normativa actual en matèria d'inclusió educativa i el currículum dels ensenyaments no universitaris, es fa imprescindible dotar al personal docent de competències actualitzades que els permetin abordar aquests reptes amb eficàcia i des d'una perspectiva inclusiva.
Des del CEFIRE d'Educació Inclusiva, Benestar i Salut Mental, s'han dissenyat accions formatives específiques dirigides als equips i departaments d'orientació educativa. L'objectiu és oferir eines i estratègies pràctiques que facilitin la posada en marxa de diferents nivells de suport a la inclusió en els centres educatius.
Este programa té com a objectiu apropar el professorat els principals avanços de la neurociència aplicats a l’educació, per afavorir pràctiques docents més eficaces i respectuoses amb el funcionament del cervell.
La formació s’inicia amb una Jornada dedicada al desenvolupament cerebral i els seus vincles amb els processos d’aprenentatge, la memòria i l’emoció. Posteriorment, s’ofereixen itineraris formatius específics adaptats als contextos d’educació primària i secundària, amb tallers pràctics sobre atenció, motivació, funcions executives, gestió emocional i aprenentatge significatiu.
El programa promou la transferència a l’aula mitjançant experiències compartides, observació i reflexió col·lectiva. La finalitat és impulsar un professorat més conscient, crític i compromès amb una educació basada en l’evidència i en el benestar de l’alumnat.
- 25 hores - a distància
- Realització: del 29 de gener al 19 de març del 2025
Aquesta formació en neuroeducació per al professorat de secundària ofereix una visió actualitzada sobre el funcionament del cervell i la seua relació directa amb els processos d’ensenyament-aprenentatge. S’hi aborden els sistemes clau implicats en aprendre —atenció, memòria i funcions executives— i com aquests condicionen la manera d’accedir, retenir i aplicar el coneixement. A partir d’aquest marc, s’exploren pràctiques educatives basades en principis neuroeducatius que faciliten entorns d’aprenentatge més significatius, inclusius i eficients. La formació combina aportacions teòriques amb exemples aplicats a l’aula, i proporciona orientacions per dissenyar activitats i seqüències didàctiques fonamentades en la neurociència. Finalment, es promou la reflexió crítica i col·lectiva sobre la pròpia pràctica docent, amb l’objectiu d’impulsar millores pedagògiques coherents amb el que sabem sobre com aprèn el cervell.