2. RENAIXEMENT: 1450-1600.

HISTÒRIA DE LA MÚSICA
10 d'octubre de 2024

CARACTERÍSTIQUES I CONTEXT MUSICAL

1. La música cobra importància social i cultural:

-Apreixen els mecenes: són nobles que contracten músics per al seu entreteniment.

-Es comencen a signar les obres.

-Gràcies a la imprempta les partitures es difonen amb més facilitat.

2. Es desenvolupa la polifonia vocal profana, que consisteix en diverses veus que sonen al mateix temps. Els temes de les cançons estan relacionats amb l´home i els seus sentiments.

3. Els cors estaven compostors per veus masculines, ja que no deixaven que les dones hi participaren.

4. Les formes musicals es divideixen en profanes i religioses:

PROFANES: villancet i madrigal.

RELIGIOSES: Motet, hime i coral.

Es poden destacar també els cançoners, obres en què es recopilen textos de diferents autors. A Espanya tenim el Cancionero de Palacio, recopilat per Juan del Encina.

5. Es continuen utilitzant els instruments de l´època anterior i apreix la viola de mà.

La música instrumental consistia principalment en obres vocals que s´adaptaven per a ser interpretades per instruments. De vegades, aquestes peces es ballaven, com és el cas de les pavanes i gallardes.

6.- Substitució del ritme irregular per una mètrica molt més medida i amb notació.

7.- Canvis en l´armonia: els compositors comencen a introduir en les seues obres, veus de terceres superposades, que en la Edad Mitjana no s´utilitzaven.Comencen a apreixer els acords.

Amb l´arribada del segle XV, en Europa es produeixen grans transformacions socials, culturals i religioses que van donar lloc a una altra època denominada Renaixement. Aquest nom es degut a que volien fer renaixer les idees dels antics gregs i romans, i que la música i les arts tornaren a tenir l´esplendor d´abans.

La invenció de la imprempta: va fomentar la difusió de la cultura musical.

Llocs musicals: varen canviar els gustos musicals i els llocs on s´interpretava la música. Els palaus dels reis i dels nobles, varen obrir les portes tant a la música vocal com a la dansa i la música instrumental.

Les danses: van passar de ser esquemàtiques i totes iguals, a ser elaborades i espectaculars, tant per la espectacularitat de la música com pels instruments de corda que les acompanyaven.

Les capelles musicals: sorgeixen en aquesta època. Eren institucions formades per cantors, autors i instrumentitstes que treballaven en les grans esglèsies, catedrals o corts europees. D´aqeustes capelles van sorgir grans músics com: Cristóbal de Morales, Francisco Guerreroi Tomás Luís de Victoria.

Les dones: no podien optar a estudiar música professional. Així i tot, algunes dones, fent-se pasar per homes, ho varen aconseguir. 

Explicació: https://youtu.be/73vfeMsupV8

Magdalena Casulana ( 1544-1590): va ser la primera dona compositora que va fer obres impreses. Explicació: https://youtu.be/XLu2y9I3YaY

Explicació: https://youtu.be/Fakd6Y_TNfc

La música en el Renacimiento: Playmobils: https://youtu.be/zAFBZD4OQz4

LA MÚSICA RELIGIOSA

Sona diferent a la medieval. Això es degut a que es varen produir una sèrie de canvis, entre els quals, cal destacar:

-Desenvolupament de la tècnica polifònica:  us de grans veus amb diferents timbres i tesitures es generalitza. En aquest període, ja podem parlar de quatre veus ben diferenciades: soprano, contralt, tenor i baix. Dintre de l´àmbit polifònic cal destacar dues grans tècniques de composició: una contrapuntística (les veus es mouen de manera independent) i l´altra homofònica ( les veus es mouen de manera homogènia.)

-Substitució del ritme irregular per un regulat i amb notes.

-Canvis en l´armonia: els compositors comencen a utilitzar terceres superposades.

-Utilització de l´alemany en les celebracions religioses i els cantics. En canvi en Anglaterra és el llatí.

-Els gènres més utilitzats seran el Motete i la Misa (forma musical complexa resultat de totes les peces antigues de la liturgia.)

LA MÚSICA VOCAL PROFANA

A diferència de la música religiosa, té un estil internacional, ja que en tots els territoris utilitzen les mateixes pautes, encara que en cada lloc destacava una:

-ITALIA: el gènere més important va ser el MADRIGAL: forma polifònica complexa escrita per a 4 veus.

-FRANÇA: la forma més important va ser el CHANSON: polifonia amb acompanyament instrumental descriptiu.

-ESPAÑA: el gènere més destacat foren les NADALES: gènere que té el seu orige al Nadal.

ELS INSTRUMENTS DEL RENAIXEMENT:

Alguns instruments de l `època medieval van seguir utilitzant-se durant el Renaixement, perfeccionant-los i adaptant-los a les noves exigències.

Alguns instruments més importants varen ser:

AERÒFONS:

-Flauta dolça: avui en dia s´utilitza amb fins educatius.

-Cromomo: instrument de fusta amb llengüeta doble amb forma de U.

-Trompetes rectes i enrolades: fabricades amb metall i que les utilitzaven els militars als desfiles.

-Chirimia: instrument forma per un tub de fusta amb llengüeta doble.

-Sacabuche: antecedent del trombó, fabricat amb metall.

CORDÒFONS:

-Viola de gamba: instrument d´arc que pareix una mescla entre una guitarra i un violonchelo.

-Guitarra: es va establir a España procedent dels païssos àrabs.

-Viruela: instrument típic español paregut a la guitarra.

-Llaúd: instrument que arriba a España en l´Edat Mitjana però que es en el Renaixement quan té el seu esplendor.

-Clavicémbalo: instrument de teclat de cordes polsades.

Instruments del Renaixement: https://youtu.be/BMjHx7ZQrqs

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies