Com accedir a LliureX de manera segura
Hola,
En la meua última entrada en este blog ja us vaig comentar la importància de la protecció de la informació, sobretot, de les dades personals. Em vaig centrar en la seguretat de les comunicacions i en les diferències entre l’ús d’una xarxa cablejada i d’una sense fils. Però de poc, o res, servix protegir la informació quan viatja per la xarxa si descureu la seguretat dels vostres ordinadors.
Si algú accedix a la vostra sessió d’un ordinador en el qual treballeu, pot tindre accés a molta informació i, en molts casos, molt sensible. Com? Que a vosaltres no us passa? Segur que en la següent llista reconeixereu més d’un element que deixeu en els ordinadors del vostre centre:
- Usuaris de portals web com Aules
- Contrasenyes
- Sessions obertes de plataformes web
- Historial de navegació
- Documents creats en local, segurament en l’Escriptori
- Documents i imatges en la carpeta Baixades
L’accés casual o intencionat per part d’altres persones a tota esta informació és molt més fàcil en els ordinadors compartits si tenen habilitats usuaris genèrics o es configuren usuaris locals personals amb contrasenyes fàcils de predir.
LliureX es pot configurar perquè tota persona que vulga treballar amb l’ordinador haja d’ingressar la seua identitat digital (ID) i la seua contrasenya, bé siga docent, no docent o alumnat. D’esta manera aconseguireu:
- Protegir les dades personals i acadèmiques
- Protegir les contrasenyes
- Mantindre la privacitat dels llocs visitats
- Evitar la suplantació d’identitat
Però ull!, heu de ser conscients queno és l’única mesura de seguretat que heu de prendre. Acostumeu-vos a:
- Bloquejar la sessió quan estigueu una estona lluny de l’ordinador, per exemple, quan feu un descans per a esmorzar.
- Configurar el bloqueig automàtic al cap d’un temps sense activitat.
- Tancar la sessió i, si l’ordinador no s’usarà més, apagar-lo.
- No compartir la vostra contrasenya amb ningú, ni tan sols amb l’assistència tècnica.
Vull posar l’accent en esta última mesura. És molt important que eduqueu al vostre alumnat perquè no compartisquen les seues contrasenyes amb els seus amics i amigues. Este acte de “confiança” és una font de conflictes i, en alguns casos, de control sobre altres persones. Heu d’educar-los perquè comprenguen la importància de mantindre la privacitat de les credencials i perquè entenguen que no es tracta de falta de confiança, sinó de maduresa tecnològica. Ni us imagineu les converses que sent als patis dels instituts amagat entre els racons… És molt important que cale este missatge:
Les contrasenyes, ni es demanen ni es compartixen
Espere que hàgeu pres consciència de la importància d’iniciar la sessió de manera segura, de l’ús de la identitat digital i de mantindre la seua contrasenya segura. Comproveu si els ordinadors amb LliureX que useu en els vostres centres us demanen la identitat digital per a iniciar sessió i, en el cas que no ho facen, podeu configurar-los seguint estes indicacions:
- Accedix a Menú LliureX > Categoria Administració LliureX > ZERO-CENTER.
- Obri l’aplicació Identitat digital i activa la integració.
- Per a aplicar este canvi, has de reiniciar l’equip.
A partir d’ara heu de validar-vos amb la vostra ID i la vostra contrasenya: ja teniu els ordinadors del vostre centre més segurs.
Bé, bé. Ja sé el que estareu pensant, què passa amb els cursos amb l’alumnat més xicotet? És veritat que en Infantil i en primer i segon de Primària pot ser complicat, però LliureX també té alternatives per a ells, encara que això ho deixe per a una altra entrada.
casimiro@lliurex:~# Una abraçada↵