GDevelop per aprofundir en el desenvolupament de videojocs

APPS
17 de juliol de 2025

Una porta al pensament computacional

La programació informàtica i el pensament computacional s’han convertit en habilitats fonamentals per al segle XXI. No es tracta només d’aprendre a escriure codi, sinó de desenvolupar una forma de pensar estructurada i lògica per resoldre problemes de manera eficient. Una forma d’acostar aquests conceptes al nostre alumnat és a través de la creació de videojocs. Amb eines com GDevelop, els estudiants poden programar els seus propis jocs mentre practiquen conceptes clau com seqüències, bucles, variables, condicions o depuració d’errors.

Sóc Professor d’Informàtica de l’IES Albereda d’Utiel i vull compartir amb vosaltres la història d’uns xics i xiques de batxillerat del meu centre, el qual va ser a més greument afectat per la dana del passat 29 d’octubre, que han cursat l’assignatura optativa de Programació, Xarxes i Sistema Informàtics i que han aconseguit ser finalistes i un tercer premi en un concurs organitzat per la Universitat Politècnica de València. ¿Els projectes? El desenvolupament d’uns videojocs amb GDevelop, una experiència que els ha permès posar en pràctica tot l’après a l’aula de forma creativa i amb un objectiu real… això sí, fent-li moltes hores. 

Què és GDevelop?

GDevelop és una eina per al desenvolupament de videojocs, gratuïta i de codi obert, que permet crear jocs des de senzills a més complexos, sense necessitat de tenir coneixements avançats de programació. Està dissenyada per ser accessible tant per a programadors novells com per a desenvolupadors més experimentats. Utilitza un sistema d’esdeveniments en el qual es programen les condicions que s’han de complir per realitzar les accions que determinem. No es programa escrivint línies de codi, però l’alumnat treballa amb esdeveniments, condicionals, variables, àmbits de variables, objectes, propietats i mètodes d’objectes, etc.

Què ha dissenyat aquest equip d’aprenents?

Doncs vam decidir que faríem videojocs per equips i que aquests serien jocs complets amb la seua introducció, història, objectius, nivells i un final. I per motivar-los encara més, vam acordar presentar-los al concurs UpSteam! de la UPV. El requisit només era que estiguessin relacionats amb la rica cultura de la nostra comunitat, així que tenien màniga ampla per fer volar la imaginació i posar-se a programar. 

Primer ens centràrem en un tipus de joc, els 2 dimensions, a continuació, vam jugar i vam aprendre algunes mecàniques d’alguns dels millors: Super Mario Bros, Super Meat Boy o Bit Trip Runner, practicàrem amb algun joc senzill (Tot i que algun es va emocionar i va completar els primers nivells del Súper Mario Bros! 😱). Finalment es van posar mans a l’obra amb les seves creacions per al concurs. 

I al final vam presentar un total de 4 jocs, dos dels quals van ser finalistes i un d’ells va ser premiat amb el tercer premi.

Els finalistes van dissenyar el videojoc “A toda mecha“, un plataformes on el protagonista és un petard que ha de recol·lectar diferents objectes culturals de la comunitat valenciana segons el nivell en el qual es trobe (Castelló, València i Alacant). Al llarg del joc, apareixen tant power-ups beneficiosos com perjudicials, a més del foc, que actua com a enemic. El joc és molt difícil, però és una de les seues senyes d’identitat i som conscients que el jurat… bo, el jurat no era gaire hàbil amb el teclat. 🙄  

I els premiats amb el tercer lloc van programar “El misteri del Túria“, un vistós joc de plataformes, a l’estil infinit runner, replet de misteris i guinyols culturals, ambientat a la ciutat de valència i això sí… amb una dificultat més ajustada. 

I com que estic segur que teniu ganes de provar-los, us deixe ací els enllaços a tots dos jocs i també als altres dos que no van ser finalistes, no sense abans advertir novament que “A tota metxa” és dur de pelar. 😏 

“A tota metxa”: https://angonpe.itch.io/a-toda-mecha 

“El misteri del Túria”: https://angonpe.itch.io/el-misterio-del-turia 

“L’aventura de la paella perduda”: https://angonpe.itch.io/la-aventura-de-la-paella-perdida 

“La batalla de la paella”: https://angonpe.itch.io/la-batalla-de-la-paella 

I per on començar?

Com és veritat que els jocs que us he ensenyat tenen cert nivell de complexitat, abans us recomane començar per una cosa senzilla i que enganxe. A mi m’encanten els mata marcians i els plataformes. Així que, què millor que començar per ací. Amb el següent tutorial:(https://wiki.gdevelop.io/gdevelop5/tutorials/space-shooter/) en a penes 3 o 4 sessions, els xavals estaran gaudint, movent la seua nau per l’espai, disparant projectils i destruint meteorits i marcians a mesura que a poc a poc el van personalitzant i van afegint alguna cosa més de complexitat al seu joc. 

Per als recursos gràfics hi ha un sinfí de fulls de sprites de jocs retro en què inspirar-se, es pot utilitzar la botiga de recursos de GDevelop que compta amb molts assets gratuïts, es pot utilitzar també la IA i sempre els podem dissenyar nosaltres mateixos.

GDevelop a LliureX: entre nosaltres pot estar el successor de Hideo Kojima

GDevelop és excel·lent per a cursos més avançats de Secundària i Batxillerat. El recomane molt especialment per a quart d’ESO, sobretot si s’oferta l’assignatura optativa de Taller de Videojocs, com és habitual en molts centres. A més, és ideal per a Batxillerat, com un pas previ o paral·lel a l’ensenyament del llenguatge de programació que escollim.

Com heu vist, no cal experiència prèvia, només ganes d’aprendre creant videojocs. Es pot instal·lar l’aplicació en LliureX o treballar des de la versió del navegador. I, qui sap? Potser a les nostres aules es troba el proper Hideo Kojima, Shigeru Miyamoto o Enric Álvarez.

Per a més informació, visiteu la web https://gdevelop.io

Si heu utilitzat GDevelop a classe, compartiu la vostra experiència amb la comunitat educativa de LliureX! Podeu escriure a lliurex@gva.es

Espere que us animeu a utilitzar aquesta eina amb el vostre alumnat i que la gaudiu tant com jo.

Ángel González Penella

Professor d’ Informàtica

IES Albereda d’ Utiel.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies