Entrena a una inteligencia artificial en LliureX
Ningú ja no dubta que la intel·ligència artificial és una tecnologia que està revolucionant el món, però sabem realment com funciona?
La millor manera que el nostre alumnat aprenga és entrenant un model d’intel·ligència artificial senzill. Per això, tenim la sort de disposar a LliureX LearningML, una aplicació per a l’aprenentatge de conceptes sobre intel·ligència artificial i el foment del pensament computacional. Utilitza aprenentatge supervisat (KNN i xarxes neuronals). Està desenvolupada per Juan David Rodríguez inspirant-se en Machine Learning for Kids.
Presenta molts avantatges respecte d’altres eines en línia:
- Disponible per instal·lar a LliureX – Zero Center
- No necessites crear un compte en línia
- Interfaz senzilla i intuïtiva
- Pots utilitzar el model creant un programa amb un Scratch modificat
- Treballa sense connexió a la xarxa
- Produeix fitxers de dades en format estàndard json i sb3
Per instal·lar-la només heu d’accedir amb permisos d’administrador i cercar-la al Zero-Center del LliureX. Feu clic sobre la imatge de l’instal·lador i en uns instants la tindreu disponible.

Usant Learning ML pots entrenar un model per reconèixer textos, imatges o números. Només has de triar quin tipus de model vols:

Després només heu de seguir els passos.
- Entrenar: crea diverses classes de dades i puja tants com puguis a cada classe. Com més pugis, millor serà el teu model
- Aprèn: fes clic en el botó d’aprendre per a entrenar el model usant les dades introduïdes
(Si activem el mode avançat podem manipular les variables d’aprenentatge o el tipus d’algorisme utilitzat)
- Provar: introduce les teves dades noves i prem Comproveu per verificar l’efectivitat del model que heu creat.

Si ho desitges pots crear un programa a Scratch que utilitze el model d’intel·ligència artificial que has creat. Per això només has de fer clic al gatet de Scratch i et portarà a una versió de Scratch modificada amb blocs nous per utilitzar el que ha après el model.

És una aplicació que es pot usar per a qualsevol assignatura, ja que amb ella poden crear les seues pròpies ferramentes didàctiques.. Alguns exemples poden ser:
- Jocs de preguntes i respostes
- Classificadors d’imatges
- Jocs matemàtics
L’alumnat pot elaborar per si mateix les dades a introduir com a textos, dibuixos i fins i tot crear fons i disfresses de Scratch i és ideal per gamificar l’aula.
A més de ser una eina per comprendre com funciona la intel·ligència artificial també és idònia per reflexionar sobre el procés d’aprenentatge en humans.
Espere que us siga d’utilitat
Raquel Soto López
Docent de Tecnologia
IES GAIA


