Treballem l’oralitat a classe
“Trenca-llengües de 6é
En aquesta situació d’aprenentatge utilitzem una metodologia fonamentada en travallengües o embarbussaments per treballar l’expressió oral en valencià d’una manera divertida.
travallengua [tɾavaʎéŋgwa]
| travallengua [tɾavaʎéŋgwa] | m. JOCS Paraula o frase que resulta difícil de pronunciar i que sol usar-se com a joc per a provocar que algú s’equivoque. |
Articles i fonts consultades (citades segons ISO 690):
I MARTÍN, Ramon Bassa. Els jocs lingüístics orals aplicats a l’ensenyament de la llengua. Llengua i ús: revista tècnica de política lingüística, 1995, p. 50-54.
I MARTÍN, Ramon Bassa. La petita poesia oral: els jocs lingüístics i el llenguatge oral a l’aula. Arc, L’: quadern informatiu de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de les Illes Balears, 1999, p. 58-65.
A continuació un xicotet resum
“Trenca-llengües de 6é
Nivell: 6é de Primària Àrea: Llengua Valenciana
Duració estimada: 6 sessions (aprox. 45 minuts cadascuna)
Producte final: Creació del podcast “Trenca-llengües de 6é”
1. Context i justificació
Els embarbussaments són una manera lúdica i eficaç de treballar la pronunciació, la dicció i la fluïdesa oral. Aquesta situació d’aprenentatge proposa que l’alumnat descobrisca embarbussaments tradicionals valencians, n’invente de nous i els interprete de forma expressiva, enregistrant-los per a fer un podcast col·lectiu d’embarbussaments com a producte final.
2. Objectius d’aprenentatge
- Millorar la pronunciació, la entonació i la fluïdesa en valencià.
- Comprendre el valor cultural dels embarbussaments com a jocs de llengua.
- Crear i memoritzar embarbussaments propis amb creativitat i correcció lingüística.
- Utilitzar la tecnologia per enregistrar i difondre produccions orals.
3. Continguts de les sessions.
- Comprensió i producció d’expressions orals breus i rítmiques.
- Jocs de llengua: embarbussaments, rimes, al·literacions.
- Estratègies d’entonació, ritme i articulació.
- Ús de recursos digitals per enregistrar i compartir produccions orals.
4. Desenvolupament de les sessions
Sessió 1-2 – Descobrim els embarbussaments
Activitat inicial: escolta d’embarbussaments valencians clàssics.
Activitat de comprensió: identificar sons repetits i paraules difícils.
Joc oral: competició d’embarbussaments en grups (“Qui el diu més ràpid i sense errar?”).
Sessió 3-4 – Creem els nostres embarbussaments
Treball cooperatiu: cada grup crea un embarbussament original amb rimes i sons difícils.
Revisió amb l’ajuda del docent: correcció lingüística i musicalitat.
Pràctica d’oralitat: assaig amb expressivitat i entonació.
Sessió 5-6 – Gravem el nostre podcast
Enregistrament de cada embarbussament amb el mòbil o tauleta.
Edició senzilla (amb apps com Audacity, Anchor o Soundtrap).
Creació del podcast “Trenca-llengües de 6é”, publicat al web o blog del centre.
Audiència final: escolta col·lectiva i votació del més original.
5. Producte final
🎧 Podcast col·lectiu d’embarbussaments creats i recitats per l’alumnat.
6. Avaluació
Criteris d’avaluació:
- Expressa idees orals amb fluïdesa, articulació i entonació adequades.
- Participa en activitats orals respectant torns i mostrant escolta activa.
- Crea textos orals breus amb intenció comunicativa i creativitat.
- Utilitza recursos digitals per a comunicar-se oralment.
Rúbrica resumida:
| Excel·lent | Bé | En procés | |
| Pronunciació i entonació | Parla amb dicció clara, ritme i entonació expressiva | Bona articulació i ritme | Dificultats d’articulació o fluïdesa |
| Creativitat | Embarbussament original i ben estructurat | Idees originals però amb alguna repetició | Embarbussament poc clar o copiat |
| Participació | Participa activament i ajuda el grup | Participa sovint | Participa poc |
| Ús de la tecnologia | Enregistra i edita amb autonomia | Usa la tecnologia amb ajuda | Necessita molta ajuda tècnica |
7. Competències específiques treballades
CE1: Comprendre i expressar missatges orals amb adequació i coherència.
CE2: Participar activament en interaccions orals.
CE4: Utilitzar la llengua amb finalitats creatives i lúdiques.
CE5: Fer ús d’eines digitals per comunicar-se i crear.
Uns embarbussaments en valencià per a la nit…🎃
Travallengües de Nit de Tots Sants
“La bruixa Barbeta barreja baves de bèstia, bat en botelles bolets i bestioles, i balla al bosc bufant boirines boges.”
Travallengües de Nit de Tots Sants
“Set serps salten sobre set sabates sarnoses, mentre set bruixes bramen bruixeries brutes baix la boira blava del bosc embruixat.”
Travallengües de Nit de Tots Sants
“El bruixot brufarut bruixa i bramul·la, barreja bruixeries amb brins de brumalla. Bruixa, bruixot, bruíxol i brot,brinden brogint al braser del bosc”

