Treballem l’oralitat a classe

6th COURSE
19 d'octubre de 2025

“Trenca-llengües de 6é

En aquesta situació d’aprenentatge utilitzem una metodologia fonamentada en travallengües o embarbussaments per treballar l’expressió oral en valencià d’una manera divertida.

travallengua [tɾavaʎéŋgwa]

travallengua [tɾavaʎéŋgwa] m. JOCS Paraula o frase que resulta difícil de pronunciar i que sol usar-se com a joc per a provocar que algú s’equivoque.
Diccionari Normatiu Valencià de la Academia Valenciana de la Llengua. Font: https://www.avl.gva.es/lexicval/

Articles i fonts consultades (citades segons ISO 690):

I MARTÍN, Ramon Bassa. Els jocs lingüístics orals aplicats a l’ensenyament de la llengua. Llengua i ús: revista tècnica de política lingüística, 1995, p. 50-54.

I MARTÍN, Ramon Bassa. La petita poesia oral: els jocs lingüístics i el llenguatge oral a l’aula. Arc, L’: quadern informatiu de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de les Illes Balears, 1999, p. 58-65.

A continuació un xicotet resum

“Trenca-llengües de 6é

Nivell: 6é de Primària  Àrea:  Llengua Valenciana

Duració estimada:  6 sessions (aprox. 45  minuts cadascuna)

Producte final: Creació del podcast “Trenca-llengües de 6é

1. Context i justificació

Els embarbussaments són una manera lúdica i eficaç de treballar la pronunciació, la dicció i la fluïdesa oral. Aquesta situació d’aprenentatge proposa que l’alumnat descobrisca embarbussaments tradicionals valencians, n’invente de nous i els interprete de forma expressiva, enregistrant-los per a fer un podcast col·lectiu d’embarbussaments com a producte final.

2. Objectius d’aprenentatge

  • Millorar la pronunciació, la entonació i la fluïdesa en valencià.
  • Comprendre el valor cultural dels embarbussaments com a jocs de llengua.
  • Crear i memoritzar embarbussaments propis amb creativitat i correcció lingüística.
  • Utilitzar la tecnologia per enregistrar i difondre produccions orals.

3. Continguts de les sessions.

  • Comprensió i producció d’expressions orals breus i rítmiques.
  • Jocs de llengua: embarbussaments, rimes, al·literacions.
  • Estratègies d’entonació, ritme i articulació.
  • Ús de recursos digitals per enregistrar i compartir produccions orals.

4. Desenvolupament de les sessions

Sessió 1-2 – Descobrim els embarbussaments

Activitat inicial: escolta d’embarbussaments valencians clàssics.

Activitat de comprensió: identificar sons repetits i paraules difícils.

Joc oral: competició d’embarbussaments en grups (“Qui el diu més ràpid i sense errar?”).

Sessió 3-4 – Creem els nostres embarbussaments

Treball cooperatiu: cada grup crea un embarbussament original amb rimes i sons difícils.

Revisió amb l’ajuda del docent: correcció lingüística i musicalitat.

Pràctica d’oralitat: assaig amb expressivitat i entonació.

Sessió 5-6 – Gravem el nostre podcast

Enregistrament de cada embarbussament amb el mòbil o tauleta.

Edició senzilla (amb apps com Audacity, Anchor o Soundtrap).

Creació del podcast “Trenca-llengües de 6é”, publicat al web o blog del centre.

Audiència final: escolta col·lectiva i votació del més original.

5. Producte final

🎧 Podcast col·lectiu d’embarbussaments creats i recitats per l’alumnat.

6. Avaluació

Criteris d’avaluació:

  • Expressa idees orals amb fluïdesa, articulació i entonació adequades.
  • Participa en activitats orals respectant torns i mostrant escolta activa.
  • Crea textos orals breus amb intenció comunicativa i creativitat.
  • Utilitza recursos digitals per a comunicar-se oralment.

Rúbrica resumida:

 Excel·lentEn procés
Pronunciació i entonacióParla amb dicció clara, ritme i entonació expressivaBona articulació i ritmeDificultats d’articulació o fluïdesa
CreativitatEmbarbussament original i ben estructuratIdees originals però amb alguna repeticióEmbarbussament poc clar o copiat
ParticipacióParticipa activament i ajuda el grupParticipa sovintParticipa poc
Ús de la tecnologiaEnregistra i edita amb autonomiaUsa la tecnologia amb ajudaNecessita molta ajuda tècnica

7. Competències específiques treballades

CE1: Comprendre i expressar missatges orals amb adequació i coherència.

CE2: Participar activament en interaccions orals.

CE4: Utilitzar la llengua amb finalitats creatives i lúdiques.

CE5: Fer ús d’eines digitals per comunicar-se i crear.

TRAVALLENGÜES QUE TREBALLAREM …. A MÉS A MÉS MOLTS MÉS CREAREM… I BÉ ENS HO PASSAREM

Uns embarbussaments en valencià per a la nit…🎃

Travallengües de Nit de Tots Sants

“La bruixa Barbeta barreja baves de bèstia, bat en botelles bolets i bestioles, i balla al bosc bufant boirines boges.”

Travallengües de Nit de Tots Sants

“Set serps salten sobre set sabates sarnoses, mentre set bruixes bramen bruixeries brutes baix la boira blava del bosc embruixat.”

Travallengües de Nit de Tots Sants

“El bruixot brufarut bruixa i bramul·la, barreja bruixeries amb brins de brumalla. Bruixa, bruixot, bruíxol i brot,brinden brogint al braser del bosc”

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies