Programa d’Estructuració Ambiental per a Xiquets amb Autisme – PEANA
El programa PEANA (Programa de Estructuración Ambiental para Niños y Niñas con Autismo) PEANA está basat en la utilització de claus clares que situen els subjectes en l’espai i en el temps. S’utilitzen claus per representar la realitat, anticipar i retroalimentar mitjançant ferramentes gràfiques com ara pictogrames o fotografies.
El nostre comportament està regulat per claus. Per tant hem de detectar i memoritzar aquestes claus.
1. Diferènciació d’una persona autista
Persona Neurotípica
Característiques
- Competències d’abstracció
- Processos de simbolització
- Representació mental
Gestió de claus de l’entorn
- Subtils
- Complexes
- Passajeres
Persona amb TEA
Característiques
- Aleració de l’abstracció i simbolització
- Incompetència en representacions mentals
- Incompetència en la gestió de la imaginació
Gestió de claus de l’entorn
- Concretes
- Simples
- Permanents
2. Característiques de les persones amb TEA
Aspectes
- Dificultats d’autocontrol
- Carència d’empatia
- Dificultats d’imaginació
- Limitacions ene el control de l’entorn
- No generalització de l’aprenentatge
- Poca comprensió del llenguatge
Mancances
- No comprenen l’entorn
- Ansietat
- Accions repetitives
- Conductes desafiants
- No interacció amb iguals
- Hipersensibilitat
- Problemes de comunicació
3. Claus Visuals Gràfiques
- SAAC – Sistemes Augmentatius i Alternatius de Comunicació
- Han de formar part dels plans d’actuació amb l’alumnat TEA i del Centre Educatiu
- La seua utilització NO dificulta les possibilitats de l’aparició del llenguatge verbal
- Hem de partir de les necessitats i dels interessos de l’alumne per a iniciar el procés d’ensenyament/aprenentatge
- Són una ferramenta més amb la qual comptar a l’hora de treballar la consecució dels objectius propossat amb l’alumnat
4. Objectius
- Fomentar autonomia dissenyant entorens inclusius què els permeten sentir-se capaces i independents
- Dotar-los de les ferramentes necessàries per a que es desenvolupen amb independència en aquests entorns
- Generalitzar els aprenentatges aconseguits
- Normalitzar l’ús de les claus visuals
- Ajudar-los a situar-se en l’espai i en el temps
- Dotar-los d’instruments què els permeten anticipar el que va a ocòrrer
- Guiar-los en la realització de les tasques i senyalar-los una meta
- Inicar aconteciments socials rellevants
- Ensenyar estratègies de planificació de la pròpia activitat
5. Estructuració Ambiental PEANA
a. Avantatges de l’ensenyament estructurat
- Té en compte l’estructura espacial i l’estructura temporal
- Creació d’entorns estimulants. Afavoreix l’aparició d’intencionalitat comunicativa (oral i/o signada), la espontaneitat, l’augment de vocabulari, millora d’estructures gramaticals
- Aprofita la vida visual front a la verbal. fomenta atenció, claredat visual, organització de materials i espais
- Ajuda a entendre l’entorn físic i social, reduint problemes de concuta i augmentant la flexibilitat i la predictibilitat
- Fomenta l’estructura executiva: planificar, organitzar, realitzar, avaluar
- Fomenta l’autonomia i afavoreix la competència social i amb això afavoreix l’autoestima
- Ajuda a generalitazar el que s’aprén a altres situacions, entorn i amb persones
b. Fomentar la comprensió
- Adaptació del disseny físic i social
- Claus
- No subtils – CONCRETES. Fàcilment perceptibles per alguna modalitat sensorial i que no donen lloca a equívocs.
- No complexes – SIMPLES. Pcs elements amb una comunicació coherent tant amb els aspectes formals com en l’ús de cmportaments no verbals.
- No passajegeres – PERMANENTS. No desapareixen fortuïtament, donant major temps en uns casos o de forma continuada en atres, a la comprensió i processament de la informació
c. Claus de funcionament
- A mesura que es van adquirint majors destreses cal esvair aquestes característiques paulatinament
- El control creixent va permetent major grau d’espontaneitat i flexibilitat
- Articular aprenentatges a través de pilars els quals la seua construcció i manteniment és possible gràcies a la informació que obtenim de l’entorn en dos nivells:
- Feedforward – Informació per avançat. Propicien predicció i planificació
- Feedback – Infomació de l’acció realitzada. Propicia autoregulació
d. Metodologia
- Eliminar barreres
- Claus concretes, simples i permenents
- Estructuració de l’espai físic i del temps
- Sistema de treball independent. TEACCH
- Què faig?
- Quan ho faig?
- Com ho faig?
- Què passa quan ho acabe?
- Utilització de pictogrames
- Agendes visuals com a sistemes anticipatoris
- Com a ferramenta per a mostrar nous comportaments en funció de canvis de context
- Comprensió mitjançant seqüències amb imatges
- Organització d’interaccions socials
- Comunicar finalitat de la tasca o desglosament d’objectius
- Panell de responsabilitats
- Assemblea. Contar el cap de setmana
- Fer recats
- Treball de la Teoria de la Ment. Intencions de les altres persones
- Normes socials
- Regular la conducta
- Metodologia PECS
e. Objectius
1. Focus
- Augmentar la qualitat de vida
- Augmentar la independència personal i social
2. Àrees
Àrea de Comunicació i Llenguatge
- Comprensió i reslització de consignes simples i complexes
- Identificació de persones, llocs i objectes
- Potenciació d’emissions espontànies
- Potenciació d’emissions correctes
- Potenciació de l’ús espontani de les habilitats comunicatives
Àrea Cognitiva
- Desenvolupament de l’atenció en tota situació o tasqca i, per davant de tot, de claus espacials i temporals
- Desenvolupament de la capacitat discriminativa
- Comperensió de nocions temporals
- Comprensció de nocions espacials
- Comprensció de conceptes bàsics
Àrea Psicomotriu
- Desenvolupament de la motricitat fina
- Desenvolupament de l’orientació espacial
- Desenvolupament de lagudesa dels sentits
Àrea d’Independència Personal i Social
- Poetenciació del respecte per l’organització de l’aula, del col·legi i del material
- Control de conductes disruptives
- Coneixement i utilització de claus ambientals
- Creació d’habiltiats que ajuden a assolir autonomia personal en un marc social
- Realització de tasques de col·laboració amb iguals
- Creació de normes de comportament social
Àrea Social
- Percepció de contingències davant determinades claus i situacions
- Desenvolupament de conductes instrumentals més espontànies
- Creació de rutines socials
- Desenrotllament d’estratègies de resolució de problemes
- Afavorir competències de prediccicó i planificació de l’acció
- Creació d’habilitats per a reconèixer i reaccions davant estats emocionals
f. Avaluació
- PEANA permet recopilar dades per modular l’actuació educativa i corregir-la de manera flexible i dinàmica
- PEANA permet treure barreres causades per la dificultat per la inexistència de claus inadequades, no tant per la tasca en sí.
- PEANA facilita l’ús adient de claus en rendiment cognitius baixos per tal de formentar la independència
- PEANA fomenta dotar de claus facilitadores d’informació que permeten el desenvolupament de competències d’autocontrol i d’interacció social
6. Fonamentació
Cortés Valladares, María. Proyecto Peana. https://es.slideshare.net/slideshow/proyecto-peana-cepri-1990/102895896
Autismo Diario. Metodo TEACCH. https://autismodiario.com/wp-content/uploads/2011/03/resumenTEACCH.pdf



































