Programa d’Estructuració Ambiental per a Xiquets amb Autisme – PEANA

METODOLOGIA
26 d'abril de 2025

El programa PEANA (Programa de Estructuración Ambiental para Niños y Niñas con Autismo) PEANA está basat en la utilització de claus clares que situen els subjectes en l’espai i en el temps. S’utilitzen claus per representar la realitat, anticipar i retroalimentar mitjançant ferramentes gràfiques com ara pictogrames o fotografies.

El nostre comportament està regulat per claus. Per tant hem de detectar i memoritzar aquestes claus.

1. Diferènciació d’una persona autista

Persona Neurotípica

Característiques

  • Competències d’abstracció
  • Processos de simbolització
  • Representació mental

Gestió de claus de l’entorn

  • Subtils
  • Complexes
  • Passajeres

Persona amb TEA

Característiques

  • Aleració de l’abstracció i simbolització
  • Incompetència en representacions mentals
  • Incompetència en la gestió de la imaginació

Gestió de claus de l’entorn

  • Concretes
  • Simples
  • Permanents

2. Característiques de les persones amb TEA

Aspectes

  • Dificultats d’autocontrol
  • Carència d’empatia
  • Dificultats d’imaginació
  • Limitacions ene el control de l’entorn
  • No generalització de l’aprenentatge
  • Poca comprensió del llenguatge

Mancances

  • No comprenen l’entorn
  • Ansietat
  • Accions repetitives
  • Conductes desafiants
  • No interacció amb iguals
  • Hipersensibilitat
  • Problemes de comunicació

3. Claus Visuals Gràfiques

  • SAAC – Sistemes Augmentatius i Alternatius de Comunicació
  • Han de formar part dels plans d’actuació amb l’alumnat TEA i del Centre Educatiu
  • La seua utilització NO dificulta les possibilitats de l’aparició del llenguatge verbal
  • Hem de partir de les necessitats i dels interessos de l’alumne per a iniciar el procés d’ensenyament/aprenentatge
  • Són una ferramenta més amb la qual comptar a l’hora de treballar la consecució dels objectius propossat amb l’alumnat

4. Objectius

  • Fomentar autonomia dissenyant entorens inclusius què els permeten sentir-se capaces i independents
  • Dotar-los de les ferramentes necessàries per a que es desenvolupen amb independència en aquests entorns
  • Generalitzar els aprenentatges aconseguits
  • Normalitzar l’ús de les claus visuals
  • Ajudar-los a situar-se en l’espai i en el temps
  • Dotar-los d’instruments què els permeten anticipar el que va a ocòrrer
  • Guiar-los en la realització de les tasques i senyalar-los una meta
  • Inicar aconteciments socials rellevants
  • Ensenyar estratègies de planificació de la pròpia activitat

5. Estructuració Ambiental PEANA

a. Avantatges de l’ensenyament estructurat

  • Té en compte l’estructura espacial i l’estructura temporal
  • Creació d’entorns estimulants. Afavoreix l’aparició d’intencionalitat comunicativa (oral i/o signada), la espontaneitat, l’augment de vocabulari, millora d’estructures gramaticals
  • Aprofita la vida visual front a la verbal. fomenta atenció, claredat visual, organització de materials i espais
  • Ajuda a entendre l’entorn físic i social, reduint problemes de concuta i augmentant la flexibilitat i la predictibilitat
  • Fomenta l’estructura executiva: planificar, organitzar, realitzar, avaluar
  • Fomenta l’autonomia i afavoreix la competència social i amb això afavoreix l’autoestima
  • Ajuda a generalitazar el que s’aprén a altres situacions, entorn i amb persones

b. Fomentar la comprensió

  • Adaptació del disseny físic i social
  • Claus
    • No subtils – CONCRETES. Fàcilment perceptibles per alguna modalitat sensorial i que no donen lloca a equívocs.
    • No complexes – SIMPLES. Pcs elements amb una comunicació coherent tant amb els aspectes formals com en l’ús de cmportaments no verbals.
    • No passajegeres – PERMANENTS. No desapareixen fortuïtament, donant major temps en uns casos o de forma continuada en atres, a la comprensió i processament de la informació

c. Claus de funcionament

  • A mesura que es van adquirint majors destreses cal esvair aquestes característiques paulatinament
  • El control creixent va permetent major grau d’espontaneitat i flexibilitat
  • Articular aprenentatges a través de pilars els quals la seua construcció i manteniment és possible gràcies a la informació que obtenim de l’entorn en dos nivells:
    • Feedforward – Informació per avançat. Propicien predicció i planificació
    • Feedback – Infomació de l’acció realitzada. Propicia autoregulació

d. Metodologia

  • Eliminar barreres
  • Claus concretes, simples i permenents
  • Estructuració de l’espai físic i del temps
  • Sistema de treball independent. TEACCH
    • Què faig?
    • Quan ho faig?
    • Com ho faig?
    • Què passa quan ho acabe?
  • Utilització de pictogrames
    • Agendes visuals com a sistemes anticipatoris
    • Com a ferramenta per a mostrar nous comportaments en funció de canvis de context
    • Comprensió mitjançant seqüències amb imatges
    • Organització d’interaccions socials
    • Comunicar finalitat de la tasca o desglosament d’objectius
      • Panell de responsabilitats
      • Assemblea. Contar el cap de setmana
      • Fer recats
      • Treball de la Teoria de la Ment. Intencions de les altres persones
      • Normes socials
      • Regular la conducta
      • Metodologia PECS

e. Objectius

1. Focus

  • Augmentar la qualitat de vida
  • Augmentar la independència personal i social

2. Àrees

Àrea de Comunicació i Llenguatge
  • Comprensió i reslització de consignes simples i complexes
  • Identificació de persones, llocs i objectes
  • Potenciació d’emissions espontànies
  • Potenciació d’emissions correctes
  • Potenciació de l’ús espontani de les habilitats comunicatives
Àrea Cognitiva
  • Desenvolupament de l’atenció en tota situació o tasqca i, per davant de tot, de claus espacials i temporals
  • Desenvolupament de la capacitat discriminativa
  • Comperensió de nocions temporals
  • Comprensció de nocions espacials
  • Comprensció de conceptes bàsics
Àrea Psicomotriu
  • Desenvolupament de la motricitat fina
  • Desenvolupament de l’orientació espacial
  • Desenvolupament de lagudesa dels sentits
Àrea d’Independència Personal i Social
  • Poetenciació del respecte per l’organització de l’aula, del col·legi i del material
  • Control de conductes disruptives
  • Coneixement i utilització de claus ambientals
  • Creació d’habiltiats que ajuden a assolir autonomia personal en un marc social
  • Realització de tasques de col·laboració amb iguals
  • Creació de normes de comportament social
Àrea Social
  • Percepció de contingències davant determinades claus i situacions
  • Desenvolupament de conductes instrumentals més espontànies
  • Creació de rutines socials
  • Desenrotllament d’estratègies de resolució de problemes
  • Afavorir competències de prediccicó i planificació de l’acció
  • Creació d’habilitats per a reconèixer i reaccions davant estats emocionals

f. Avaluació

  • PEANA permet recopilar dades per modular l’actuació educativa i corregir-la de manera flexible i dinàmica
  • PEANA permet treure barreres causades per la dificultat per la inexistència de claus inadequades, no tant per la tasca en sí.
  • PEANA facilita l’ús adient de claus en rendiment cognitius baixos per tal de formentar la independència
  • PEANA fomenta dotar de claus facilitadores d’informació que permeten el desenvolupament de competències d’autocontrol i d’interacció social

6. Fonamentació

Cortés Valladares, María. Proyecto Peana. https://es.slideshare.net/slideshow/proyecto-peana-cepri-1990/102895896

Autismo Diario. Metodo TEACCH. https://autismodiario.com/wp-content/uploads/2011/03/resumenTEACCH.pdf

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies