Planificació Centrada en la Persona

METODOLOGIA
24 de gener de 2025

Introducció

La Planificació Centrada en la Persona (PCP) és un enfoc sorgit als anys 80 com a estil de planificació que desde la millor comprensió de la persona amb discapacitat intel·lectual i com a grup de recolzament de la seua xarxa social contribuïsca a la millora de la qualitat de vida de l’individu segons el seu estil devida desitjat. La PCP pretén fonamentalment reduir l’aïllament i la segregació, fomentar l’amistat, augmentar les oportunitats de participació en activitats, desenvolupar la seua competència i promoure el respecte.

Punts Clau de la PCP

  1. La persona és el centre del procés
  2. L’entorn personal és important
  3. Se centra en les capacitats de la persona
  4. És un compromís d’accions què reconeix els drets de la persona
  5. És un procés d’escolta, aprenentatge i acció

Finalitats de la PCP

  1. Presència comunitària
  2. Participació comunitària
  3. Augmentar reputació
  4. Promoure eleccions
  5. Recolzar contribucions

Aportacions

  1. Centrat en talents
  2. Control personal
  3. No hi ha experts, cal elegir
  4. Se potència la vida en comunitat
  5. Preveu un futur positiu i possible

Condicions

  1. Donar poder a la persona
  2. Implicar fonts naturals de suport
  3. Figura del facilitador
  4. Visió no restrictiva del futur
  5. Grup de recolzament
  6. Compromís de l’organització

Impacte

  1. El procés els dona poder
  2. Es senten descrites positivament
  3. Senten que les seues opinions són el centre i són persones valuoses
  4. Desenvolupen confiança i l’autoestima s’incrementa
  5. Sente que són part d’una forta xarxa de recolzament

Dissenyar una Planificació Centrada en la Persona

  1. Persona. Facilitador. Grup de Recolzament.
    • Facilitador
    • Grup de Recolzament
  2. Perfil personal
    • Mapa de relacions
    • Mapa de llocs
    • Mapa bibliogràfic
    • Mapa de preferències
    • Mapa de somnis i temors
    • Mapa d’eleccions
  3. Comunitat

FASE 1
Planificació Centrada en la Persona

1. La persona, el seu facilitador i el seu grup

1.Facilitador

El facilitador és la persona capaç de funcionar com un defensor, font d’informació, guia d’un grup de persones interessades en ajudar a la persona en un procés de planificació del seu futur proper i llunyà. És la persona que confiança, que creu i potència la saviesa del grup, que contribueix a que aconseguisca les metes preteses.

Funcions:

  • Responsable dle procés de la persona
  • Preparar les reunions
  • Reconduir les reunions
  • Reconduir el grup (avaluar el procés junt amb altres agents)
  • Ser conficent i reconzar el confidnt de la persona amb discapacitat
  • Vetllar pel compliment dels acordas presos en les reunions
  • Mantenir la confidencialitat amb el grup i la persona
  • Estar atend a les necessitats de la persona quan necessite comptar amb el grup de recolzament
  • Buscar qui li substituïsca, d’acord amb la persona, en cas d’absència.

2. Grup de Recolzament

  1. MAPA DE RELACIONS SOCIALS. Llista de persones rellevants:
    • Família
    • Amics
    • Membres de la comunitat
    • Professionals contractats
  2. FER CONSCIENTS LES FITES
    • Relacions a assegurar, construir o fortalir
    • Oportunitats per a fortaleir relacions familiars
    • Professionals directes i compromesos
    • Treballadors del passat que continuen vinculats en la relació
    • Gent que empitjora les coses
    • Gent que coneix a altra gent o que té obn coneixment de la comunitat local
    • Gent no molt involucrada que l’agrada aprofondir en la relació
    • Gent que comparteix l’interés comú
    • Gent amb discapacitat que són amics
    • Llaços ètnics, religiosos, valors familiars i culturals, estils de vida que són importants comprendres
  3. DISSENYAR ESTRATÈGIA PER MILLORAR
    • Completar mapa de relacions
    • Valorar com l’usuari pot contribuir al mapa de relacions
    • Com podem aprendre de la gent que el coneix bé
    • Com poden estar aquestes persones involucrades en el grup de recolzament
    • Amb tot això es generen 5 accions per a aprofondir i fortaleir les relacions, tenint en compte quins són les esperances sobre com desenvolupar relacions en els propers 3-5 anys.
  4. CONSTRUIR EL GRUP DE RECOLZAMENT
    • El grup de recolzament està format per tres o quatre persones més rellevants per al xiquet/a d’entre els seus familiars, voluntaris o professionals que l’atenen.
    • El facilitador haurà d’orientar l’elecció, procurant no imposar ni dirigir i sempre tenint presents valors i tot allò positiu que pot aportar la selecció a la persona.
    • Funcions del grup de recolzament: animar la participació de la persona, fent que prenga el protagonisme de la reunió, ajudar a buscar les seues capacitats, a augmentar i aprofondir les seues relacions i la seua presència en la comunitat local, a tenir més control sobre la seua vida i a desenvolupar capacitats i contribucions.
  5. CONSTITUCIÓ FORMAL DEL GRUP DE RECOLZAMENT
    • La participació ha de ser voluntària i comporta assumir una sèrie de compromisos com ara:
      • Mantenir la confidencialitat sobre els temes tractats
      • Assistir a les reunions i contribuir activament a que s’acomplisca la missió del procés
      • Mantenir un rol de recolzament, amb una relació horitzontal i transparent amb la persona amb discapacitat
      • Respectar en tot moment la persona

FASE 2
El perfil personal

Mapes Bàsics
  1. Mapes de Relacions
  2. Mapes de Llocs
  3. Mapes Biogràfics
  4. Mapes de Preferències
  5. Mapes de Somnis, Esperances i Pors

Mapes Opcionals

  1. Mapes de salut
  2. Mapes de comunicació
  3. Mapes de respecte
  4. Mapes de treball/llar
  5. Mapes de rutina diària o de vida
  6. Decisions
Buscar i millorar capacitats

A la vista d’aquests mapes descriurem entre 5 i 10 capacitats o punts forts de la persona.

Escriure el que ha passat
  • Mapes Relacionals
    • Capacitats
    • Capacitats a Reforçar
  • Mapaes de Llocs
    • Capacitats
    • Capacitats a Reforzar
  • Mapa Biogràfic
    • Capacitats
    • Capacitats de Llocs
  • Mapa de Preferències
    • Capacitats
    • Capacitats a Reforzar
  • Mapa de Somnis i Temors
    • Capacitats
    • Capacitats a Reforzar

FASE 3
Trobant Oportunitats en la Comunitat

Es tracta de produir idees sobre la varietat d’oportunitats que ofereix la comunitat, d’acord amb el que és valuós per a la persona i buscar estratègies per a augmentar-les i aprofitar-les.

Mapes

  • Interessos. Resumir les habilitats, interessos, qualitats i identitats que esprem desenvolupar.
  • Llocs. enumerar les oportunitats comunitàries.
  • Rols. Imaginar la varietat de rols de ciutadania que la persona podria assumir, aprendre i contribuir a la xarxa

Estratègies per a Millorar

  1. Elegir una o dues idees interessants
  2. Identificar els recolzaments
    • Com van a arribar fins allí
    • Qui els recolzarà
    • Quines són les oportunittas per a construir una ajuda natural
    • Com pot rezolzar la família
    • Quan de temps es necessita de la persona asalariada
    • Què habilitats són requerides per a aquest rol
    • Quines són les formes d’ensenyar aquestes habilitats
    • Quines són les oportunitats per a construir una mútua comprensió
    • Quines adaptacions requereix el medi
  3. Plantejar canvis en la organització

Escriure el que ha passat

FASE 4
Planificació del Futur Personal

Traçar la més alta visió possible, tant a llarg termini com de forma immediata.

  • Descriure com és
  • Crear imatges de futur
  • Dissenyar estratègies
  • Establir prioritats
  • Valorar obstacles i oportunitats
  • Plantejar canvis a la orgnaització
  • Plantejar pròximes trobades del grup de recolzament
  • Escriure el que ha passat

Font

El contingut d’aquest article és un resum de la Guia que trobareu a Plena Inclusió sobre Planificació Centrada en la Persona (PCP).

Aviso de privacidad: Uso de cookies propias para análisis de visitas

Este sitio web utiliza cookies propias con el único propósito de analizar el tráfico y mejorar la experiencia del usuario. Las cookies son pequeños archivos de texto que se almacenan en tu dispositivo cuando visitas nuestro sitio. No compartimos esta información con terceros ni la utilizamos para fines publicitarios.

Ver política de cookies