
Planificació Centrada en la Persona
Introducció
La Planificació Centrada en la Persona (PCP) és un enfoc sorgit als anys 80 com a estil de planificació que desde la millor comprensió de la persona amb discapacitat intel·lectual i com a grup de recolzament de la seua xarxa social contribuïsca a la millora de la qualitat de vida de l’individu segons el seu estil devida desitjat. La PCP pretén fonamentalment reduir l’aïllament i la segregació, fomentar l’amistat, augmentar les oportunitats de participació en activitats, desenvolupar la seua competència i promoure el respecte.
Punts Clau de la PCP
- La persona és el centre del procés
- L’entorn personal és important
- Se centra en les capacitats de la persona
- És un compromís d’accions què reconeix els drets de la persona
- És un procés d’escolta, aprenentatge i acció
Finalitats de la PCP
- Presència comunitària
- Participació comunitària
- Augmentar reputació
- Promoure eleccions
- Recolzar contribucions
Aportacions
- Centrat en talents
- Control personal
- No hi ha experts, cal elegir
- Se potència la vida en comunitat
- Preveu un futur positiu i possible
Condicions
- Donar poder a la persona
- Implicar fonts naturals de suport
- Figura del facilitador
- Visió no restrictiva del futur
- Grup de recolzament
- Compromís de l’organització
Impacte
- El procés els dona poder
- Es senten descrites positivament
- Senten que les seues opinions són el centre i són persones valuoses
- Desenvolupen confiança i l’autoestima s’incrementa
- Sente que són part d’una forta xarxa de recolzament
Dissenyar una Planificació Centrada en la Persona
- Persona. Facilitador. Grup de Recolzament.
- Facilitador
- Grup de Recolzament
- Perfil personal
- Mapa de relacions
- Mapa de llocs
- Mapa bibliogràfic
- Mapa de preferències
- Mapa de somnis i temors
- Mapa d’eleccions
- Comunitat
FASE 1
Planificació Centrada en la Persona
1. La persona, el seu facilitador i el seu grup
1.Facilitador
El facilitador és la persona capaç de funcionar com un defensor, font d’informació, guia d’un grup de persones interessades en ajudar a la persona en un procés de planificació del seu futur proper i llunyà. És la persona que confiança, que creu i potència la saviesa del grup, que contribueix a que aconseguisca les metes preteses.
Funcions:
- Responsable dle procés de la persona
- Preparar les reunions
- Reconduir les reunions
- Reconduir el grup (avaluar el procés junt amb altres agents)
- Ser conficent i reconzar el confidnt de la persona amb discapacitat
- Vetllar pel compliment dels acordas presos en les reunions
- Mantenir la confidencialitat amb el grup i la persona
- Estar atend a les necessitats de la persona quan necessite comptar amb el grup de recolzament
- Buscar qui li substituïsca, d’acord amb la persona, en cas d’absència.
2. Grup de Recolzament
- MAPA DE RELACIONS SOCIALS. Llista de persones rellevants:
- Família
- Amics
- Membres de la comunitat
- Professionals contractats
- FER CONSCIENTS LES FITES
- Relacions a assegurar, construir o fortalir
- Oportunitats per a fortaleir relacions familiars
- Professionals directes i compromesos
- Treballadors del passat que continuen vinculats en la relació
- Gent que empitjora les coses
- Gent que coneix a altra gent o que té obn coneixment de la comunitat local
- Gent no molt involucrada que l’agrada aprofondir en la relació
- Gent que comparteix l’interés comú
- Gent amb discapacitat que són amics
- Llaços ètnics, religiosos, valors familiars i culturals, estils de vida que són importants comprendres
- DISSENYAR ESTRATÈGIA PER MILLORAR
- Completar mapa de relacions
- Valorar com l’usuari pot contribuir al mapa de relacions
- Com podem aprendre de la gent que el coneix bé
- Com poden estar aquestes persones involucrades en el grup de recolzament
- Amb tot això es generen 5 accions per a aprofondir i fortaleir les relacions, tenint en compte quins són les esperances sobre com desenvolupar relacions en els propers 3-5 anys.
- CONSTRUIR EL GRUP DE RECOLZAMENT
- El grup de recolzament està format per tres o quatre persones més rellevants per al xiquet/a d’entre els seus familiars, voluntaris o professionals que l’atenen.
- El facilitador haurà d’orientar l’elecció, procurant no imposar ni dirigir i sempre tenint presents valors i tot allò positiu que pot aportar la selecció a la persona.
- Funcions del grup de recolzament: animar la participació de la persona, fent que prenga el protagonisme de la reunió, ajudar a buscar les seues capacitats, a augmentar i aprofondir les seues relacions i la seua presència en la comunitat local, a tenir més control sobre la seua vida i a desenvolupar capacitats i contribucions.
- CONSTITUCIÓ FORMAL DEL GRUP DE RECOLZAMENT
- La participació ha de ser voluntària i comporta assumir una sèrie de compromisos com ara:
- Mantenir la confidencialitat sobre els temes tractats
- Assistir a les reunions i contribuir activament a que s’acomplisca la missió del procés
- Mantenir un rol de recolzament, amb una relació horitzontal i transparent amb la persona amb discapacitat
- Respectar en tot moment la persona
- La participació ha de ser voluntària i comporta assumir una sèrie de compromisos com ara:
FASE 2
El perfil personal
Mapes Bàsics
- Mapes de Relacions
- Mapes de Llocs
- Mapes Biogràfics
- Mapes de Preferències
- Mapes de Somnis, Esperances i Pors
Mapes Opcionals
- Mapes de salut
- Mapes de comunicació
- Mapes de respecte
- Mapes de treball/llar
- Mapes de rutina diària o de vida
- Decisions
Buscar i millorar capacitats
A la vista d’aquests mapes descriurem entre 5 i 10 capacitats o punts forts de la persona.
Escriure el que ha passat
- Mapes Relacionals
- Capacitats
- Capacitats a Reforçar
- Mapaes de Llocs
- Capacitats
- Capacitats a Reforzar
- Mapa Biogràfic
- Capacitats
- Capacitats de Llocs
- Mapa de Preferències
- Capacitats
- Capacitats a Reforzar
- Mapa de Somnis i Temors
- Capacitats
- Capacitats a Reforzar
FASE 3
Trobant Oportunitats en la Comunitat
Es tracta de produir idees sobre la varietat d’oportunitats que ofereix la comunitat, d’acord amb el que és valuós per a la persona i buscar estratègies per a augmentar-les i aprofitar-les.
Mapes
- Interessos. Resumir les habilitats, interessos, qualitats i identitats que esprem desenvolupar.
- Llocs. enumerar les oportunitats comunitàries.
- Rols. Imaginar la varietat de rols de ciutadania que la persona podria assumir, aprendre i contribuir a la xarxa
Estratègies per a Millorar
- Elegir una o dues idees interessants
- Identificar els recolzaments
- Com van a arribar fins allí
- Qui els recolzarà
- Quines són les oportunittas per a construir una ajuda natural
- Com pot rezolzar la família
- Quan de temps es necessita de la persona asalariada
- Què habilitats són requerides per a aquest rol
- Quines són les formes d’ensenyar aquestes habilitats
- Quines són les oportunitats per a construir una mútua comprensió
- Quines adaptacions requereix el medi
- Plantejar canvis en la organització
Escriure el que ha passat
FASE 4
Planificació del Futur Personal
Traçar la més alta visió possible, tant a llarg termini com de forma immediata.
- Descriure com és
- Crear imatges de futur
- Dissenyar estratègies
- Establir prioritats
- Valorar obstacles i oportunitats
- Plantejar canvis a la orgnaització
- Plantejar pròximes trobades del grup de recolzament
- Escriure el que ha passat
Font
El contingut d’aquest article és un resum de la Guia que trobareu a Plena Inclusió sobre Planificació Centrada en la Persona (PCP).