Disgrafia
Per entrenar la grafia deixem aquest document, el qual es pot baixar en PDF i imprimir les vegades que es vulga. Sols cal resseguir les lletres lentament. Sols cal un mes d’exercici. Sols cal 3 línies cada dia. 4 fulls, 1 mes. Posa la data dalt i compara la teua lletra al cap d’un mes.
Aquest exercici no està creat sols pensant en els infants, també està orientat a adults. El secret és escriure lentament, escriure 4 fulls.
La disgrafia és un trastorn funcional, que no està causat per una lesió cerebral o sensorial, no per una deficiència intel·lectual, afecta a la grafia, a la forma o traçat de les lletres.
Conseqüències
- Baix rendiment
- Actitud negativa cap a l’escriptura
- Complexes
Instruments d’Avaluació
- Examen psicomotor de Picq i Vayer. Educación psicomotriz y retraso mental. Editorial cinentífico-mèdica. Barcelona. 1985.
- Proves
- Coordinació de les mans
- Coordinació dinàmica general
- Control postural
- Equilibració
- Control segmentari
- Organització espacial
- Estructuració de l’espai i del temps
Avaluació Qualitativa
- Posicionament. Ergonomia
- Pressió de l’instrument. Pinça digital
- Pressió
- Habilitats grafomotors
- Coordinació general de mans i dits
- Segmentarització de moviments
- Ensinistrament de dits
- Organització espacial
- Traços solts i melodia cinètica
- Direccionalitat de números
- Dominància manual
Posicionament
- No apropar molt el cap a la taula (20-25 cm).
- Suport de la cadira ha de ser recte o paral·lel a la taula.
- Tronc recte, lleugerament inclinat cap avant sense recolzar-lo a la taula, cap en la mateixa línia del tronc.
- Els dos avantbraços a la taula.
- Mà dominant escriu i l’altra mà subjecta el paper.
- Peus recolzat al terra.
- Tenir en compte la il·luminació.
- Col·locació del paper: 45º d’inclinació.
Pressió de l’instrument
- Pinça tridigital. Recolzar el llapis amb tres dits.
- Distància de prensió des de la punta 2-3 cm.
- Mà a mig camí entre la pronació i la supinació.
- Canell relaxat.
- Recolzament en el lateral de l’articulació interfalàngica distal del dit cor.
Habilitats Grafomotores
- Coordinació òcul-manual
- Coordinació mono-manual
- Coordinació bimanual simultània. Capacitat per realitzar moviments amb les dues mans.
- Coordinació bimanual dissociada. Capacitat per realitzar un moviment diferent en cada mà.
Coordinació general de mans i dits
Examen psicomotor de Picq i Vayer.
Segmentació de moviments
- Espatlla
- Colze
- Canell
- Dits
Organització Espacial
- Respectar marges a l’inici i al final, a la dreta i a l’esquerra.
- Separació de renglons.
- Separació de paraules.
- Separació de lletres.
- Respectar alçada de lletres.
Traços Solts i Melodia Cinètica
- Línies verticals
- Línies horitzontals
- Línies diagonals
- Bucles
Aspectes a valorar
- Posicionament. Ergonomia
- Pressió de l’instrument. Pinza digital
- Pressió
- Organització espacial
- Direccionalitat
- Dominància manual
- Fluïdesa de l’escriptura
- Trets distintius de les lletres
Plantejament
Partim de que els exercicis grafomotrius basats en l’exercici caligràfic repetitiu no solucionen els problemes de grafomotricitat perquè aquests problemes depenen de trastorns psicomotors i visoperceptius.
Aspectes a tenir en compte:
- Postura
- Prensió de l’instrument
- Pressió
- Coordinació mans i dits
- Segmentació de moviments
- Organització espacial al paper
- Traços solts
- Melodia cinètica: línies (verticals, horitzontals i diagonals), corbes, cercles, bucles, espirals.
- Pautes: punts, línies, sense.
- Direccionalitat de lletres i nombres.
- Introducció de les activitats de manera gradual.
Segmentació de moviments amb materials
- Enfilar agulles de plàstic, collars.
- Exercicis de cartes: barallar, repartir…
- Retallar.
- Unir clips, imperdibles.
- Modelar amb plastilina, mases, cremes, arena, fang.
- Botonar i desbotonar botons, cinturons, tancaments de roba, corxets.
- Posar i llevar pinces en una corda, faristol, caixa.
- Fer i desfer nucs amb cordes, cintes, cordoneres.
- Tallar amb les mans paper seguint una línia recta, corba, etc.
- Realitzar figures amb dòmino, cubs, etc.
- Usar una pinza de celles per a traslladar objectes xicotets d’un lloc a un altre, cada vegada amb més precisió.
- Traslladar objectes xicotets com llentilles, cigrons, llavors, d’un plat a altre realitzant la pinça digital amb un dels dits restants.
- Puntejar amb punta.
- Fer trenes amb llana o cordes.
- Enfilar llana, cinta o cordó en una figura preparada amb forats.
- Enroscar/desenroscar taps, de botelles, caragols de distint grandària.
Segmentació de moviments sense material
- Colpejar la taula fent un ritme determinat.
- Tocar piano.
- Alçar dits un a un amb la mà extesa.
- Fer moviments de pinza manual.
- Flexió, extensió, cercles de mans i dits.
- Tamborilejar, colpejar.
- Escalar amb els dits.
- Puny tancat: alliberar dit a dit.
- Pujar escala imaginària per la paret.
- Palmes i dits units: diferents combinacions de moviments: enllaçar, separar, unir dits, separar palma i dits mantenint gemmes unides, acariciar.
- Unir dit amb un company amb la mà contrària.
Fonamentació
Pràctica
Fonamentació
Espada Carrizosa, Mª Cruz. Evaluación e interpretación de la Disgrafia. Terapèuta Ocupacional. Presentación del Sábado 21 de noviembre de 2015.
Espada Carrizosa, Mª Cruz. Tratamiento de la Disgrafia. Terapèuta Ocupacional. Presentación del Sábado 21 de noviembre de 2015.
de Salud Infantil, L. V. del D. P. es U. A. B. en la A. del P., De cualquier disfunción contribuye a un tratamiento temprano, P. la D. P., De retraso mental en torno a un, M. M. las P. S. S. E. Q. de T. las C., & la educación infantil., M. de un 50% de L. N. C. T. del D. P. se I. A. de I. en. (s/f). 17. VALORACIÓN DEL DESARROLLO PSICOMOTOR. Agapap.org. Recuperado el 9 de febrero de 2025, de https://www.agapap.org/druagapap/system/files/17_Valoraciondesarrollopsicomotor.pdf
Servia, A. P. (2023, octubre 20). Evaluación Psicomotriz: 10 Herramientas y Métodos que Transforman Vidas. Instituto SIAC. https://institutosiac.es/evaluacion-psicomotriz/
Recursos
Educación 3.0 – 36 Recursos para mejorar la caligrafía en infantil y primaria




































