Benestar Emocional
Funcionament de l’ésser humà
L’acció necessita d’enteniment i de coneixement. En primer lloc en d’aprofondir en l’autoconeixment, caldrà fer introspecció per accedir als detonants de les accions.
- Què passa
- Com passa
- Per què passa
Caldrà revisar la memòria, la memòria sóm com les petjades del pensament, es construeix a partir dels sentits, en entrar en contacte amb allò què ens rodeja. Són el fil conductor, la connexió amb les circumstàncies, les coses, la resta de persones.
Quan captem la informació per mig dels sentits el sistema nerviós l’envia al cervell. El cervell enregistra les dades i les processa, intenta extraure conclusions i reaccionar. Aquest és un mecanisme d’adaptació al medi, el qual facilita l’eixida adient d’informació.
Per altra banda, abans de donar resposta, el cervell consulta les experiències prèvies per tal de donar la millor resposta a la situació que cal encarar.
Per canviar l’emoció cal centrar-se en el pensament ja que aquest és previ a l’emoció. Podríem definir la següent seqüència:
- Situació – Context
- Pensament – Processament d’Informació
- Emoció – Enregistrament i Resposta
- Acció – Concreció, Acte Intencional
Per tal de treballar el pensament podem generar autoregistres què ens ajuden a observar el nostre funcionament per facilitar la construcció de la consciència què ens porte a millorar l’autoconeixement i a l’autoregulació.
Els autoregistres ens ajuden a:
- Observar-nos
- Augmentar la consciència del que fem
- Augmentar el coneixement de nosaltres mateixos
- Prendre consciència del funcionament
- Traure patrons de resposta emocional i física
- Millorar les habilitats d’autogestió
Les emocions són mecanismes d’autoprotecció per portar-nos cap al benestar emocional.
5 Emocions Bàsiques
Emoció | Causa Per què sorgeix | Finalitat Per a què sorgeix |
POR | Hi ha alguna cosa que pot causar-me mal físic. | Protegir-me del mal. |
IRA | Ha hagut alguna injustícia o no s’han respectat els nostres drets. | Protegir els meus drets, que no tornen a fer-me mal. |
TRISTOR | He perdut alguna cosa o a algú amb qui tenia un fort vincle. | Integrar la pèrdua i reflexionar per tal d’identificar què necessite. |
CULPA | Em desvie del meu sistema de valors. | Reparar el mal i orientar-me segons els meus valors. |
FÀSTIC | Alguna cosa ha transgredit el meu sistema de valors. | Rebutjar-lo, allunyar-me d’ell. |
Regular els pensaments
3 estratègies
- Observar. Identifica el pensament.
- Reinterpretar. Dóna-li un significat.
- Redirigir. Actua, generaràs l’emoció.
Errors cognitius
- Pensament Dicotòmic. Tot-res, blanc-negre. Desprecia els matiços.
- Sobregeneralització. Traure conclusions radicals.
- Personalització. Assumir el pes dels fets com si tot depenguera de nosaltres.
- Lectura de pensament. Traure conclusions del que pensen els demés sense retroalimentació.
Regulació emocional
- Escolta el teu cos. Desenvolupa consciència de tu mateix.
- Tècnica del semàfor
- Roig – PARA
- Taronja – PENSA
- Verd – ACTÚA
- Altres recursos
- Mindfulness
- Escriptura
- Parlar
- Exercici físic
- Crear art
Corregulació Emocional
- No dones per fet allò que l’altre necessita. Pregunta.
- Valida la conducta. Mostra suport.
- Utilitza el cos. La superació de la por no és la calma sinó la seguretat.