OBJECTIUS. | Coordinar a tots els membres de la comissió d’inclusió en les polítiques i cultures inclusives del centre. Establir protocols d’actuació front a la diversitat del centre. Comunicar les necessitats i assessorar al professorat en els processos de dificultats de comunicació i aprenentatge. Establir pautes metodològiques per tal de donar resposta a la diversitat. Coordinar les actuacions del personal de suport i el professorat que imparteix les àrees, matèries o mòduls, a fi de planificar adequadament la intervenció i garantir la complementarietat de les actuacions educatives i la transferència dels aprenentatges. Organitzar les entrades i eixides de l’alumnat NESE. Establir mesures d’accés, aprenentatge i participació per a la diversitat de centre. Recolzar a la família en propostes de treball i estratègies d’actuació per tal de millorar l’autonomia i la comunicació. Comunincar-se amb els agents externs amb la finalitat d’arribar a consens en els processos bàsics de desenvolupament, autonomia i aprenentatge. Coordinar-se amb les tutores i els tutors, els equips docents, el servei especialitzat d’orientació, les famílies i altres professionals, del centre o externs, que hi intervenen, i des de la consideració que han de contribuir a millorar l’autonomia i l’autoestima de l’alumnat i a generalitzar els aprenentatges en els diferents contextos. Derivar les intervencions de caràcter mèdic o sanitàries i atendre des del sistema de salut, tot procurant que, sempre que siga necessari, hi haja una coordinació adequada entre el centre docent i els serveis sanitaris amb l’objectiu de millorar l’efectivitat d’aquestes intervencions. Valorar i prendre decisions de manera col·legiada sobre la continuïtat o la retirada dels suports personals especialitzats, prenent com a referent els criteris establits en el Pla d’actuació personalitzat. Elaborar, de manera conjunta, un informe per cada alumna o alumne atés, que contemple els aspectes treballats, el progrés aconseguit i, si escau, les orientacions i recomanacions en l’àmbit familiar que poden contribuir a aconseguir els objectius plantejats. Assessorar al professorat i famílies sobres les necessitats de l’alumnat NESE. Coordinar els especialistes de recolzament especialitzats amb els tutors/res de les diferents aules. Coordinar-se amb el personal no docent per les actuacions recollides en els diferents PAPs. |
PROCÉS Ordre 20/2019 de 30 d’abril. Article 44. Serveis i equips de suport a la inclusió. | Una comissió d’inclusió i atenció a la diversitat formada per l’equip directiu, la orientadora, la coordinadora de formació i els especialistes de recolzament especialitzat, la fisioterapeuta i les educadores. Aquesta comissió vetla per aconseguir una resposta educativa inclusiva, equitativa i de qualitat mitjançant línies estratègies de treball. Es reuneixen setmanalment com a equip i, amb els tutors, per tal de revisar les necessitats que hi ha i establir mesures de resposta. Els serveis i els equips de suport tenen la funció d’assessorar, acompanyar i donar suport als centres docents en el procés de transformació cap a la inclusió, en l’organització de les mesures de resposta i en la millora de la qualitat educativa, de manera coordinada i en el seu respectiu àmbit de competències, i en estreta col·laboració amb els equips educatius. 2. Tenen la consideració d’equips de suport els següents: a) Serveis especialitzats d’orientació, que inclouen els serveis psicopedagògics escolars, gabinets psicopedagògics escolars autoritzats, departaments d’orientació i equips d’orientació especialitzats. b) Centres de formació, innovació i recursos educatius (CEFIRE). c) Centres d’Educació Especial. d) Centres educatius ordinaris especialitzats. e) Altres serveis o centres educatius que l’Administració determine, atenent les seues característiques i projectes singulars i innovadors que desenvolupen en l’àmbit de la inclusió. 3. Els centres docents d’Educació Infantil i Educació Primària poden constituir, en el marc de la seua autonomia pedagògica i organitzativa, equips de suport, compostos, almenys, pel personal especialitzat en Orientació Educativa i pel personal especialitzat de suport a la inclusió, docent i no docent, que intervé en el centre. Aquests equips han d’actuar sota la coordinació de la direcció d’estudis i poden incorporar altres professionals del centre que es consideren necessaris |
Article 40. Personal de suport | 1. El personal de suport a la inclusió de l’alumnat comprén tot el personal del centre, especialitzat i no especialitzat, i, en un sentit més ampli, pot fer-se extensiu a l’alumnat, les famílies, el voluntariat i altres agents o entitats del context sociocomunitari que col·laboren en el desenvolupament de la resposta educativa, en el marc del projecte educatiu del centre. 2. El suport personal s’ha de facilitar, preferentment, junt amb el grup classe de referència, tot i que en el cas que siga necessària una actuació més específica i diferenciada, pot fer-se de manera individualitzada o mitjançant agrupaments de l’alumnat fora de l’aula ordinària, sempre amb criteris inclusius. En tots els casos ha d’haver-hi una coordinació estreta entre el personal de suport i el professorat que imparteix les àrees, matèries o mòduls, a fi de planificar adequadament la intervenció i garantir la complementarietat de les actuacions educatives i la transferència dels aprenentatges. 3. La direcció d’estudis ha d’organitzar els suports personals, d’acord amb els criteris del claustre, les directrius de la comissió de coordinació pedagògica o l’òrgan del centre que té atribuïdes aquestes funcions i, en el cas que hi intervinga personal especialitzat de suport, els plans d’actuació personalitzats de l’alumnat. Per a aquesta tasca ha de tindre l’assessorament del servei especialitzat d’orientació i, quan es tracta d’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, del personal especialitzat de suport |
Article 41. Personal especialitzat de suport | 1. Té la consideració de personal especialitzat de suport a la inclusió, el personal docent i no docent que, per la seua formació i les funcions determinades reglamentàriament, ocupa, en els centres docents, llocs de caràcter singular per a l’atenció especialitzada a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu. 2. Els centres docents que imparteixen les etapes d’Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria tenen personal docent especialitzat de suport de Pedagogia Terapèutica i d’Audició i Llenguatge, d’acord amb el que determina la normativa vigent sobre plantilles en l’àmbit educatiu, el tipus de centre i les necessitats de l’alumnat. L’Administració educativa pot fer extensiva la provisió d’aquest personal a altres ensenyaments, d’acord amb les necessitats de l’alumnat degudament identificades, i incorporar-hi altres perfils professionals. 3. Els centres docents poden tindre també personal no docent especialitzat de suport, que participa junt amb el professorat en la resposta educativa a l’alumnat amb necessitats educatives especials, a fi d’incrementar la seua autonomia i facilitar l’accés al currículum, dins de l’àmbit de les competències i les funcions que la normativa vigent, els acords laborals i els convenis col·lectius hi disposen. Aquest personal inclou, entre altres, el personal educador d’Educació Especial dels centres públics; el personal auxiliar dels centres concertats que dona suport a l’alumnat en tasques d’higiene, alimentació, mobilitat, etc.; el personal de Fisioteràpia; el personal Intèrpret en Llengua de Signes i altre personal que l’Administració determine, d’acord amb les necessitats de l’alumnat escolaritzat en el sistema educatiu. 4. El personal especialitzat de suport forma part dels equips educatius dels centres docents i pot desenvolupar la seua tasca en un únic centre o en diversos centres d’una mateixa zona educativa, de manera puntual o sistemàtica. En els centres d’Educació Infantil i Educació Primària s’inclou en els equips de suport a la inclusió referits en l’article 44 d’aquesta ordre. 5. La intervenció del personal especialitzat de suport s’ha de realitzar d’acord amb el Pla d’actuació personalitzat i en estreta coordinació amb les tutores i els tutors, els equips docents, el servei especialitzat d’orientació, les famílies i altres professionals, del centre o externs, que hi intervenen, i des de la consideració que han de contribuir a millorar l’autonomia i l’autoestima de l’alumnat i a generalitzar els aprenentatges en els diferents contextos. 6. El personal especialitzat d’Audició i Llenguatge i de Fisioteràpia ha de fer una intervenció de caràcter educatiu amb criteris inclusius. Les intervencions de caràcter mèdic o sanitàries s’han de derivar i atendre des del sistema de salut, tot procurant que, sempre que siga necessari, hi haja una coordinació adequada entre el centre docent i els serveis sanitaris amb l’objectiu de millorar l’efectivitat d’aquestes intervencions. 7. En les sessions d’avaluació trimestrals i de final del curs, l’equip educatiu, assessorat pel servei especialitzat d’orientació, ha de valorar i prendre decisions de manera col·legiada sobre la continuïtat o la retirada dels suports personals especialitzats, prenent com a referent els criteris establits en el Pla d’actuació personalitzat. La tutora o el tutor han d’escoltar i informar la família, els representats legals i, si és possible, el mateix l’alumnat, d’aquestes decisions i deixar-ne constància en el document del Pla d’actuació personalitzat. 8. Al final de cada trimestre i del curs escolar, el personal especialitzat de suport, coordinat per les tutores o els tutors, ha d’elaborar, de manera conjunta, un informe per cada alumna o alumne atés, que contemple els aspectes treballats, el progrés aconseguit i, si escau, les orientacions i recomanacions en l’àmbit familiar que poden contribuir a aconseguir els objectius plantejats. La tutora o el tutor ha d’incorporar aquesta informació a la valoració del PAP, i incloure-hi també la informació aportada per la família i, si escau, altre personal extern que hi intervé, que poden completar la informació obtinguda en l’àmbit escolar. |
GESTIÓ DE GRUP | Assessorament al professorat i famílies sobres les necessitats de l’alumnat NESE.Coordinació dels especialistes de recolzament especialitzats amb els tutors/res de les diferents aules.Coordinació amb el personal no docent per les actuacions recollides en els diferents PAPs.Reunió de comissió per tal d’analitzar sistemes de comunicació alternatius, mesures de resposta, propostes de millora,.. Connexió amb l’àmbit de formació, la comissió econòmica i l’equip d’inclusió per tal de donar resposta a les necessitats del dia a dia. |
SINGULARITATS | Actualment, segons la Resolució de 6 d’octubre de la Direcció General de política Educativa, som un Centre d’Escolartizació Preferent d’Alumnat amb Necessitats Educatives Especials derivades de descapacitat motriu.Centre experimental en talent i coordina amb la Universitat de València, l’Assessoria del CEFIRE d’Altes Capacitats i la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport. |
UBICACIÓ DEL GRUP | Aula de diversitat i assessorament. Sala de mestres. |
Finalitat | Assessorar i establir propostes d’actuació per a millorar i innovar en qualsevol àmbit del centre. |
Avaluació | Elaborar una enquesta de satisfacció per tal de saber si les tasques han sigut positives i establir propostes de millora. |