Treball de l’àmbit lingüístic per dimensions

Es tracta del treball interdisciplinar de les llengües per dimensions. A cada sessió es treballa una dimensió diferent tenint en compte el concepte d’EVOCACIÓ

“Fent ús de la memòria, dones forma a la teva memòria.”
Robert Bjork.

Evocar es refereix a l’acte de recordar informació apresa de la memòria (amb poc o sense cap suport). Cada vegada que aquesta informació és recuperada, la memòria al seu voltant es reforça i ajuda a fixar-ho.
Per recordar hem d’oblidar.
A diferència de la capacitat d’emmagatzematge, la capacitat d’evocació depèn del context i de la interferència d’una altra informació.

“Per recordar, alguna cosa a llarg termini, és essencial potenciar la seva evocació.”
Carl Hendrick.

Treballem les següents dimensions:

Dimensió Comunicació oral (comprensió i expressió oral)La comunicació oral consisteix en la capacitat de comprendre i expressar missatges orals tenint present la situació comunicativa. Escoltar i parlar, en la major part dels casos s’associen, perquè es produeixen en un context d’interacció en el qual els interlocutors són alternativament emissors i receptors. Actuen, per tant, les capacitats de comprendre, expressar-se i dialogar o conversar. L’expressió oral implica el coneixement d’un lèxic i d’unes estructures morfosintàctiques i textuals. Un comunicador competent també utilitza elements comunicatius no verbals i aplica els coneixements lèxics, gramaticals i textuals per interpretar i expressar missatges orals.
En aquesta dimensió treballem la comprensió i expressió oral.
Dimensió Expressió escritaL’expressió escrita és la capacitat d’utilitzar l’escriptura com una activitat que permet comunicar-se, organitzar-se, aprendre i participar en la societat. Implica un suport i un sistema de representació gràfica del llenguatge que té la qualitat de fixar el missatge i mantenir-lo en el temps. L’escriptura és una activitat que permet participar en situacions comunicatives amb diverses finalitats concretes. Escrivim per demanar informació, per transferir coneixement, per intentar convèncer, per comunicar sentiments i vivències, per plaer…; per tant, en qualsevol escrit s’hi reflecteix la intenció i la contextualització.

En aquesta dimensió treballem, a part de l’escriptura a partir de tipologies textuals, la gramàtica amb el mètode Montessori.
Dimensió Lectura i comprensió lectoraLa comprensió lectora és la capacitat d’una persona per entendre, valorar i emprar textos escrits, per tal d’assolir objectius personals, desenvolupar el propi coneixement i potenciar-lo, així com també per poder participar en la societat. Per comprendre, el lector necessita reconèixer les lletres, les paraules, les frases, i també interpretar el missatge que porta el text. L’actitud envers la lectura és la disposició per llegir de manera plaent —que porta a la pràctica lliure i voluntària—, per omplir la curiositat i el desig de saber, així com per obtenir satisfacció personal.

En aquesta dimensió treballem la comprensió de textos, la lectura per plaer amb els 15 minuts de lectura del matí i la sessió de biblioteca on treballem a part de la lectura per plaer, tertúlies literàries i on incloem la dimensió plurilingüe i cultural i la literària.

El treball de les dimensions està relacionat entre elles. No són activitats aïllades, sinò que es relacionen a través de tipologies textuals que s’han dividit al llarg de l’etapa d’Educació Primària. Si es treballa la recepta de cuina, es treballa a cada dimensió (fem un xicotet teatre de rols a un restaurant (expressió oral), escoltem un vídeo d’una recepta i responem a unes preguntes sobre el mateix (comprensió oral), escrivim una recepta de cuina de forma globlatizada amb o sense estructura: “El meu plat preferit” “(expressió escrita) i llegim lectures sobre receptes de cuina d’on treiem el vocabulari que utilitzarem per escriure (comprensió lectora).

Alhora, i per tal de recolzar els aprenentatges, treballem amb espais d’aprenentatge. A cada espai es treballa una dimensió diferent.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies