Es tracta del treball interdisciplinar de les llengües per dimensions. A cada sessió es treballa una dimensió diferent tenint en compte el concepte d’EVOCACIÓ
“Fent ús de la memòria, dones forma a la teva memòria.”
Robert Bjork.
Evocar es refereix a l’acte de recordar informació apresa de la memòria (amb poc o sense cap suport). Cada vegada que aquesta informació és recuperada, la memòria al seu voltant es reforça i ajuda a fixar-ho.
Per recordar hem d’oblidar.
A diferència de la capacitat d’emmagatzematge, la capacitat d’evocació depèn del context i de la interferència d’una altra informació.
“Per recordar, alguna cosa a llarg termini, és essencial potenciar la seva evocació.”
Carl Hendrick.
Treballem les següents dimensions:
| Dimensió Comunicació oral (comprensió i expressió oral) | La comunicació oral consisteix en la capacitat de comprendre i expressar missatges orals tenint present la situació comunicativa. Escoltar i parlar, en la major part dels casos s’associen, perquè es produeixen en un context d’interacció en el qual els interlocutors són alternativament emissors i receptors. Actuen, per tant, les capacitats de comprendre, expressar-se i dialogar o conversar. L’expressió oral implica el coneixement d’un lèxic i d’unes estructures morfosintàctiques i textuals. Un comunicador competent també utilitza elements comunicatius no verbals i aplica els coneixements lèxics, gramaticals i textuals per interpretar i expressar missatges orals. En aquesta dimensió treballem la comprensió i expressió oral. |
| Dimensió Expressió escrita | L’expressió escrita és la capacitat d’utilitzar l’escriptura com una activitat que permet comunicar-se, organitzar-se, aprendre i participar en la societat. Implica un suport i un sistema de representació gràfica del llenguatge que té la qualitat de fixar el missatge i mantenir-lo en el temps. L’escriptura és una activitat que permet participar en situacions comunicatives amb diverses finalitats concretes. Escrivim per demanar informació, per transferir coneixement, per intentar convèncer, per comunicar sentiments i vivències, per plaer…; per tant, en qualsevol escrit s’hi reflecteix la intenció i la contextualització. En aquesta dimensió treballem, a part de l’escriptura a partir de tipologies textuals, la gramàtica amb el mètode Montessori. |
| Dimensió Lectura i comprensió lectora | La comprensió lectora és la capacitat d’una persona per entendre, valorar i emprar textos escrits, per tal d’assolir objectius personals, desenvolupar el propi coneixement i potenciar-lo, així com també per poder participar en la societat. Per comprendre, el lector necessita reconèixer les lletres, les paraules, les frases, i també interpretar el missatge que porta el text. L’actitud envers la lectura és la disposició per llegir de manera plaent —que porta a la pràctica lliure i voluntària—, per omplir la curiositat i el desig de saber, així com per obtenir satisfacció personal. En aquesta dimensió treballem la comprensió de textos, la lectura per plaer amb els 15 minuts de lectura del matí i la sessió de biblioteca on treballem a part de la lectura per plaer, tertúlies literàries i on incloem la dimensió plurilingüe i cultural i la literària. |
El treball de les dimensions està relacionat entre elles. No són activitats aïllades, sinò que es relacionen a través de tipologies textuals que s’han dividit al llarg de l’etapa d’Educació Primària. Si es treballa la recepta de cuina, es treballa a cada dimensió (fem un xicotet teatre de rols a un restaurant (expressió oral), escoltem un vídeo d’una recepta i responem a unes preguntes sobre el mateix (comprensió oral), escrivim una recepta de cuina de forma globlatizada amb o sense estructura: “El meu plat preferit” “(expressió escrita) i llegim lectures sobre receptes de cuina d’on treiem el vocabulari que utilitzarem per escriure (comprensió lectora).
Alhora, i per tal de recolzar els aprenentatges, treballem amb espais d’aprenentatge. A cada espai es treballa una dimensió diferent.
