
El primer que ajuda a entendre millor l’Escola Infantil “La Milotxa”, és la seua ubicació geogràfica i les característiques d’esta. La Milotxa la trobem a Puçol, comarca de l’ Horta Nord. Puçol, amb una població de 20.731 habitants (INE de 2023), està situat en l’extrem septentrional de l’Horta de València en contacte amb el Camp de Morvedre. S’estén des d’una zona muntanyenca, passant per una franja plana, on es troba la major part del terme municipal, fins a arribar a la zona costanera.
Puçol pot considerar-se una localitat valencianoparlant, encara que la població de la zona on es troba el centre, és de predomini castellanoparlant a causa de la migració dels anys 60 fins ara. L’àrea d’influència de l’escola és on habiten la majoria de migrants de la població, ja siguen d’altres comunitats autònomes o estrangers. Persones treballadores, en la gran majoria, del sector de la construcció, l’agricultura i els servicis, àrees molt castigades últimament per la recessió, la pandèmia i l’atur. Això últim, conforma també les particularitats socioeconòmiques i culturals d’una part important de les famílies del centre, ja que dona com a resultat un entorn molt heterogeni tant a nivell social com cultural.
El nostre centre és un centre exclusivament d’Educació Infantil, amb alumnat tant del primer com del segon cicle. En l’actual curs, 2024-2025 tenim dos aules del primer cicle, una d’elles subvencionada amb fons europeus. I dins del segon cicle comptem amb tres aules de 3 anys, dos de 4 anys i 3 aules de 5 anys. En total hi ha matriculats/as 162 alumnes/as.
L’alumnat de la Milotxano és solament de la zona, sinó que provenen de diferents països i per tant de diferents cultures: tenim alumnat de sudamérica, de Rússia, àrabs… el que suposa un enriquiment cultural variat. Veiem un gran benefici ja que l’alumnat valora i respecta esta multiculturalitat.
La nostra jornada escolar és contínua, per la qual cosa l’horari lectiu és de 8:45h a 14:45h, d’esta manera, les famílies poden arreplegar als germans majors en els altres centres de Primària. De 14:45h a 15:30h és l’horari de menjador i des de les 15:30h fins a les 16:15h, l’alumnat es pot quedar per a realitzar activitats lúdiques, de manera gratuïta i voluntària. Estes activitats lúdiques les duen a terme les monitores de menjador amb una programació que els facilita la seua empresa, en el nostre cas és IRCO.
Comptem amb un pati molt ampli en el qual trobem zona de gespa i hort, zona de gronxadors, arenera amb joguets específics per a això (pales, rasclets, poals, camions..) i una zona de formigó on es realitzen activitats diverses (jocs pintats en el sòl, activitats esportives, tricicles…). En tindre diverses zones, permet a l’alumnat poder triar lliurement on jugar.
Cal destacar, que l’alumnat del primer cicle, no compartix pati amb els del 2n cicle. Tenen el seu pati a part per a poder estar més tranquils. Tenen gronxadors de plàstic i fusta, així com material de construccions, correpasillos, motos… Un dia a la setmana van al pati gran per a jugar a poals i pales, en un horari en el qual no estan altres alumnes.
Estos alumnes tenen el seu ratito de migdiada que fan abans de menjar. El primer any que vam tindre alumnat del primer cicle, es va provar fer la migdiada havent dinat, però en tindre jornada contínua, arribaven al menjar molt cansats, plorant… per este motiu es va decidir canviar-la.
Respecte als docents, la nostra escola compta amb 10 tutores, 5 mestres de suport, una de religió catòlica, 2 especialistes en Audició i Llenguatge (compartits amb altres centres), una especialista en Pedagogia Terapèutica i una orientadora que ve al centre dos dies a la setmana. També tenim dos educadores d’Educació Infantil per a les aules de dos anys i una altra d’Educació Especial per a atendre els alumnes amb necessitats.
El centre ha participat i participa en una gran varietat de plans i projectes, com el Pla de Foment Lector, Pla d’Evacuació, Pla de Convivència, Pla d’Igualtat (pendent d’actualitzar), Plans de Formació, Projecte de les Emocions i els Valors, comptem amb un dia de la fruita i intentem que els esmorzars siguen saludables i cada curs es posa en marxa l’Hort Escolar, d’esta manera se’ls ensenya la procedència d’alguns aliments, compte, reg… i la importància de les fruites i verdures en la nostra dieta diària.
En l’actualitat és una escola molt sensibilitzada amb la cura del Medi Ambient, classificació de residus, reciclatge i transformació de materials, conscienciar a l’alumnat de la importància de no malgastar l’aigua en llavar-nos, utilitzar poc sabó… ja que en ser xiquets i xiquetes tan xicotets, no són conscients de les conseqüències.
