Competència digital

Una de les actuacions a la qual el nostre centre dona una importància rellevant és el desenvolupament de la competència digital per part del nostre alumnat. Segons el currículum actual, “la competència digital es defineix com l’ús segur, saludable, sostenible, crític i responsable de les tecnologies digitals per a l’aprenentatge, per al treball i per a la participació en la societat, així com la interacció amb aquestes. Inclou l’alfabetització en informació i dades, la comunicació i la col·laboració, l’educació mediàtica, la creació de continguts digitals (inclosa la programació), la seguretat (incloent el benestar digital i les competències relacionades amb la ciberseguretat), assumptes relacionats amb la ciutadania digital, la privacitat, la propietat intel·lectual, la resolució de problemes i el pensament computacional i crític”.

En aquest sentit, la nostra escola compta amb un programa d’inserció de les TIC, adaptat a cada etapa i cicle quant a materials i temps horari, on treballem tres diferents qüestions relacionades amb les noves tecnologies.

• Primerament, utilitzem les noves tecnologies com a ferramenta educativa per accedir als sabers curriculars d’una manera més lúdica i motivadora. En eixe sentit, l’ús de l’aula TIC o d’altres dispositius ( com ara les tauletes) són un instrument més de treball. Les activitats són molt diverses, relacionades amb la recerca d’informació per a realitzar un treball d’investigació, la pràctica matemàtica utilitzant aplicacions amb diferents activitats, o la creació i revisió de textos de manera digital.
  • També les TIC suposen un saber en si mateixes. És per això que especialment al final de l’etapa primària, l’alumnat aprèn i treballa les TIC adquirint competències necessàries per al seu ús, amb programes que seran d’utilitat en la seua vida quotidiana (navegadors, processadors de textos, creació de presentacions, inicis en la programació, comunicació per correu electrònic,…) per tal de formar futurs ciutadans competents en el seu dia a dia.
  • Per últim, però no menys important, l’ús responsable de les TIC és un altre pilar fonamental en el desenvolupament de la competència digital. L’alumnat ha de conèixer les conseqüències perjudicials per la sobreexposició a les noves tecnologies, així com mantindre un comportament cívic i saludable quant a què es pot buscar o dir en Internet. Per això, al CEIP 8 de març donem espais per a la reflexió al voltant del tema a les diferents sessions on les TIC estan presents, donant també possibilitat d’ampliar el tema amb xarrades per part de la policia sobre l’ús responsable d’Internet per a l’alumnat del final de l’etapa.