PRIMÀRIA

Durant l’etapa d’educació primària, el nostre alumnat passa a la nostra escola per 6 cursos repartits en 3 cicles (1r i 2n, 3r i 4t, 5è i 5è) en els quals es desenvoluparan físicament, cognitivament, socialment i afectivament, respectant sempre el moment evolutiu en el qual es troba segons va avançant de curs. Per això, les formes d’enfocar l’educació canvien a mesura que canvia l’alumnat, adaptant-nos a les necessitats i al moment per què el procés d’ensenyament-aprenentatge siga el més significatiu possible.

Igualment, afavorint sempre el desenvolupament de l’autonomia personal tant en l’escola com en la seua vida, a final de cada curs realitzem una eixida amb pernocta on, a més de gaudir de propostes i activitats variades, fomentem el desenvolupament l’autonomia personal de cada alumne dins de les seues possibilitats.


En el primer cicle (1r i 2n de primària), donem molta importància a l’inici especialment a fer una transició des d’infantil la més respectuosa i amable possible. La coordinació entre el professorat de l’últim curs d’infantil i el primer de primària és constant, buscant sempre que el canvi no supose un gran inconvenient al nostre alumnat. Per això, el professorat del primer cicle de primària, conscient d’aquesta situació, busca nexes d’unió amb les dinàmiques d’infantil perquè l’alumnat no se senta tan estrany i el procés d’adaptació a primària siga satisfactori.


D’altra banda, l’adquisició de la lectoescriptura s’assenta en aquest cicle. Tot i que potser en infantil hagen adquirit algunes competències lectoescriptores, serà en aquest cicle on es desenvoluparà i consolidarà la lectoescriptura, per la qual cosa té molt de pes en les diferents activitats que es realitzen.
Igualment, l’adquisició d’uns hàbits i una autonomia és una altra qüestió fonamental en aquest cicle. A poc a poc l’alumnat del primer cicle guanya autonomia per a acomplir les tasques sense molta direcció per part de l’adult, cadascú segons el seu ritme maduratiu, i les aules estan adequades per afavorir aquesta autonomia en l’alumnat. En aquest sentit, els especialistes de la resta d’àrees també
busquen desenvolupar la iniciativa i l’autonomia en els infants.

Classe de 2n de primària


Finalment, en aquest cicle també es dona molta importància als interessos de l’alumnat, procurant que els sabers estiguen relacionats amb allò que els interessa, fent així possible un treball motivador que implique a tot el grup. En aquest sentit, àrees com coneixement del medi són molt adequades per a desenvolupar projectes que tinguen el punt de partida en els interessos del nostre alumnat.


El segon cicle (3r i 4t) suposa un altre canvi, potser no tan gran com al primer cicle, però sí que suposa un canvi en la forma de treballar per part de l’alumnat. De manera progressiva, anem donant cada vegada més importància a qüestions que ja estan preparats per a entendre i desenvolupar, relacionades amb la presentació, l’organització o l’ús de ferramentes com l’agenda (si bé en primer
cicle es treballa, serà en aquest cicle on s’assente). Els sabers es desenvolupen més, com que ja estan preparats per a assolir-los, i les relacions socials comencen a ser més complexes, per la qual cosa el treball grupal i col·laboratiu forma part del seu dia a dia.

En aquest cicle, l’alumnat està preparat per a adequar els seus textos, orals i escrits, a les diferents tipologies, per la qual cosa la diversitat textual en expressió tant oral com escrita és un dels pilars que es treballen en aquest cicle. La correcta comprensió lectora ajuda també a la resolució de problemes matemàtics, que és un altre
pilar d’aquest cicle. L’aplicació dels sabers matemàtics en la resolució de problemes reals desenvolupa competencialment a l’alumnat en l’àmbit matemàtic, combinant així la llengua i matemàtiques.

Classe de 4t de primària


D’altra banda, les noves tecnologies guanyen pes a partir d’aquest cicle, si bé són emprades esporàdicament en cursos anteriors, el segon cicle és el moment de conéixer-les, utilitzar-les i, sobretot, fomentar un ús responsable d’elles.
Per acabar, també és un cicle on comencem a aplicar mesures del nostre pla de foment lector, com les lectures en parella, ja que l’assoliment del procés lectoescriptor del cicle anterior fa possible una major complexitat textual i, per tant, un treball en la comprensió lectora molt més enriquidora amb activitats que estimulen l’interés de l’alumnat.

Classe de 4t a l’aula d’informàtica

L’últim cicle de l’etapa primària serà el tercer cicle (5è i 6è). En aquest curs donem continuïtat al segon cicle, adaptant els sabers a un alumnat que està encara més preparat perquè el seu desenvolupament competencial siga encara major.
Continuem donant molt de pes a les diferents tipologies textuals, on llegiran i produiran textos diversos per poder aplicar tots els sabers ortogràfics i gramaticals adquirits durant l’etapa. Igualment, el foment de l’expressió oral mitjançant exposicions, tertúlies o jocs d’interpretació tenen també molta importància, de cara a expressar amb claredat les seues idees.


En l’àrea matemàtica, l’abstracció comença a aparéixer en les diferents propostes, ja que comencen a estar preparats per a fer ús del pensament abstracte. Tot i això, no ens oblidem d’aplicar les matemàtiques al món real, on qüestions com l’obtenció i la interpretació de dades resulten fonamentals com a preparació de la vida adulta.

També tenim en compte que, de cara a les noves tecnologies, trobem un recurs molt potent per a treballar de manera transversal a la resta d’àrees. Desenvolupar una bona competència digital en l’alumnat d’aquestes edats farà que puguen buscar informació i contrastar-la de forma correcta, així com fer un ús responsable d’elles.

Classe de 6è de primària

Com que és un cicle on els xiquets i xiquetes entren en l’edat que considerem “preadolescència”, des del nostre centre estem conscienciats de la problemàtica i els canvis que tindran el nostre alumnat, especialment en les relacions socials. Per això, en coordinació amb l’AFA, tenim programes sobre educació sexual, assajament escolar o noves tecnologies, acompanyant a l’alumnat
en les relacions efectiva-socials que comencen a establir perquè siguen saludables.

Finalment, comptem amb un programa de transició a l’institut, on el professorat del cicle traspassa informació important sobre l’alumnat al professorat de l’institut que els rebrà per procurar que tinguen una transició amable i puguen adaptar-se a les necessitats de l’alumnat que acaba l’etapa amb nosaltres. En aquest pla de transició a l’institut incorporem visites per part de l’alumnat de 6è a les instal·lacions de l’IES El Cid (institut al qual el nostre centre està adscrit), i activitats intercentres amb exalumnes on conten la seua experiència a l’IES i resolen els dubtes que puguen sorgir.