Projecte ABN

Al CEIP Luis Vives, des del curs 2013 utilitzem el mètode ABN (Algoritme Obert Basat en els Números) per a treballar les operacions bàsiques i el càlcul numèric.

El mètode va ser ideat per Jaime Martínez Montero (professor de la Universitat de Cadis i inspector d’educació de jubilat). Suposa una forma de calcular més motivadora, senzilla i enfocada a desenvolupar la competència matemàtica.

Este mètode intenta superar el càlcul memorístic, sense sentit per als xiquets, i deixar enrere les tasques repetitives.

Problemes del càlcul tradicional:

• Els xiquets i xiquetes no calculen, sols exerciten la memòria. No calculen, ni estimen, ni tantegen, ni creen estratègies d’acció. El que fa el xiquet és aprendre de memòria dades, processos i instruccions d’aplicació.

• S’aprenen operacions o algoritmes obsolets, que no s’utilitzen d’adults.

• La forma de treballar el càlcul dificulta el desenvolupament del càlcul mental i de l’estimació. Entre altres coses perquè les pròpies operacions tenen una estructura complexa i sense significat i no es poden representar mentalment.

• La metodologia que es practica totes les dies en l’escola és el principal culpable de que els alumnes no sàpiguen resoldre problemes.

• Els comptes són el primer pas per a avorrir les matemàtiques. Com no agraden, no es practiquen, com no es practiquen cada vegada és fan pitjor i cada vegada els odies més.

Avantatges del càlcul ABN:

• Els xiquets aprenen més ràpid i millor.

• Elimina la major part de les dificultats de càlcul:

1. S’acaben els problemes de «la que portes» tant en la suma com en la resta.

2. Desapareix el problema de la col·locació i l’ordre dels termes.

3. La multiplicació no planteja problemes pels 0 intercalats.

4. En la divisió desapareix el problema del 0 al cociente.

5. Es faciliten les sumes de números decimals.

• És més flexible. Cada xiquet fa les operacions segons la seua pròpia capacitat. Com són algoritmes oberts, cada xiquets els resol segons les seues possibilitats el que fa que fomente la integració i la inclusió dels alumnes amb necessitats educatives.

• Permeteix aprofitar l’experiència de l’alumne. El dia a dia de l’alumne és el que facilita la forma de treballar i el guia en la resolució de tasques.

• Millora la capacitat d’estimació i el càlcul mental.

• Millora la resolució de problemes. El procés és transparent i controlat per l’alumne pas a pas, el xiquet rectifica davant l’errada perquè es conscient de que ha elegit mal el model.

• Millora la motivació i l’actitud dels alumnes front les matemàtiques. Com les tasques els ixen bé, practiquen cada vegada més i cada vegada ho fan millor i saben més.

Així, tots els alumnes de l’escola aprenen aquestos continguts de matemàtiques amb aquesta metodologia innovadora. Els bons resultats ens animen a seguir amb ella. Amb aquest mètode les matemàtiques són més obertes, pràctiques, manipulatives i estan basades en el dia a dia dels xiquets i xiquetes, els quals són el centre del procés.

Completem aquest aprenentatge de les matemàtiques amb l’aplicació Innovamat pel treball de la geometria, l’estadística i la probabilitat amb les noves tecnologies (tauletes digitals) i els reptes matemàtics.