El Projecte ABN

Al C.E.I.P. Luis Vives, des del curs 2013 utilitzem el mètode ABN (Algoritme Obert Basat en els Números) per a treballar les operacions bàsiques i el càlcul numèric.

El mètode va ser ideat per Jaime Martínez Montero (professor de la Universitat de Cadis i inspector d’educació de jubilat). Suposa una forma de calcular més motivadora, senzilla i enfocada a desenvolupar la competència matemàtica.

Este mètode intenta superar el càlcul memorístic, sense sentit per als xiquets, i deixar enrere les tasques repetitives.

Problemes del càlcul tradicional:

  • Els xiquets i xiquetes no calculen, sols exerciten la memòria. No calculen, ni estimen, ni tantegen, ni creen estratègies d’acció. El que fa el xiquet és aprendre de memòria dades, processos i instruccions d’aplicació.
  • S’aprenen operacions o algoritmes obsolets, que no s’utilitzen d’adults.
  • La forma de treballar el càlcul dificulta el desenvolupament del càlcul mental i de l’estimació. Entre altres coses perquè les pròpies operacions tenen una estructura complexa i sense significat i no es poden representar mentalment.
  • La metodologia que es practica totes les dies en l’escola és el principal culpable de que els alumnes no sàpiguen resoldre problemes.
  • Els comptes són el primer pas per a avorrir les matemàtiques. Com no agraden, no es practiquen, com no es practiquen cada vegada és fan pitjor i cada vegada els odies més.

Avantatges del càlcul ABN:

  • Els xiquets aprenen més ràpid i millor.
  • Elimina la major part de les dificultats de càlcul:
  1. S’acaben els problemes de «la que portes» tant en la suma com en la resta.
  2. Desapareix el problema de la col·locació i l’ordre dels termes.
  3. La multiplicació no planteja problemes pels 0 intercalats.
  4. En la divisió desapareix el problema del 0 al cociente.
  5. Es faciliten les sumes de números decimals.
  • És més flexible. Cada xiquet fa les operacions segons la seua pròpia capacitat. Com són algoritmes oberts, cada xiquets els resol segons les seues possibilitats el que fa que fomente la integració i la inclusió dels alumnes amb necessitats educatives.
  • Permeteix aprofitar l’experiència de l’alumne. El dia a dia de l’alumne és el que facilita la forma de treballar i el guia en la resolució de tasques.
  • Millora la capacitat d’estimació i el càlcul mental.
  • Millora la resolució de problemes. El procés és transparent i controlat per l’alumne pas a pas, el xiquet rectifica davant l’errada perquè es conscient de que ha elegit mal el model.
  • Millora la motivació i l’actitud dels alumnes front les matemàtiques. Com les tasques els ixen bé, practiquen cada vegada més i cada vegada ho fan millor i saben més.

Així, tots els alumnes de l’escola aprenen aquestos continguts de matemàtiques amb aquesta metodologia innovadora. Els bons resultats ens animen a seguir amb ella. Amb aquest mètode les matemàtiques són més obertes, pràctiques, manipulatives i estan basades en el dia a dia dels xiquets i xiquetes, els quals són el centre del procés.

Completem aquest aprenentatge de les matemàtiques amb l’aplicació Innovamat pel treball de la geometria, l’estadística i la probabilitat amb les noves tecnologies (tauletes digitals) i els reptes matemàtics.

Galeria fotogràfica

Calendari

desembre 2025
Dl Dt Dc Dj Dv Ds Dg
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Últimes entrades

  • L’alumnat d’Educació Infantil i del 1r. Cicle de Primària celebra “La Festa de La Tardor 2025”
    La tardor va arribar al nostre col·legi i el rebem, com cada any, amb l’esperada Festa de la Tardor. Els alumnes d’Eduació Infantil i del Primer Cicle d’Educació Primària van gaudir d’una jornada especial plena d’activitats, tradició i convivència.
  • Ainhoa Cebrià Padrón preestrena Mirad.es
    L’exalumna del nostre centre Ainhoa Cebriá Padrón, que en l’actualitat compagina les seves facetes de directora d’una companyia teatral, actriu i ballarina, triomfa al seu poble amb la preestrena de l’obra Mirad.es.
  • UP! Steam 6
    Xilxes, 8 de maig de 2025 – L’alumnat de 6é de Primària del CEIP Luis Vives de Xilxes ha aconseguit una brillant medalla de plata en la modalitat Makers Juniors del prestigiós concurs UP! Steam 6, organitzat per la Universitat Politècnica de València.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies