PRESENTACIÓ
La introducció del flabiol valencià a les aules de música ha sigut una innovació educativa metodològica que s’ha adoptat en algunes escoles i instituts de la Comunitat Valenciana durant els últims anys. L’impuls per part dels CEFIRE de cursos per a formar al professorat en temes relacionats amb la música tradicional valenciana i per a ensenyar les possibilitats educatives del flabiol ha suposat una nova finestra d’oportunitat per a este gènere musical. De tota manera, l’avaluació realitzada en el centre i les famílies, mostra el desconeixement generalitzat d’este instrument i les dificultats que la música tradicional valenciana té per a entrar a les aules.
OBJECTIUS
- Establir una diferenciació entre la música culta occidental i la música popular, una divisió binària que actualment amb la força dels mitjans de comunicació de massesno és fàcil de discernir.
- Descriure les característiques de la música tradicional valenciana com un gènere propi que ha de ser objecte de coneixement a les aules.
- Estudiar la importància del flabiol com a instrument típic valencià que és accessible a tots els sectors poblacionals, també per als més joves.
- Comparar els avantatges i inconvenients de l’ús del flabiol valencià en relació a la flauta dolça.
- Crear les condicions perquè el treball musical traspasse les parets de l’aula i s’imbrique socialment.
- Aprendre la música mitjançant una experiència vivencial.
ASPECTES A DESTACAR
- La pràctica del Flabiol en classe ha suposat un canvi en la mirada d’un cert grup de l’alumnat cap a la música, en conéixer este instrument, com alguna cosa nostre, de la nostra comunitat.
- Al principi va suposar un cert nerviosisme en veure que alguna digitacions canviaven a la flauta dolça, però a poc a poc s’han anat adaptant i ha sigut una experiència molt positiva i enriquidora per a l’alumnat de 3r de primària.
- Un xicotet grup de l’alumnat s’ha interessat també per la dolçaina en comentar-los que la digitació és la mateixa, ja que al poble hi ha un xicotet grup de dolçainers i tabals.
PROPOSTA DE MILLORA
Dotar als centres de més flabiols, ja que no havien flabiols per a tot l’alumnat de 3r del centre.
Fer alguna trobada de centres que practiquen el flabiol i passar una jornada d’aprenentatge i convivència.