2024

1er any d’ implementació 

El pati escolar no ha de ser només un espai de descans o d’esbarjo, sinó una part essencial del procés educatiu i del desenvolupament integral del nostre alumnat. Tant a l’etapa d’Infantil com de Primària, el pati ha d’ assumir múltiples funcions que el convertiran en un escenari clau per a l’aprenentatge i la convivència. 

El pati ha de proporcionar als xiquets i xiquetes l’oportunitat de moure’s lliurement, cosa fonamental per al desenvolupament de la motricitat grossa, la coordinació, l’equilibri i la força. A més, l’activitat física regular afavoreix la salut física, millora l’atenció i redueix l’estrès. 

El joc lliure o guiat que es desenvolupa al pati és una forma natural d’aprendre. A través d’activitats lúdiques, els xiquets i xiquetes exploren normes, rols, límits i emocions. Això els permetrà assimilar valors, adquirir habilitats socials i desenvolupar la creativitat. 

El pati ha de ser un espai on l’alumnat interactue de manera més espontània. Aquesta interacció afavoreix el desenvolupament d’habilitats socials, com ara la comunicació, la resolució de conflictes, la negociació i la col·laboració. Haurà de ser també un escenari on es puga detectar i prevenir situacions de bullying o exclusió

A més a més, al pati es viuen situacions reals que els ajuden a identificar, expressar i gestionar emocions: la frustració de perdre, l’alegria de guanyar, el conflicte amb un company, la solidaritat, etc. Aquests moments seran claus per a l’educació emocional i la maduració personal

El pati pot esdevenir també un espai educatiu actiu, on es poden fer activitats d’àrees com ciències, educació física, llengua, art o matemàtiques, transformant-lo en una aula a l’aire lliure. Aquesta varietat d’entorns d’aprenentatge millorarà la motivació i l’aprenentatge significatiu .

Quan el pati està pensat per a ser accessible, divers i inclusiu, esdevé un espai on tots els xiquets i xiquetes puguen participar segons les seues capacitats i interessos. La diversitat d’opcions (jocs tranquils, jocs motors, espais naturals, racons simbòlics…) permetrà respectar les diferències i garantir la igualtat d’oportunitats.

“Transformant el nostre pati” pretén ser una peça indispensable del canvi cap a metodologies més actives que afavorisquen l’aprenentatge en un entorn més motivador per a l’ alumnat.

Feu “click” a la imatge per accedir a la presentació.

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.ca

«Aquest PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en aquesta pàgina es fa sota una llicència Creative Commons Reconeixement-Compartir Igual 4.0 Internacional. En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com de possibles obres derivades, s’ha de fer sota la mateixa llicència, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar aquesta pàgina com a referència del projecte original i de la seua autoria.»

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies