Iniciem un segon curs amb el projecte en marxa, en aquesta pàgina podeu veure les activitats que anem realitzant.
PORTFOLI EUROPEU DE LES LLENGÜES
01 DADES DEL CENTRE
Secció de l'IES Enric Valor a Orba
Municipi: Orba (Marina Alta).
Curs 2022-23
02 JUSTIFICACIÓ
El nostre objectiu principal és que l’alumnat prenga consciència del seu procés en l’aprenentatge de llengües, així com de la utilitat d’aquestes. A més a més, es tracta d’una eina que fomenta la inclusió de l’alumnat. Volem que siguen realment persones plurilingües i fomentar el desig d’aprendre llengües tot afavorint l’autoaprenentatge i l’autoavaluació de l’alumnat.
D’altra banda, formar part del PEL ens ajuda a millorar la coordinació entre els especialistes de llengües.
03 ORGANITZACIÓ AL CENTRE
- Materials, espais, panells a les aules i al centre
Els espais que utilitzem per treballar i donar visibilitat al PEL són: les aules on s’imparteixen les matèries lingüístiques, l’aula de tecnologia i la d’informàtica així com el pati i el hall del centre. A més, disposem de panells informatius en diferents corredors del centre.
- Presentació del PEL a l’alumnat nou que s’incorpora
A principi de curs, aprofitant l’efemèride del Dia Europeu de les Llengües, van presentar el Portfoli Europeu de les Llengües a l’alumnat de 1er de l’ESO. Durant aquest acte de presentació oficial del Portfoli, es va lliurar un passaport a cada alumne, en la casa de cultura d’Orba. Amb aquest acte varem iniciar el nostre viatge a través de les llengües que ha durat tot el curs i esperem que continue durant tota l’etapa.
-
Ús de l’instrument PEL. Com interactua l’alumnat amb les diferents parts (Biografia, Dossier i Passaport)
Biografia: es tracta d’un arxiu emplenable que l'alumnat te a la seua disposició a Aules. Cal que se’l descarreguen i el desen a un dispositiu UBS. Cada professor/a de llengües la treballarà amb el seu grup de referència a l’aula d’informàtica o amb els ordinadors del centre.
Hem treballat principalment els següents apartats: enllaç a la biografia
• Les meues llengües
• Què sé fer amb les meues llengües? Escoltar
• Què sé fer amb les meues llengües? Llegir
• Què sé fer amb les meues llengües? Conversar
• Què sé fer amb les meues llengües? Parlar
• Què sé fer amb les meues llengües? Escriure
• Altres llengües
• La meua manera d’aprendre
Passaport: es tracta d’un passaport semblant a aquells que s’utilitzen per viatjar, ja que comença el nostre viatge a través de les llengües. Cada alumna i alumne disposa del seu passaport i ha de tindre cura d’aquest, ja que el farem servir durant tota l’ESO del passaport, durant aquest curs treballarem els següents apartats:
La informació personal.
El perfil lingüístic (foto de DNI).
Les habilitats lingüístiques.
Pel que fa al quadern d’avaluació i les meues experiències, només les presentarem.
L’apartat de certificats i diplomes començarem a emplenar-lo.
Dossier: considerem que el dossier serà la maleta per al nostre viatge a través de les llengües, la qual omplirem de diferents experiències lingüístiques. Així doncs, es tracta d’una carpeta customitzada per cada alumne amb el títol: El meu viatge a través de les llengües / Portfolio Europeu de les llengües.
Aquesta ha d’incloure el passaport, les expressions escrites en les diferents llengües, així com el dispositiu USB amb les expressions i exposicions orals i la biografia.
Durant el curs 23-24 s’ha incorporat l’alumnat de 1er de l’ESO al projecte, aleshores 1er, 2on i 3er de l’ESO ja formen part del Portfoli. Esperem que el curs següent ja tot el centre treballe amb aquest instrument d’aprenentatge.
04 ACTIVITAT DETALLADA: MAGAZINE DE NADAL
Llengua, nivell de llengua, activitats comunicatives (habilitats o destreses) i els descriptors lingüístics i culturals més destacables.
Llengua i nivell: Castellà -> B1
Valencià -> B1-B2
Francès -> A1-2
Anglès -> A1-2
Activitats comunicatives: expressió oral, mediació oral, comprensió oral i comprensió escrita.
Descriptors lingüístics i culturals:
- Pot fer-se comprendre en una entrevista i comunicar idees i informació sobre temes coneguts, sempre que puga ocasionalment demanar algun aclariment i que se l'ajude a expressar el que vol transmetre.
- És capaç de fer una presentació breu i assajada sobre un tema relacionat amb la seua vida diària, explicant breument el raonament i explicant les seues opinions, plans i accions. És capaç de manejar un nombre limitat de preguntes senzilles.
- Pot utilitzar un repertori ampli de funcions lingüístiques i els exponents més comuns d’aquestes funcions amb un registre neutre. És conscient de les normes de cortesia més importants i actua en conseqüència. És conscient de les diferències més significatives que hi ha entre els costums, els usos, les actituds, els valors i les creences predominants en la comunitat en qüestió i en la seva pròpia, i està pendent dels signes que identifiquen aquestes diferències.
- Pot intervenir en una discussió sobre un tema familiar i utilitzar una expressió adequada per prendre la paraula.
- És capaç de comprendre prou com per a expressar-se sense esforç en conversacions senzilles i habituals. És capaç de comprendre la conversació sempre que es parle de forma relativament lenta i clara, en llengua estàndard i/o es repetisca o es precise la informació.
S1.7 Saber analitzar la natura cultural de diversos aspectes relatius a la comunicació.
S 1.9 Saber analitzar certes particularitats de caire social com a conseqüències de les diferències culturals
S 2.1 Saber identificar formes sonores [saber reconèixer auditivament]
S A2.5 Sensibilitat al plurilingüisme i a la pluriculturalitat de l’entorn pròxim o llunyà.
S A 4.4 Acceptar que existeixen altres modes d’interpretació de la realitat.
S A 6.4 Considerar totes les llengües com iguals en dignitat.
S A 8.2 Participar de forma conscient en la construcció de la pròpia competència plurilingüe/ pluricultural.
K 8.6 Saber que cada cultura determina, almenys en part, la visió del món i les maneres de pensar dels seus membres.
Descripció de la tasca (molt breu)
Durant el primer trimestre l’alumnat dels diferents nivells de l’ESO, des de diverses matèries, van treballar en l’elaboració de podcasts per tal de crear un magazine de nadal.
Així doncs, l’alumnat de 3erA va parlar de les tradicions de nadal. D’altra banda l’alumnat de 3erB va treballar les tradicions nadalenques als països nòrdics. El grup de FPB va treballar les receptes nadalenques, tot açò en valencià. Des de la matèria de francès l’alumnat va entrevistar la nostra auxiliar de conversar per preguntar-li sobre les celebracions del nadal a Còrsega, la seua ciutat natal. A més a més, també en francès l’alumnat de 1er d’ESO va cantar una nadala. Igualment, l’alumnat d’anglès oral va entrevistar l’auxiliar de conversar d’anglès al voltant de la celebració del nadal a la Índia, el seu país d’origen. I també en anglès, l’alumnat de 3erA va enregistrar la nadala ‘Last Christmas’. Des de la matèria de tecnologia, d’altra banda, es va parlar sobre la il·luminació del nadal, en aquest cas en valencià. Així mateix, en física i química, es va elaborar un podcast al voltant del reciclatge a nadal.
També es va elaborar un podcast felicitant el nadal en diferents llengües, com ara: alemany, francès, italià, lituà, portuguès, romanès, rus, valencià, la llengua de Còrsega, àrab, flamenc, hindi i hongarès, entre d’altres.
Instruments d'avaluació, coavaluació i autoavaluació
Rúbriques expressió oral
Materials utilitzats i producte final. Evidències
Hem arribat a un moment on tothom es retroba en amics i familiars per a compartir un menjar, un cafè, un joc de taula i sobretot, un gran somriure. Hem arribat a les vacances de Nadal, després d'un primer trimestre intens, ple de projectes, de somnis, nervis... Ara toca descansar, recarregar les bateries, riure, cantar nadalenques, menjar dolços i escoltar els podcast que l'alumnat i el professorat de l'institut han fet amb molta il·lusió. Ací trobareu, des de consells per a gaudir el millor possible els Nadals, fins experiments químics, receptes o reflexions sobre la il·luminació nadalenca. També hi ha alguna que altra cançoneta que l'alumnat i el professor s'ha animat a cantar per a desitjar-vos unes Bones Festes. Esperem que gaudiu d'aquest magazine i que passeu unes bones festes. Bon Nadal i ens trobem en 2024.
Entrevista Madhura
05 DIFUSIÓ
Donem difusió al nostre PEL per aquest canal, a través del web del centre, així com a través de Web família.
ACTIVITATS PEL CURS 23-24
L’alumnat de 2n ESO ha llegit el llibre “Desconocidos” de l’autor David Lozano i després de la lectura han realitzat un lapbook en el que havien de treballar els següents punts: tipus de narrador, els … Llegir més
Més informacióDuring the first term, the students of 1st ESO in ASL worked with a project about the continents. They learned about the world geography at the same time they practiced the English language. They finished … Llegir més
Més informacióMagazine de Nadal
Hem arribat a un moment on tothom es retroba en amics i familiars per a compartir un menjar, un cafè, un joc de taula i sobretot, un gran somriure. Hem arribat a les vacances de Nadal, … Llegir més
Més informacióDurant l’última setmana d’octubre, aprofitant que s’acosta la data de Tot Sants, l’alumnat de 3PDC ha estat treballant en un projecte per a l’assignatura d’àmbit sociolingüístic sobre tots aquells llocs pròxims al nostre poble amb … Llegir més
Més informacióDIA DE LES LLENGÜES
Dia de les Llengües: Una celebració per a promoure la diversitat cultural i lingüística. El passat 26 de setembre, la secció de l’IES Enric Valor a Orba va celebrar amb entusiasme el dia de les … Llegir més
Més informació