Els alumnes i alumnes de 1r ESO i 3r ESO han realitzat les Tutories Entre Iguals
(TEI), les quals es desenvolupen dins d’un programa que intenta millorar la
integració escolar i treballar per una escola inclusiva i no violenta, fomentant que les relacions entre iguals siguen més satisfactòries. Este programa es dirigix a la millora o modificació del clima i la cultura del centre respecte a la convivència, la gestió de conflictes i la violència (física, emocional o psicològica).
Està basat en la tutorització emocional entre iguals, l’alumnat major (dos anys) tutoritza emocionalment als seus companys de dos cursos més xicotets. Com a novetat d’enguany, en comptes de que els tutoritzats i tutors estiguen formats per parelles, s’ha decidit estructura’ls mitjançant grups per a, d’esta manera, realitzar activitats més dinàmiques i tinguen l’oportunitat de conéixer-se millor en cas que falte algun tutor o tutoritzat. Este curs s’han dut a terme un total de 7 sessions distribuïdes en huit mesos:
- Novembre: Cohesió Grupal.
Esta primera sessió va consistir a tractar que l’alumnat dels grups formats per alumnes tant de 1r ESO com 3r ESO s’anara coneixent, i començar així a fomentar la cohesió del grup. Cada grup tenien polseres de colors identificadores. Les activitats dutes a terme van ser “Qui és qui”i “Sèries i pel·lícules”. - Desembre: La sèrie de la teua vida.
I si els estudiants plantejaren capítols de les seues vides fins a arribar al curs que acaben d’iniciar? En l’activitat anterior, els estudiants van tindre un primer contacte entre ells responent a qüestions concretes sobre els seus interessos, i creant cohesió de grup fent activitats en equips. Ara, hauran d’aprofundir un poc més en les seues vides. - Gener: Murals de la pau.
Aprofitant que es va celebrar el Dia de No violència i la Pau, es va dedicar la tercera
sessió a treballar sobre això. L’activitat va consistir a realitzar un mural a mode
collage amb retallades de revistes per cada grup format (segons les polseres de
colors). - Febrer: Activitat a l’aire lliure.
També realitzem activitats al pati com a “Construccions”, “Joc dels deu passes” i “Joc d’estratègia per equips” per a, d’esta manera, realitzar dinàmiques de caràcter més lúdic i entretingut. - Març: Dia Internacional de la Dona.
Les dones han sigut invisibilitzades al llarg de la història, perquè esta ha sigut escrita per homes. De manera paral·lela a esta nova interpretació de la història en la qual les dones tenen un paper de coprotagonistes, és de vital importància que l’alumnat siga crític també amb el context en el qual es desenvolupen i siguen partícips de la creació de mesures correctores que visibilitzen a la dona en el moment actual. Per a commemorar el Dia de la Dona es van dur a terme les següents activitats: “Contribució de la dona a la ciència” i “Arbre genealògic femení”. - Abril: Activitat a l’aire lliure.
Amb l’aparició del bon temps continuem realitzant les sessions del TEI a l’aire lliure. Este mes van treballar l’enfortiment de les habilitats socials, emocionals i de comunicació de l’alumnat i el foment d’actituds assertives en la resolució de conflictes a través d’una dinàmica d’adquisició de rols denominada “Meresc quedar-me”. - Maig-Juny: Activitat a l’aire lliure.
Per a finalitzar amb el programa TEI es va dur a terme dos últimes activitats amb la incorporació de l’aigua per a fer-les més divertides. Estes són “L’inquilí” i
“Carrera de cucs amb got d’aigua”.
En suma, este programa és una estratègia més per a la prevenció de la violència i l’assetjament escolar en els centres educatius, així com per al foment de la convivència
i educació.
Departament d’Orientació