Excursió al jaciment arqueològic de l’Alcudia

Les alumnes i alumnes de 4t ESO de Cultura Clàssica i Educació Plàstica durant dimarts passat 21 de febrer de 2023 van tindre el privilegi de realitzar una visita al jaciment arqueològic de l’Alcudia on van poder comptar com a guia especial a la responsable de l’àrea d’Arqueologia de la Fundació Alcudia, Sra. Mercedes Tendero, a la qual hem d’agrair la seua enorme dedicació.

Els assistents van poder conéixer de prop alguns dels vestigis millor conservats de la nostra ciutat romana d’Ilici, hui coneguda com a Elx. En primer lloc, els orígens de la repoblació romana de la ciutat gràcies a objectes com el Bronze d’Ilici, únic a la Comunitat Valenciana, que recull el nom de deu legionaris romans als quals se’ls va concedir terres a la ciutat. A més, van poder veure un dels últims treballs que aquests legionaris van haver de realitzar abans de retirar-se del servei militar, la muralla romana.

Un altre dels vestigis visitats va ser una domus romana, la coneguda com 5-F, que està parcialment excavada, en la qual es pot observar un peristil amb un estany i al voltant diferents habitacions.

L’última parada va ser el museu de l’Alcudia on les alumnes i alumnes van aprendre sobre els mosaics més importants i significatius que té el museu; el mosaic Sailacos, de tipus hel·lenístic, amb noms d’origen indígena escrits en grafia llatina que evidencia l’aculturació romana de la ciutat. En la següent sala, el mosaic d’Oceà, amb representacions d’animals marins i terrestres juntament amb el cap del déu Oceà, al voltant d’una àguila situada en el cercle central.

En definitiva, una jornada especial en la qual van aprendre moltes curiositats sobre la ciutat romana d’Ilici, i amb desitjos de tornar per a veure la resta del jaciment arqueològic.

Juan Manuel Hernández

Jefe de dpto. de Latín y Griego