Què és la Formació en Centres de Treball (FCT)?

La Formació en Centres de Treball és un mòdul professional que es cursa en tots els Cicles Formatius, tant de Grau Mitjà com de Grau Superior, i també en Formació Professional Bàsica, i que es desenvolupa en un entorn laboral.

Quina és la seua finalitat?

La finalitat del mòdul professional d’FCT és que l’alumnat adquirisca l’experiència i els coneixements propis relacionats amb l’àmbit productiu real, observant i exercint les funcions pròpies de la professió, coneixent l’organització dels processos productius o de serveis, així com les relaciones soci-laborals que es donen en el centre de treball.

En definitiva, es tracta de vincular a l’alumne/a amb el món laboral.

Quines característiques té?

Es tracta d’un mòdul professional obligatori, presencial i de caràcter formatiu, no laboral, per la qual cosa és no retribuït.

No suposa cost econòmic directe per a l’empresa, que tan sols ha de responsabilitzar-se de proporcionar a l’alumnat l’EPI (equip de protecció individual) necessari, si fora el cas.

Durant la realització del mòdul professional d’FCT, l’alumnat disposa d’un tutor/a laboral, assignat per l’empresa, que li guia i recoltza al llarg del seu procés d’aprenentatge, i que, una vegada finalitzat el període de pràctiques, és l’encarregat/ada, juntament amb el/la tutor/a del Centre Educatiu, d’avaluar a l’alumnat com a APTE o NO APTE.

L’alumnat compta, a més, amb una assegurança d’accident i de responsabilitat civil, subscrit per la Conselleria d’Educació de manera específica per a la realització del mòdul professional d’FCT.

En quin horari es realitza? i Quina és la seua duració?

L’horari de realització del mòdul professional d’FCT s’adapta a l’horari laboral de l’empresa, i és d’un màxim de 8 hores al dia, i 40 hores a la setmana, de Dilluns a Divendres. Encara que, depenent del sector professional, pot haver-hi excepcions.

La seua duració és de 380 hores en els Cicles Formatius de Grau Mitjà, i 400 hores en els Cicles Formatius de Grau Superior. En el cas de Formació Professional Bàsica, la duració és de 240 hores.

Quan es realitza?

Existeixen dos períodes de realització en cada curs acadèmic, un de març a juny i un altre d’octubre a desembre.

On es pot realitzar?

El mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT) pot realitzar-se en qualsevol empresa que tinga signat un conveni de col·laboració, per a aquest fi, amb el Centre Educatiu. Aquelles empreses que no tinguen subscrit aquest conveni poden sol·licitar-ho en qualsevol moment al Centre Educatiu.

L’alumnat també pot cursar el mòdul professional d’FCT en un país estranger. Per a això, existeixen programes específics, com els programes Erasmus+ o FCT-Europa.

Quina Normativa la regula?

A la Comunitat Valenciana, està regulat per l’ORDRE 12/2022, de 9 de març, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, per la qual es regula el mòdul professional de Formació en Centres de Treball (…).