Història de l’Horta Major Fotos

Història de l’Horta Major

El topònim apareix per primera vegada en el segle XIII i fa referència a la zona de cultiu d’horta més extensa de la contornada  d’Alcoi.

La partida de l’Horta Major es situa entre els rius Uxola i Benisaidó, d’oest a est, i del riu Riquer als peus de la muntanya de Sant Cristòfol, de sud a nord. Gran part de la partida ha sigut urbanitzada formant el barri de l’Eixample.

La partida de l’Horta Major es dividix en dos partides: UXOLA i MASCARELLES.

El topònim Uxola apareix ja en 1248. Situada davall la mateixa muntanya de Sant Cristòfol, esta va ser donada pel rei Jaume I a Eiximén Çabata de Borja i en 1298 la seua viuda cedix a diverses persones 35 parts de terra baix l’obligació de pagar certs censos o impostos.

El topònim Mascarelles ve d’una tal Na Mastegarella, viuda de Ferran Mascarell i que al segle XIV era propietària de la zona, esta subpartida està situada a la part més pròxima del riu Benisaidó.

Originàriament l’actual C.P. Horta Major es va construir com una ampliació del C.P. Uxola amb un sol claustre i alumnat. Cap a l’any 1983 es va dur a terme una divisió del C.P. Uxola donant origen al col·legi que hui anomenem Horta Major, amb alumnat i claustre independents.

Paradoxalment el col·legi Uxola va cessar en les seues activitats l’any 1997 i les seues instal·lacions van passar a ser ocupades per l’Horta Major l’any 1999 mentres es realitzaven les dilatades obres d’adequació dels edificis del carrer Isabel La Catòlica.