LA FILOSOFIA 3-18. Els mestres també aprenem.



 
FILOSOFIA 3-18 
Des de la comissió de transició infantil- primària es va plantejar la idea de buscar una proposta educativa per a fomentar la creativitat i el raonament verbal-oral en els alumnes.
Així va ser com es va plantejar treballar el projecte Filosofia 3-18, aquest és un currículum sistemàtic, des dels tres fins als divuit anys, que pretén afavorir la pràctica de les habilitats de pensament mitjançant la reflexió individual i el diàleg. Tracta de fer pensar i parlar als xiquets/es a partir de jocs, contes i art.
Primer, s’ha de crear un clima per pensar, es pot canviar de lloc, d’aula, canviar de llum, posar una música suau que anunciï l’activitat…
Segon, plantejar l’activitat com un joc perquè, seguint Vigotski, el joc en els xiquets/es s’orienta cap a una activitat futura de caràcter social. Com es tracta d’un joc s’han de seguir unes regles que a l’iniciar cada sessió s’han de repassar:

  1. Quan vulguis parlar, alça la mà.
  2. No parles mentre parla un altre xiquet o xiqueta.
  3. Parla clar i alt perquè et puguin entendre.
  4. Pensa el que vols dir abans de demanar la paraula.
  5. Escolta els teus companys amb atenció.
  6. Tracta bé els altres xiquets i xiquetes.
  7. Fes preguntes.

A continuació, comença la sessió. Anem a posar l’exemple de com treballar amb una obra d’art, concretament un quadre de Picasso, “Maya i el veler”.
A l’hora de treballar amb un quadre es recomana presentar-lo amb un xic de misteri i de sorpresa, com un regal, cobert amb un vel, tapat amb papers de diferents colors…s’ha de destapar a poc a poc, i, afavorirem l’observació a partir de preguntes com: Què veig?, Quants colors hi ha?, Són clars o foscos? Com són les pinzellades? Hi ha animals o persones?…
Continuem treballant el quadre elaborant criteris propis i argumentats mitjançant preguntes com: Quines raons tens per dir…?, a partir de quin criteri dius que…?, què li sobra o què li falta…?…
Es pot treballar més enllà del quadre inventant una història entre tots que comences o acabes amb aquest quadre…buscar una música que encaixes amb aquest quadre, posar-li un títol…
Altres propostes de continuïtat podrien ser: buscar un altre fons, pintar amb altres colors a partir d’una fotocòpia en blanc i negre, comparar amb altres obres…
El paper del mestre/a és el de guia i moderador del diàleg fomentant les intervencions dels seus alumnes.
I recordeu! No hi ha cap pressa per acabar, hi ha que treure tot el suc a cada quadre o a cada conte. Les sessions de Filosofia han de ser un espai de plaer tant per als alumnes com per als mestres.
A continuació adjuntem els diversos programes pensats per a infantil i primària, tant els relats filosòfics per a l’estudiant com els manuals per al professorat.

Equip docent.

 
 

El currículum Filosofia 3/18    
  EDUCACIÓ INFANTIL  
  Programa: Juguem a pensar
Llibre de l’estudiant: Tot pensant…Contes
Manual del professor: Tot pensantA. Sátiro / I. de Puig
A. Sátiro / I. de Puig
 

 
 

  EDUCACIO PRIMÀRIA  
  Programa: Pensar amb els sentits
Libre de l’estudiant: Pèbili
Manual del professor: Persensar. Percebre, sentir,
pensar

Nivell educatiu: Primer i segon de PrimàriaM. Gómez / I. de Puig
I. de Puig
 

 

Programa: Filosofia de la Naturalesa
Llibre de l’estudiant: Kio i Gus
Manual del professor: Admirant el món
Nivell educatiu: Tercer i quart de PrimàriaM. Lipman
M. LipmanPrograma: Filosofia del llenguatge
Llibre de l’estudiant: Pimi
Manual del professor: Buscant el sentit
Nivell educatiu: Cinquè i sisè de PrimàriaM. Lipman
M. Lipman