GRUPS INTERACTIUS

El començament dels grups interactius és en Octubre.

I si el que vols és participar com a voluntari@ escriu un correu a 46015095@edu.gva.es. Gràcies!!!!

Grups Interactius en 10 preguntes:

1.- Què són els grups interactiu?

És una forma d’organitzar l’aula, que incideix en la millora de la convivència, la solidaritat i els aprenentatges. És una metodologia al servici del model inclusiu que portem endavant a la nostra comunitat d’aprenentatges. Amb aquest model estem apostant per l’atenció a tots els alumnes dins de cada aula introduint els recursos necessaris per a que tots puguen ser atessos en les seues necessitats acadèmiques. Busca el màxim rendiment per a tot l’alumnat que hi ha en cada classe. d’una manera més concreta, els grups interactius tenen l’obectiu d’introduir en l’aula totes les interaccions que són necessàries per a que tot l’alumnat aprenga allò necessari per afrontar l’aprenentatge de manera eficient. 

2.- Està especialment indicat per als alumnes que no porten el nivell o el ritme normal de la classe?

No, està destinat a tots els alumnes de la classe. Respecte als resultats acadèmics és veritat que notarem més la diferència en aquells alumnes que no porten el nivell de la classe. En aquells alumnes que van regular també hem pogut observar que milloren el seu rendiment, perquè estan treballant la comprenssió dels continguts que es presenten en cada matèria. D’altra banda, les interaccions que anem a promoure entre uns i altres afavoreixen la integració de tots els alumnes i els valors de solidaritat i recolzament entre ells.

3.- Com organitzem les classes?

En compte de treballar de forma individual o agrupar l’alumnat segons el seu nivell acadèmic, optem per organitzar en una mateixa aula grups menuts i heterogenis, de 4 o 5 alumnes. La composició dels membres de cada grup és totalment flexible i pot variar cada dia, però és important asegurar grups heterogenis (en gènere, rendiment, etc). Cada grup disposa d’una persona voluntaria, que a més d’aportar una gran riquesa de interaccions, s’encarrega d’animar als alumnes a ajudar-se entre ells per poder realitzar les activitats previstes. El professor planteja activitats diverses al voltant de la materia que s’ha treballat prèviament amb els alumnes i dona un o dos exercicis/activitats a cada grup per poder resoldre´l en 10 o 15 minuts. Finalitzat el temps marcat es realitza una rotació dels alumnes i es trasladen a una altra activitat

4.- Com s’organitzen els grups?

La primera tasca del professorat consisteix en organitzar grups heterogenis. La idea és mesclar als alumnes de forma que en cada grup es compose per alumnes amb alt rendiment acadèmic, alumnes amb resultat acadèmics mitjans i alumnes que ténen els pitjors resultats. La intenció és afavorir les interaccions entre ells de manera que aprenguen el diàleg entre iguals. Tots es beneficien d’aquestes interaccions positives facilitades per el voluntari de cada grup.

5.- Qui són els voluntaris?

Al centre disposem de voluntaris diferents, alguns d’ells són familiars i amics del professorat, d’altres són  alumnat que ha estat de práctiques al centre,  prácticament sempre disposem  de pares, mares i familiars de l’alumnat,  a més de persones que coneixen d’aquestes activitats al centre i volem participar. En realitat, tot aquell que té temps i ganes. Des de el primer any d’aquesta iniciativa ens vam proposar implicar a les families dels alumnes en aquest procés i la respostat va ser satisfactòria, encara que ens agradaria duplicar aquesta implicació. El voluntariat rep una formació que els ajuda a dinamitzar un grup, de manera que tots siguen atessos i  estiguen pendents de la tasca, a potenciar el llenguatge que facilita les interaccions positives d’aprenentatge i els ajuda a asumir amb responsabilitat els seus compromissos.

6.- Què fan els voluntaris?

Els voluntaris s’encarreguen de facilitar el treball en cada grup i afavorir les interaccions entre els membres del grup de forma que siguen interaccions positives i que faciliten l’aprenentatge. Van a procurar que tots entenguen la instrucció i que uns ajuden als altres a pensar com resoldre’l, els que expliquen no tenen que ser sempre els mateixos; de fet van a facilitar que tots tinguen alguna oportunitat d’explicar als demés allò que han entés. Els voluntais no són professors i no són ells qui deuen d’explicar com es fan les activitats.

7.- Com són les activitats?

Les activitats són per a que els alumnes practiquen o fixen els continguts que prèviament s’han vist en classe. Les activitats deuen ser variades, de manera que en cada grup es treballen coses diferents i així tots els alumnes poden repasar i practicar allò que han treballat eixa setmana. Així mateix, no deuen estar seqüencialitzades, doncs cada grup comença per un lloc diferent, és millor que siguen independents. D’aquesta manera, si treballem Llengua podem preparar activitats de gramàtica, vocabulari, ortografia, lectura comprensiva, escriptura… i donar a cada grup una d’elles. Al final de la classe tots hauran treballat totes les activitats proposades.

8.- Com s’avaluen les activitats i els alumnes?

Al acacabar totes les activitats realitzem una xicoteta assemblea on intentem acordar propostes de millora per a la següent sessió, si és el cas.

9.- Amb quina freqüència es poden fer grups interactius?

El treball realitzat als grups és intens. Nosaltres estem realitzant una sessió de  grups interactius cada classe a la setmana.

10.- Quins resultats obtenim?

Obtenim resultats positius en tres àmbits:

Respecte a l’activitat acadèmica, podem dir que disminueix de manera considerable els problemes en l’aula. Tots els alumnes estan centrats en el seu treball en el seu grup.

Respecte a la integració de tots els alumnes, afavorim les relacions solidàries i l’ajuda mutua entre l’alumnat.

Respecte al resultat acadèmic aumenta la motivació de tots els alumnes millorant els seus resultats, perquè l’alumne que té un nivell més alt acaba d’interioritzar els conceptes quan l’explica a l seu company, i aquest al rebre l’explicació d’un company sempre mostra més interès i ganes que si ve de la mà del mestre.

Voldries probar? No ho dubtes, sigues valent@ i anima’t.  Escriu-nos un correu a 46015095@edu.gva.es,  indicant-nos la teua disponibilitat. Gràcies!

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies