Projecte educatiu

 

 

PRINCIPIS I OBJECTIUS EDUCATIUS

 

 

1. La nostra escola assumirà i fomentarà els valors propis d’una societat democràtica i pluralista.

1.1. Potenciar, dintre i fora de l’aula, un ambient de respecte i tolerància, per tal d’evitar actituds racistes, insolidàries, agressives i/o violentes de qualsevol tipus.

1.1.1. Dialogar els problemes detectats, a nivell individual i grupal.

1.1.2. Coordinar estratègies conjuntes d’actuació.

 1.1.3. Incloure en el currículum els temes transversals d’educació per a la Pau, per a la Tolerància i d’educació Intercultural.

 1.1.4. Coordinar amb l’A.P.A. les accions concretes encaminades a una convivència tolerant i democràtica.

 1.1.5. Remarcar les actituds i conductes positives que poden servir com a model i com a incentiu personal.

 1.2. Garantir la participació de tots els estaments de la comunitat educativa en els òrgans de govern i gestió del Centre.

1.2.1. Fer una campanya informativa, entre  els sectors implicats, per a les eleccions a Consell Escolar.

1.2.2. Reunir la Junta de Delegats i representants d’alumnes al Consell Escolar, amb la periodicitat establerta.

 1.2.3. Regular la realització d’assemblees de grup.

1.2.5. Realitzar les reunions del professorat, segons el calendari establert en la P.G.A.C.

1.3. Sensibilitzar la comunitat escolar de la necessitat de transformació de la realitat que ens envolta.

1.3.1. Fer campanyes de sensibilització al voltant de problemes detectats en la realitat i que impliquen tots els membres de la comunitat escolar.

1.3.2. Recollir i ajudar les propostes de l’alumnat per a canviar la seua realitat propera i/o personal.

1.3.3. Informar tots els membres de la comunitat educativa dels canals més adients per a defensar els seus drets correctament.

1.3.4. Organitzar activitat en la línia d’una escola de pares on es tracten els temes relacionats amb la transformació de la realitat d’una manera activa.

1.4. Fomentar l’esperit crític, la capacitat de diàleg i les actituds reivindicatives, lligades a la responsabilitat i a la llibertat.  

1.4.1. Elaborar un reglament intern, consensuat, en cada tutoria, que establesca les normes bàsiques de convivència i el repartiment de responsabilitats.

1.4.2. Realitzar activitats que fomenten l’autoavaluació de l’alumnat: rendiment acadèmic, actituds, responsabilitats,…

1.4.3. Realitzar activitats que fomenten l’autoavaluació col·lectiva del grup-classe, del context, de l’escola, del professorat, etc.

 1.4.4. Realitzar activitats encaminades al coneixement de tècniques, elements i canals per a defensar reivindicacions amb responsabilitat i llibertat.

 

2. FORMACIÓ PERMANENT DEL PROFESSORAT.   En la nostra escola es fomentarà una actitud oberta cap als avanços pedagògics i als canvis produïts en la societat, de manera que repercutesca en una millor pràctica docent.

2.1. Fer arribar als membres del claustre tota la informació existent al Centre sobre formació permanent del professorat.

2.1.1. Mantenir actualitzat el tauler d’anuncis del Professorat.

2.1.2. Comunicar als coordinadors/es de Cicle o Grup de treball aquelles informacions que afecten els seus equips respectius.

2.1.3.Informar en Claustre dels temes relacionats amb la Formació del Professorat, per prendre les decisions escaients. 

2.2. Suscitar, des de la realitat del Centre, les necessitats concretes de formació del professorat i seleccionar consensuadament les propostes existents, segons dites necessitats.

2.2.1. Recollir en els equips de treball les necessitats de formació i inquietuds detectades.

2.2.2. Debatre en la C.C.P. les activitats de formació proposades pels equips

i realitzar les propostes pertinents.

2.2.3. Decisió col·lectiva sobre aquelles activitats de formació que afecten al conjunt del professorat.

2.3. Promoure la formació del professorat, principalment dins del Centre, baix l’assessorament tècnic escaient i/o exigir de l’Administració que dispose els mitjans necessaris per a la participació del professorat en cursos de formació.

2.3.1. Sol·licitar la participació en Projectes de Formació en centres, d’aquells aspectes aprovats en claustre, acollint-se a la convocatòria de la Conselleria d’Educació.

2.3.2. Decidir la persona o persones que han d’actuar coordinant el projecte o projectes sol·licitats.

2.3.3. Demanar l’assessorament tècnic escaient.

2.3.4. Decidir sobre les mesures organitzatives necessàries per al desenvolupament dels projectes, exigint de l’Administració els recursos i condicions oportunes per poder-los realitzar.

2.4. Proveir el Centre de materials bibliogràfics i didàctics d’acord amb les noves tendències pedagògiques i les noves tecnologies.

2.4.1. Reservar una part del pressupost anual per a l’adquisició de material didàctic i bibliogràfic d’innovació.

2.4.2. Divulgar entre el professorat l’existència d’aquest material per afavorir la seua utilització.

2.4.3. Designar persones encarregades de la custòdia del material i lloc on ubicar-lo.

2.4.4. Avaluar, en finalitzar cada curs, el grau d’utilització i resultats d’estos materials, i elaboració de propostes de millora per al següent curs.

 3. Aquest centre considera la diversitat com un valor positiu i enriquidor del procés educatiu i potenciarà el coneixement i respecte a totes les altres cultures i la solidaritat entre els pobles.

3.1. Reconeixer els valors aportats per les diferents cultures al llarg de la història.

3.1.1. Incloure en les programacions d’àrea objectius conceptuals, actitudinals i procedimentals que facen referència a la diversitat cultural.

3.1.2. Participar en campanyes d’apropament a altres cultures.

3.1.3. Presència, a la decoració del Centre, de manifestacions d’altres cultures.

3.1.4. Incrementar la dotació de material referent a educació intercultural.

3.2. Afavorir el diàleg per tal de superar prejudicis i discriminacions.

3.2.1. Treballar específicament el diàleg com a mitjà de convivència en l’escola.

3.2.2. Actuar abordant els casos detectats de discriminació o d’intolerància.

3.2.3. Coordinar aquestes actuacions entre el professorat.

3.3. Desenvolupar una actitud positiva cap a les persones i grups que estiguen en situació de desavantatge.

3.3.1. Organitzar activitats, invitant persones externes a l’escola, que pertanyen a minories o que treballen estos temes.

3.3.2. Participar en campanyes d’ajuda humanitària a col·lectius amb greus necessitats.

3.4. Sensibilitzar sobre les conseqüències negatives que el prejudici produeix.

3.4.1. Amb ajuda del mitajans de comunicació audiovisuals, analitzar situacions on s’evidencie l’existència de prejudicis.

3.4.2. Posar de manifest, críticament, l’existència de prejudicis exixtents al nostre entorn.

3.5. Afavorir una actitud positiva cap als demés com a mitjà per  descobrir els seus valors.    

3.5.1. Valorar davant del conjunt, cada vegada que es produesquen, a classe o a l’escola, actuacions positives.

3.5.2. Intentar mantenir correspondència fluïda amb comunitats escolars d’altres cultures i/o països.

 
4. La línia metodològica serà activa, amb un aprenentatge significatiu, constructivista i amb una especial atenció a la diversitat.

4.1. En el procés educatiu, partir dels coneixements previs de l’alumnat per aconseguir un aprenentatge significatiu, on l’èxit i l’error siguen part del mateix procés.

4.1.1. Fer xicotetes investigacions, consistents a :

    – explorar les idees prèvies;

    – dissenyar un pla de treball;

    – comentar amb altres equips els resultats;

    – elaborar un informe amb les conclusions.      

4.2. Adaptar les tasques educatives a les possibilitats de l’alumnat, exigint a cadascú segons les seues possibilitats.

4.2.1. Programar les activitats de forma que:

    – el punt de referència siga el currículum ordinari;

    – siguen activitats suficientment obertes que puguen donar lloc a diferents nivells de realització;

    – es puga modificar el temps previst, per tal de poder donar resposta a la diversitat.

4.2.2. Elaborar les A.C.I. en els casos on siga necessària esta actuació.

4.3. Fer l’alumnat partícep del procés avaluatiu.

4.3.1. Avaluació, per part de l’alumnat, de:

    – la dinàmica de l’aula;

    – comunicació i participació;

    – col·laboració i respecte, amb una sèrie d’ítems o propostes de dinàmica de grup adequades a cada nivell.

4.4. Anar introduïnt en el procés d’ensenyament les noves tecnologies.

4.4.1. Introducció de la calculadora com a màquina operativa.

4.4.2. Introducció d’ordinadors:

    – com a eina de treball dels/les mestres;

    – en el currículum de l’alumnat;

    – en tasques organizatives i administratives.

 4.4.3. Facilitar activitats en racons o tallers.

4.5. Combinar dins l’aprenentatge, diferents tipus d’agrupaments.

4.5.1. Realitzar activitats que van des de la tasca individual fins el gran grup, per a unificar criteris.

4.5.2. Crear canals de comunicació de conclusions de treball dintre de l’aula, nivell i cicle.

 
5. L’Escola contribuirà a desenvolupar la formació integral de l’alumne/a, intentant resoldre les deficiències que hi hagen.

5.1. Aprofundir en la funció tutorial per possibilitar el seguiment individualitzat dels/les alumnes.

5.1.1.  Mantenir contacte directe i personalitzat amb les famílies de l’alumnat.

5.1.2. Conversar i dialogar amb els/les alumnes sobre les seues inquietuts.

5.1.3.  Realitzar activitats que milloren la cohesió del grup i del cicle.

5.1.4. Desenvolupar, en la PGAC de cada curs , un aspecte concret del Pla d’Acció Tutorial de forma més intensiva.

5.2. Participar en activitats de grup amb un comportament constructiu, responsable i solidari.

5.2.1. Potenciar el treball en equip en totes les àrees, formant grups flexibles.

5.2.2. Distribuir les responsabilitats i càrrecs dins del grup.

5.2.3. Davant les deficiències sorgides, l’alumnat haurà d’aportar sol·lucions i possibles actuacions.

 

6. L’escola contribuirà a la normalització lingüística, tot impulsant l’ús del valencià per a tendir a una situació real de bilingüisme.

6.1. Valorar la llengua com a mitjà de comunicació, d’informació i de transmissió de cultura.

6.1.1. Facilitar l’accés de la llengua valenciana a disversos àmbits de cultura: teatre, esports, …

6.1.2. Impulsar els xiquets/es que seguesquen els mitjans de comunicació en valencià.

6.2. Participar activament en situacions de comunicació, interessant-se per expressar-se correctament en valencià.

6.2.1. Fer del valencià la llengua vehicular en el màxim nombre d’ocasions possible: relacions personals, al pati, festes,…

6.2.2. Crear situacions comunicatives que afavoresquen la utilització del valencià.

6.2.3. Treballar estratègies per afavorir la correcció en l’ús del valencià.

6.3. Valorar la lectura de textos en valencià com a mitjà d’informació i de transmissió de cultura.

6.3.1. Ampliar i actualitzar la dotacions de publicacions en valencià tant a la biblioteca d’aula com a la del Centre.

6.3.2. Programar, dins de les activitats d’animació lectora, la lectura de llibres en valencià.

6.3.3. Aprofitar les activitats d’animació lectora com a eina motivadora per estimular la lectura en valencià.

6.4. Aplicar els coneixements de la llengua al desenvolupament de la pròpia producció escrita.

6.4.1. Expressar-se per escrit, produint textos senzills i coherents.

6.4.2. Emprar el llenguatge escrit per a produir diferents tipus de textos: històries, còmics, etc.

6.5. Aplicar les directrius del PANL i del P.I.L.

 

7. El nostre centre fomentarà el respecte al medi ambient amb una actitud constructiva, crítica i activa, partint de la situació actual.

7.1. Fomentar l’esperit crític amb les agrssions a la natura que es produesquen.

7.1.1. Aprofitar els continguts del currículum per desenvolupar un esperit crític front a les agressions al media ambient i la seua prevenció.

7.1.2. Aprofitar campanyes, eixides extraescolars, notícies, etc. per concienciar els membres de la comunitat escolar a adoptar una actitud crítica amb les agressions a la natura.

7.2. Incorporar al currículum continguts que fomenten el respecte al medi ambient: utilització de recursos naturals, reciclatge de deixalles, etc.

 7.2.1. Incloure dins de la dinàmica de classe hàbits que afavoresquen el respecte al medi ambient (reciclatge de paper i piles, respecte i cura dels elements de l’entorn,…).

 7.2.2. Programar activitats extraescolars per a coneixer la utilització de recursos naturals, reciclatge de materials, etc.

7.2.3. Comptar amb un taller de tecnologia o reparació (de llibres, jocs, etc.).

7.3. Facilitar el coneixement de la realitat natural que ens envolta.

7.3.1. Programar eixides extraescolars relacionades amb la conservació de la natura, recicilatge, espais naturals,…

7.3.2. Facilitar l’accés a informació documental relacionada amb l’entorn i la seua conservació.

7.3.3. Afavorir la informació relacionada amb fets de la actualitat medi-ambiental.

7.3.4. Recollir la problemàtica media-ambiental de l’entorn (depuradora, polígon industrial, …).

7.4. Afavorir la participació a les campanyes relacionades amb el medi ambient.

 7.4.1. Participar en campanyes i concursos convocats per l’Ajuntament i d’altres organitzacions, relacionats amb el medi ambient.

 7.4.2. Informar i animar a la participació en activitats extraescolars relacionades amb el medi ambient: dia de l’arbre, dia de la bici,…

 

8. Fomentarem les actituds i els hàbits d’higiene, salut i consum responsable, dins i fora de l’aula.

8.1. Incorporar al currículum procesos d’intervenció dirigits a proporcionar informació i formació per a la salut.

8.1.1. Donar un tractament de tema transversal als hàbits de salut i higiene, aprofitant les activitats de les diferents àrees, par una formació per a la salut.

8.1.2. Organitzar amb una certa periodicitat exposicions relacionades amb aquest tema.

8.2.  Concienciar els/les alumnes de la importància dels hàbits d’higiene i la seua repercusió a la salut.

8.2.1. Treballar en l’àmbit de tutories aspectes relacionats amb la higiene i la salut.

8.2.2. Introduir en les reunions de pares/mares, com un aspecte a tractar, alguns hàbits de salut en els que puguen col·laborar: material individualitzat, carteres, hàbits d’higiene, …

 8.3. Incorporar dins de la dinàmica del centre la pràctica dels hàbits d’higiene que siguen possibles.

 8.3.1. Aprofitar les activitats com ara Educació Física, Artística, Coneixement del Medi, per posar en pràctica hàbits d’higiene i neteja.

8.3.2. Programar activitats concretes dirigides a modificar hàbits escolars desfavorables per a la salut: utilització de serveis i instal·lacions, esmorzars, hàbits posturals, soroll, etc.

8.4. Afavorir la participació en les campanyes relacionades amb la higiene i la salut.

8.4.1. Revisar i seleccionar material per a cada campanya proposada.

8.4.2. Elaborar i distribuir als cicles fulls d’observació i avaluació de les campanyes.

8.5. Potenciar totes aquelles actituds que afavoresquen l’educació per a l’oci i el temps lliure.

8.5.1. Informar d’activitats organitzades a la localitat i animar en la seua participació.

8.5.2. Programar activitats extraescolars que afavoresquen l’educació per a l’oci i el temps lliure: teatre, activitats musicals, esportives, zones d’esbarjo,…

8.5.3. Incloure al currículum l’aprenentatge de jocs apropiats a cada edat.

8.6. Concienciar l’alumnat i les seues famílies de la pràctica d’hàbits de consum racional i responsable.

8.6.1. Incloure en el currículum, com a tema transversal, l’educació per al consum.

8.6.2. Treballar períodicament aspectes concrets relacionats amb el consum.

8.6.3. Sol·licitar la col·laboració de les famílies en la tasca d’educació per al consum, mitjançant el tractament d’aquest aspecte en les reunions de mares/pares, enviament d’escrits, etc.


9. La nostra escola practicarà una educació no sexista, mitjançant  la qual es pretén arribar a una valoració d’homes i dones com a persona, sense discriminació per raons de sexe.

9.1. Fomentar la superació de mites, tabús i diferenciació de rols segons el sexe en totes les activitats.

9.1.1. Realitzar totes les tasques sense discriminació per raó de sexe.

9.1.2. Organitzar debats al voltant de temes generals sobre la diferenciació de rols en la societat.

9.1.3. Estudi crític de pel·lícules, biografies, etc., d’herois/heroïnes, ídols,… i situacions universals.

9.1.4. Utilitzar un vocabulari no sexista en comunicacions orals i escrites.

9.1.5. Incrementar la col·laboració de pares i mares en la coeducació de llurs fills/es.

9.2. Arribar a una plena acceptació del propi sexe i dels altres, amb respecte.

9.2.1. Proporcionar diverses activitats: lectures, treballs, dramatizacions,… per a respectar i valorar aspectes físics diferents.

9.3. Incorporar al currículum procesos d’intervenció dirigits a proporcionar informació i formació sexual.

9.3.1. Selecció dels materials didàctics tenint en compte la nostra línia de coeducació.

9.3.2. Utilització de diferents materials didàctics: esquemes, dibuixos, pel·lícules, diapositives, etc., a fi de proporcionar als/les alumnes una adequada informació sexual.

9.3.3. Aclarir els dubtes i qüestions de l’alumnat, al llarg de la seua escolaritat, segons el seu nivell de comprensió.

9.4. Programar les activitats, especialment d’educació artística i festivitats del centre (carnestoltes, Pasqua, falles,…) per a que reforcen la coeducació trasmesa pel centre.

9.4.1. Aprofitar les disfresses i l’ambient festiu per a desmitificar tabús, intercanviar rols i destruir estereotips.

9.4.2. Evitar fomentar, en aquestes activitats, la burla, la discriminació i la infravaloració de sexes, treballs i activitats generalment estereotipades.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies