Visita escolar a Vaasa (Finlandia)

Del 2 al 14 d’Abril hem realitzat la primera de les mobilitats aprovades per a l’Erasmus+ KA1 (2017-19).

Un periode d’observació (Jobshadowing) a l’escola de primària de Onkilahden koulo en Vaasa –Finlàndia–,  país que té un dels millors sistemes educatius, segons els informes PISA i que ha iniciat en l’any 2016 la seua reforma curricular, amb l’objectiu de prioritzar  les noves tecnologies, la interacció entre l’alumnat i el treball cooperatiu.

En la nostra estada hem pogut observar:

*Els diferents tipus d’agrupaments que permeten la realització de tasques i tallers  en  grups partits (entre 11-13 alumnes per sessió).

*La utilització dels espais i la introducció de mobiliari moderrn i ergonòmic.

*La diferent forma d’organitzar l’horari lectiu el qual contempla temps d’esplai de 15′ cada 45′ de classe.

*La dotació pressupostària a l’educació que permet a l’alumnat rebre gratuitament pràcticament  tot el material que necessita, així com els llibres de text, menjar en el centre escolar i ús de l’autobús escolar.

*El reforç del professorat a l’alumnat amb la presència de més d’un mestre per aula en moltes de les sessions la qual cosa permet, entre altres funcions, l’atenció individualitzada a alumnes amb problemes o l’atenció a alumnes  emigrants per a l’adquisició de la llengua del país.

*L’aplicació de noves tecnologies amb l’ús de tot tipus de dispositius en progressió  ja des de 1r de primària: tablets, portàtils i telèfons mòbils, així com l’aprenentatge de diferents aplicacions.

*Les principals característiques culturals d’una societat avançada com la finlandesa.

Tot i que l’estada ha estat breu, podem constatar que el prestigi amb el qual compta el professorat d’eixe país és, segurament, un dels factors del seu èxit.

L’ensenyament de la llengua anglesa com a segona llengua s’inicia a partir del 3r curs de primària. També hem observat que l’adquisició de la mateixa per part de l’alumnat es pot considerar “acceptable” en acabar la primària. Per això, és lògic pensar queno és únicament la introducció de la llengua en l’escola la que garantitza el seu aprenentatge; és tracta més be de la combinació de l’ensenyament i de la presència de l’anglés en els mitjans de comunicació, ja que ni televisió ni cine tradueixen a la llengua oficial els programes o pel.lícules. Hauríem de reflexionar sobre açò, nosaltres també.

Hem pres bona nota de tot allò que ens ha agradat i podria ser factible d’aplicar a la nostra escola. De la mateixa manera que hi ha aspectes que podrien ser traslladats  des de  la nostra a la seua realitat educativa.

La nostra mestra d’acollida, Hanna Savela, ens ha dedicat el temps i l’atenció necessària per a poder fer aquesta primera aproximació i ens ha ajudat a entendre els seus valors pedagògics, com és la importància del  silenci a l’aula, la disciplina i el respecte cap al docent  o la importància de la música, així com els diferents  materials curriculars i mètodes didàctics, els treballs manuals i tasques domèstiques que desenvolupen.

Volem agrair a l’Ajuntament de l’Eliana el regal amb què ha obsequiat a l’escola d’Onkilahden: l’escultura que reprodueix la sargantana de trencadís del parc i que ara ja queda allí com a record del pas de l’escola de L’Olivera de L’Eliana per  Vaasa.

Vicen Córcoles y Cristina Llorens.