
MUSIQUEM L’ESCOLA és un Projecte d’Innovació i Inclusió Educativa del CEIP Mestre Emilio Luna que conjuga principalment diferents disciplines: Educació Plàstica, Música i Dansa i les llengües, i on el referent integrador del projecte és el llenguatge musical.
El projecte MUSIQUEM l’ESCOLA ha rebut una assignació econòmica per part de la Conselleria competent en matèria d’Educació de la Generalitat.
La línia temàtica del projecte és: CONVIVÈNCIA i BENESTAR EMOCIONAL:
- Creació artística i Competència Lingüística.
- Convivència, igualtat i promoció de la NO Violència.
Aquest projecte té com a objectius fonamentals:
- Millorar la Competència lingüística de l’alumnat mitjançant la música com a vehicle d’aprenentatge adreçat a l’educació integral.
- Centrar l’atenció en la cultura de treball en equip i l’aprenentatge autoregulat, fomentant la inclusió i fent front a l’exclusió i a les desigualtats educatives presents en el sistema educatiu.
LÍNIES D’ACTUACIÓ
SONORITZACIÓ DE CONTRES
Lectura, comprensió i creació de textos, sonorització, instrumentació i dramatització de textos i/o breus peces teatrals.
El producte final serà la composició de xicotetes peces musicals basades en textos innèdits i la realització d’un CONCERT CLOENDA on es mostraran les diferents composicions.
L’alumnat participant serà: Infantil 5 anys, 1r, 2n i 3r de primària.
PARTICIPACIÓ EN INNOVARTS
La participació en Innovateatre amb l’alumnat de 4t de primària, on l’alumnat interpretarà una obra teatral facilitada per la Direcció General d’Innovació i Inclusió Educativa a través del projecte Innovarts.
Aprofitarem aquest text per caracteritzar mitjançant la música diferents escenes de l’obra teatral.
Participació de l’alumnat de 5è de Primària del projecte INNOVACANT, on l’alumnat no sols gaudirà cantant, sinó també posarà a prova la seua capacitat expressiva treballant la interpretació i dramatització d’una cantata. En aquest projecte les llengües i la música treballen de la mà per contribuir al desenvolupament de la competència comunicativa de l’alumnat.
PROJECTE LÓVA: L’ÒPERA COM A VEHICLE D’APRENTENTATGE
Proposta emprenedora que permet a l’alumnat convertir la seua classe en una companyia d’òpera.
Aquest projecte Integra diferents àrees del currículum: Llengues, Música, Arts i Ed. Física. La metodologia emprada és ABP i el treball cooperatiu i col·laboratiu. El producte final serà la creació d’una producció operística des de zero, treballant en equips de professionals: escriuran el llibret, composaran la música, crearan l’escenografia, els focos de llum, vestuari, caracterització…
VISITA LA PÀGINA PROJECTE LÓVA A L’EMILIO LUNAPer accedir al PIIE complet, fes clic al següent enllaç:
CALENDARI D’ACTIVIATS DEL PIIE
Fes clic en la graella DISSENY d’ACTIVITATS per accedir al CALENDARI D’ACTIVITATS del PIIE MUSIQUEM L’ESCOLA 24-25.
FASES DEL PROJECTE
MUSIQUEM L’ESCOLA està estructurat en TRES FASES, que coincideixen amb els 3 trimestres:
PRIMERA FASE : ELS GÈNERES LITERARIS i ELS INSTRUMENTS MUSICALS
Coneixem i treballem els contes i el text literari. L’alumnat aprendrà aquest gènere literari i els seus elements amb la finalitat d’escriure un conte entre tots i totes.
El treball a l’Aula de Música consisteix en conèixer, identificar i classificar els instruments musicals, principalment els escolars, que seran els que utilitzarem per a sonoritzar els contes, amb la finalitat que l’alumnat conega les seues característiques tímbriques i ho puga utilitzar per caracteritzar personatges, situacions, emocions…
Fruit d’aquest treball durant el 1r trimestre a l’aula ordinària s’han creat 3 contes. (Fes clic en les imatges per accedir als contes)
En InnovaCant i InnovaTeatre (4t i 5è de primària) el treball s’ha centrat en el coneixement i estudi del gènere teatral:
- Conèixer el gènere teatral i els seus elements.
- Jocs dramatitzats.
- Dramatització de cançons i fragments teatrals.
- Dinàmiques d’interpretació.
- Coneixement del cos i expressió corporal per a la interpretació.
Al projecte LÓVA també s’ha treballat el text teatral i els seus elements, així com la història de l’òpera, però aquest primer trimestre l’hem dedicat exclussivament a la creació de la companyia i el desenvolupament de dinàmiques de cohesió grupal, així com també el coneixement dels diferents oficis relacionats amb el món de les arts escèniques. Aleshores el treball en aquesta fase s’ha centrat en:
- Construir la companyia: Signar el contracte de compromís, creació del nom de la companyia, disseny del seu logotip.
- Coneixement dels diferents oficis relacionats amb el mon de les arts escèniques. Tallers de professionals.
- Càsting dels oficis.
- Elecció del tema i la tesi de la nostra ópera.
SEGONA FASE: EL TEXT MUSICAT
Al 2n trimestre hem treballat diferents models de contes musicals així com també l’audició descriptiva en els diferents nivells d’educació primària.
En PRIMER PRIMÀRIA ens hem centrat en el CARNESTOLTES dels Animals de Camile Saint Saens. El treball realitzat ha estat a partir de:
- Audicions actives amb musicogrames o videogrames.
- Selecció d’instruments musicals escolars per a representar diferents animals.
- Composició de ritmes repetitius i la seua associació al personatge.
- Musicalització i sonorització del seu propi conte.
- Improvisació de melodies en Pentatònica de Fa M.
En SEGON DE PRIMÀRIA hem treballat la sonorització d’objectes i escenes, a partir d’audicions actives com la Màquina d’escriure i el Reloj sincopado, ambdues de Leroy Anderson. El treball ha consistit en:
- Audicions actives amb musicogrames o videogrames.
- Cerca o creació d’efectes sonors amb objectes quotidians.
- Expressió plàstica d’un paisatge sonor.
- Selecció dels instruments que millor s’adeqüen a les característiques i veu del personatge.
- Creació de ritmes i melodies repetitives (ostinat) per representar els personatges.
- Musicalització i sonorització del seu propi conte.
- Improvisació de melodies en Pentatònica de Fa M.
En TERCER DE PRIMÀRIA, hem treballat la sonorització i dramatització de les EMOCIONS. El treball s’ha centrat en:
- Escolta de diferents fragments musicals.
- Musicalització i sonorització del seu propi conte.
- Improvisació de melodies en l’escala Pentatònica.
- Improvisació d’esquemes rítmic-melòdics amb les notes de l’escala.
En InnovaCant i InnovaTeatre (4t i 5è de primària) el treball s’ha centrat en la producció de l’obra de teatre i la cantata. L’alumnat organitzat en equips de professionals han dut a terme les següents accions:
- Interpretació del text.
- Aprenentatge de les cançons.
- Creació de l’escenografia, vestuari, maquillatge.
- Composició de melodies per representar emocions, situacions, paisatges…
- Videomuntatge audiovisual de l’obra de teatre.
- Memorització i comprensió de textos.
- Taller de construcció de tambors.
- Participació en una batucada al centre.
Pel que fa al PROJECTE LÒVA, aquesta segona fase, és la fase de creació. On l’alumnat organitzat en equips de professionals va creant la seua propia òpera:
- Escriptura del llibret.
- Composició de cançons.
- Vestuari i caracterització dels personatges.
- Construcció dels focos de llum.
- Creació i construcció de l’escenografia: maquetes, atrezzo, decorat…
- Difusió del projecte: Cartelleria, programes de mà, cartes, invitacions…
TERCERA FASE: LA REPRESENTACIÓ
Aquesta tercera fase s’ha centrat en l’assaig i muntatge de les obres creades i l’organització del concert cloenda i representacions teatrals de totes les línies d’actuació que integren el projecte MUSIQUEM L’ESCOLA.
Ací vos deixem el cartell que anuncia les dates de les representacions.
Si vols veure els vídeos de les diferents representacions cal que feu clic damunt de cada imatge.

ACTA DE PARTICIPACIÓ DEL PROJECTE D’INNOVACIÓ i INCLUSIÓ EDUCATIVA 2024-2025 “MUSIQUEM L’ESCOLA”.
Feu clic per accedir a l’enllaç

Aquest PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en esta pàgina es fa baix una llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional.
En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com la de possibles obres derivades, s’ha de fer baix la mateixa llicència, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar esta pàgina com a referència del projecte original i de la seua autoria.








