És el cicle de finalització de l’Educació Primària, on es confirma l’adquisició dels objectius de tota l’etapa. En línies generals al tercer cicle es dóna una relevant importànica als següents apartats:
A nivell personal, és un període de canvis, on destaca l’entrada a l’adolescència, per aquest motiu és un moment d’acompanyamet docent; és per això que cobra especial importància la resolució dialògica de conflictes així com la construcció i afiançament de relacions socials inclusives i de respecte amb els altres.
A nivell acadèmic, es potència en aquesta etapa el treball autònom i amb autoinstruccions, afavorint un pensament reflexiu, així com la consolidació i millora del pensament crític; hi ha un gran esforç en el domini de les tècniques de treball intel·lectual. Per últim, en aquest cicle es promou l’aprenentatge cooperatiu internivell, on l’alumnat d’aquestos dos cursos, cinquè i sisè, tenen un gran protagonisme, ja que són guies en el procés d’ensenyament-aprenentage de l’alumnat dels cursos inferiors.