Projecte interdisciplinari de centre 2022-2023

Primera-parte-El-pais-de-Celhada

  1. TÍTOL: El país de Celhada. 
  2. CONTEXTUALITZACIÓ.

El projecte interdisciplicar  “El país de Celhada” es desenvolupa en el CEIP La Celada de Villena (Alacant). El CEIP La Celada és un centre de titularitat pública dependent de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport. És un centre integrador que atén la diversitat i amb gran participació de les famílies, involucrat en activitats de l’entorn i projectes mediambientals i socials. Pertanyem a la Xarxa 2030 i al Projecte de compostatge CreaCompost.  

El projecte interdisciplinari s’està realitzant amb tots els nivells del centre, els grups de 2n, 4t i 6é inclouen les activitats dins d’altres àrees i els grups de Lomloe les realitzen en les àrees dedicades exclusivament al projecte, en l’horari estan establides 3 sessions setmanals.  

El projecte desenvolupa activitats comunes amb tot l’alumnat, el nostre centre té al voltant de 397 alumnes distribuïts des de 2 anys fins a 6é de primària. En primària tenim totes les classes amb la ràtio al voltant de 25 i en infantil la ràtio és menor. El nostre centre atén la diversitat de l’alumnat, per a això en el projecte també està involucrat el personal de suport a la inclusió i adapta algunes activitats a les característiques de cada xiquet/a. En general les adaptacions del projecte són mínimes perquè està plantejat perquè puga dur-se a terme per la totalitat de l’alumnat. La majoria de l’alumnat amb mesures de suport a la inclusió de nivell III i IV són dificultats d’aprenentatge, trastorn generalitzat del desenvolupament i discapacitat mental lleugera. El nostre centre també té un percentatge important d’alumnat de compensatòria.  

Les activitats que es plantegen en el projecte té el rerefons del treball amb els diferents objectius del desenvolupament sostenible posant l’accent en els relacionats amb el medi ambient i les desigualtats socials.  

D’ON SORGEIX LA IDEA D’AQUEST PROJECTE?

En l’avaluació del Pla de Millora del centre es va reflexionar sobre com millorar la competència lingüística de l’alumnat. La comissió encarregada del Foment lector en el centre va presentar un conte que s’havia elaborat com a fil conductor per a millorar aquesta competència. El claustre es va il·lusionar i va veure un projecte ambiciós que es podia extrapolar a totes les àrees del currículum per a treballar les diferents competències. Pel que es va decidir en aqueix mateix claustre que el conte seria l’eix vertebrador del projecte interdisciplinari i s’utilitzaria durant dos cursos escolars, dut a terme per tot l’alumnat. Així que durant el mes de juliol es va donar forma a la idea transformant-lo en el projecte interdisciplinari de centre que hui es mostra. 

El passat curs es va actualitzar el Pla d’Animació a la lectura i es va proposar un fil conductor per a tot el centre dins d’aquest pla. Quan al juliol comencem a reflexionar sobre els canvis de normativa en el currículum i l’àrea de Projecte Interdisciplinari se’ns va ocórrer utilitzar aqueix fil conductor i incloure el pla d’animació  en aquest projecte incloent altres àrees.  

TEMÀTICA.

A partir de la temàtica “la màgia” i “els éssers màgics” hem inclòs que el projecte estiga relacionat amb les ODS pel que les activitats plantejades responen a actuacions concretes sobre les diverses ODS.  

En aquest primer curs estem construint els diferents regnes amb els seus personatges, paisatges, estendards… Els diferents nivells educatius pertanguen a un regne dins d’un país que es diu Celhada. El nom obeeix a un joc de paraules. D’una banda, fa referència a la denominació del centre; per un altre, apareix la paraula fada. Perquè l’objectiu serà alliberar la fada Cel, creadora d’aquest país, d’un encanteri que la manté congelada en el seu palau. L’única manera d’aconseguir alliberar-la és llegint i realitzant les diferents activitats que es plantegen, intentant també complir alguns dels objectius de l’Agenda 2030. 

  • QUÈ ENS HEM PROPOSAT ACONSEGUIR?

El projecte comença aquest curs però es pretén continuar-lo diversos cursos successius. Enguany s’està pretenent generar l’atmosfera adequada per a establir les bases dels diferents regnes, imaginar i descriure el país de Celhada i la fada que el va crear, dissenyar estendards, crear el mapa del país… I el disseny d’aquest país parteix del treball realitzat des de diferents àrees (música, llengües, plàstica…).

  • COMPONENTS DEL CURRÍCULUM.

El nostre projecte integra diferents competències, destacar que algunes són treballades amb més profunditat que unes altres, partint de les 8 competències clau:

  • Competència en comunicació lingüística.
  • Competència plurilingüe.
  • Competència matemàtica  i competència en ciència, tecnologia i enginyeria.
  • Competència digital.
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre.
  • Competència ciutadana.
  • Competència emprenedora.
  • Competència en consciència i expressió cultural.

Aquestes competències clau són desenvolupades en les competències específiques de diferents àrees aconseguint així la transversalitat de tots els aprenentatges. En el projecte s’han inclòs activitats des de les diferents àrees del currículum.

Competències específiques de cada àrea que són treballades en el projecte:

Àrea de coneixement del medi natural, social i cultural.
C.E. 2 Desenvolupar projectes cooperatius delimitats i realitzar investigacions senzilles de naturalesa interdisciplinària amb la guia i ajuda del professorat.
C.E. 3 Plantejar i respondre preguntes sobre qüestions de la vida quotidiana relatives a l’entorn natural, social i cultural.
C. E. 5 Identificar, analitzar i proposar solucions als problemes generats per l’acció humana en l’entorn.
Àrea de Música i dansa
C. E. 3 Interpretar jocs i propostes musicals i escèniques diverses a través de la veu, els instruments, el cos i altres mitjans, buscant varietat expressiva.
C .E. 4 Crear propostes musicals i escèniques breus de forma guiada a partir d un o diversos llenguatges.
Àrea d’educació plàstica i visual
C. E. 1 Explorar propostes artístiques de l’entorn patrimonial i de la cultura visual i audiovisual per mitjà de diferents canals i contextos, desenvolupant hàbits de percepció activa.
C. E. 4 Experimentar amb els elements bàsics del llenguatge visual i audiovisual, així com amb diferents tècniques i materials, expressant idees, sentiments i emocions en l’elaboració de produccions artístiques individuals o col·lectives.
C. E. 5 Utilitzar de manera guiada recursos digitals aplicats a la cerca de la informació i la creació artística.
C. E. 6 Participar en les diferents fases d’un procés creatiu col·laboratiu amb actitud inclusiva, assumint diferents rols en el desenvolupament de produccions visuals i audiovisuals senzilles.
Àrea d’educació física
C. E. 1  Identificar hàbits saludables bàsics en la vida cuotidiana, desenvolupant un estil de vida actiu, a través de l’activitat física regular i adequada.
C .E. 3 Resoldre reptes i situacions motrius fent ús de les capacitats físiques, les perceptiu motrius i les habilitats motrius en diferents contextos de la vida quotidiana a través de l’activitat física i del joc.
C. E. 4  Participar en l’execució de propostes artisticoexpresivas amb aportacions estètiques i creativa pròpies de la cultura motriu a través de la utilització dels recursos expressius bàsics del cos i moviment.
Àrea de valencià i castellà
C. E. 2 Comprendre, interpretar i valorar, de manera guiada, textos orals i multimodals propis dels àmbits personal, social i educatiu, a través de l’escolta activa, l’aplicació d’estratègies de comprensió oral i la reflexió sobre el contingut i la forma.
C. E. 3 Comprendre, interpretar i valorar, de manera guiada, textos escrits i multimodals propis dels àmbits personal, social i educatiu, a través de l’escolta activa, l’aplicació d’estratègies de comprensió lectora i la reflexió sobre el contingut i la forma.
C. E. 4 Produir, de manera guiada, missatges orals senzills amb coherència, cohesió i adequació a través de situacions de comunicació dels àmbits familiar, social i educatiu.
C. E. 5 Produir, de manera guiada, textos escrits i multimodals adequats i coherents amb un vocabulari apropiat, utilitzant estratègies bàsiques de planificació, textualización, revisió i edició.
C. E. 8 Llegir de manera autònoma obres i textos de caràcter divers, seleccionats atenent els seus gustos i interessos i compartir les experiències de lectura.
C. E. 9 Llegir i produir textos amb intenció literària, senzills, amb llenguatge pròxim a l’alumne, contextualitzats en la cultura i la tradició, com una font de plaer i de coneixement.
Àrea de llengua estrangera
C. E. 1 Reconéixer i usar els repertoris lingüístics de diverses llengües, reflexionant sobre el funcionament i agafant consciència dels propis coneixements, així com identificar la diversitat lingüística i cultural a partir de la llengua estrangera.
C. E. 4 Produir de manera guiada textos orals i multimodals, comprensibles i estructurats, per a expressar missatges breus i senzills de l’àmbit personal, social i educatiu, aplicant estratègies de planificació i compensació.
C. E. 5 Produir de manera guiada textos escrits i multimodals, comprensibles i estructurats, per a expressar missatges breus i senzills de l’àmbit personal, social i educatiu, aplicant estratègies de planificació, textualización  i revisió.
Àrea de matemàtiques
C. E. 1 Resoldre problemes relacionats amb situacions reals de l’entorn personal, social i educatiu utilitzant estratègies informals, representacions i conceptes concrets.
C. E. 2 Observar, formular, explorar i comprovar conjectures senzilles sobre propietats i relacions matemàtiques concretes, reconeixent i connectant procediments, patrons, regularitats i estructures.
C. E. 7 Identificar fenòmens i problemes importants des del punt de vista cultural i social en els quals el coneixement matemàtic té un paper decisiu.
Àrea d’educació en valors ètics i cívics.
C. E. 1 Dialogar i debatre de manera assertiva i respectuosa en situacions de l’entorn personal, educatiu i social de l’alumnat per a poder arribar a acords o consensos.
C. E. 2 Reconéixer les emocions pròpies i alienes en situacions de conflictes de l’àmbit escolar i personal, i gestionar-les utilitzant estratègies senzilles per a trobar solucions equitatives.
C. E. 6 Proposar i implicar-se en accions enfront de situacions de desigualtat i injustícia social en l’àmbit escolar i l’entorn pròxim en el marc dels principis d’una societat igualitària i inclusiva.
C. E. 7 Identificar els desafiaments ecològics plantejats pels Objectius del Desenvolupament Sostenible i actuar de manera compromesa amb la transformació de l’entorn pròxim.
Àrea de religió catòlica. (Només per a l’alumnat amb aquesta opció).
C. E. 2 Reconéixer, experimentar i apreciar les relacions personals i amb l’entorn, desenvolupant habilitats socials i actituds de respecte, a través de l’escolta i comprensió de narracions bíbliques, per a promoure valors de la vida en comunitat i contribuir així a la fraternitat humana.
C. E. 4 Explorar i admirar diferents entorns naturals, socials, culturals i artístics gaudint de les seues manifestacions més significatives i descobrint els seus valors cristians, per a desenvolupar creativitat, sensibilitat estètica i sentit de pertinença
C. E. 5 Descobrir, manifestar i generar gust per cultivar la seua interioritat, explorant pensaments, emocions, sentiments i vivències, admirant diferents expressions de la tradició judeocristiana i altres tradicions religioses, per a créixer amb la llibertat i seguretat necessàries que possibiliten el desenvolupament de la dimensió espiritual i les bases del propi sistema de valors i creences.
  • RESUM D’ACTIVITATS:

Primer trimestre:

  1. El professorat en reunió mantinguda el 14 de setembre va acordar llegir el pla de foment a la lectura, el conte base i fer propostes per a començar.
  2. Última setmana de setembre es va acordar la lectura del conte a casa, es va acordar que tot el centre manara aqueixa lectura el mateix dia.
  3. Durant la següent setmana es van realitzar Tertúlies amb el conte ja llegit.
  4. Disseny en plàstica dels personatges (fada Cel i el Devorador).
  5. Descripció dels personatges des de l’àrea de llengua.
  6. A la fi d’octubre es va passar un vídeo a les famílies sobre el projecte i es va començar la decoració del centre per regnes-corredors.
  7. Disseny de l’estendard de cada regne, primer es va fer de manera individual i després es va triar un disseny per classe.
  8. Es va relacionar el dia dels Drets de la infància amb els drets dels regnes.
  9. Dibuixos de personatges amb diferents parts del cos, mà contrària d’escriptura… així es va relacionar aquesta activitat amb el dia de la discapacitat.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies