L’apadrinament lector és un projecte complementari al d’animació a la lectura. És una activitat incorporada en el currículum per a tots els nivells i amb caràcter transversal, però en el nostre centre educatiu es durà a terme entre l’alumnat de 4t i 1r de Primària. Consisteix en el fet que alumnes/as de cursos superiors (4t) es convertisquen en padrins/padrines dels de cursos inferiors (1r) per a compartir moments de lectura. Així les padrines/padrins tindran la funció de llegir contes, de forma elaborada, als seus fillols/as. Amb esta activitat es pretén principalment la millora dels diversos continguts de la lectura, però a més contribuirà a desenvolupar les relacions interpersonals de l’alumnat del centre i l’acostament entre xiquets i xiquetes d’edats diferents.
FINALITATS:
En relació als lectors: Desenvolupar la capacitat lectora. Afavorir la pràctica de la lectura expressiva amb l’adequada vocalització, entonació, ritme, registres fonètics, inflexions de la veu. Incentivar la motivació per la lectura, adaptant-se al nivell de l’oïdor. Conéixer l’organització de la biblioteca del centre. Registrar el préstec dels llibres i responsabilitzar-se de la seua cura. Potenciar les relacions interpersonals, reconeixent a els/as alumnes/as xicotets com els seus iguals en el col·legi. Diferenciar els elements estructurals d’un conte. Apreciar els components físics d’un llibre.
En relació als oïdors: Desenvolupar la capacitat d’escolta activa. Millorar l’atenció i la comprensió de textos orals. Potenciar l’observació i la discriminació de signes gràfics. Percebre les diferències entre diversos llibres, manifestant els seus gustos. Sentir interés per la narració, identificant personatges i situacions. Familiaritzar-se amb l’ús de la biblioteca. Incentivar el respecte cap als llibres. Saber adaptar-se a persones de diferent edat.