COM PODEM AJUDAR AL NOSTRE FILL/FILLA A PARLAR MILLOR?
El llenguatge oral és una destresa que s’aprèn de forma natural, la seua adquisició és un procés evolutiu que segueix el seu propi ritme, per tant, no es dona igual en tots els xiquets i les xiquetes. RESPETAREM EL RITME DE CADA XIQUET .
Per ajudar al xiquet/xiqueta a parlar, primer cal donar-li l’oportunitat, deixar-lo contar coses, escoltar-lo, mostrar interès pel que ens diu, així com parlar-li nosaltres, contar-li el que anem a fer, on anem…
Al parlar utilitzem tots els òrgans articulatoris: llavis, llengua, mandíbula… és important que el xiquet haja aprés a mastegar aliments sòlids i ho faça amb regularitat. L’ús del pipo i el biberó impedeix la mobilitat de la llengua, els temps de succió ja ha passat, així que cal anar deshabituant a poc a poc al xiquet/a.
Cal utilitzar sempre un llenguatge clar i adult, evitant els diminutius i el llenguatge infantilitzat.
Hem de respectar el ritme del xiquet/a quan s’expressa, no interrompre’l quan està parlant, tampoc anticipar la seva resposta encara que tarde en donar-la.
Si el xiquet comet errors en el seu llenguatge, no riure d’aquestes incorreccions, nosaltres repetirem l’expressió correcta.
També cal habituar al xiquet/a a escoltar i que ell també siga escoltat.
Acostumarem al xiquet/a que mire als ulls a la persona que parla, acudir quan se li crida, deixar el que està fent i atendre al que se li diu.
AlGUNS JOCS PER A ESTIMULAR EL LLENGUATGE:
Què anem a fer?….. Aprofitar qualsevol activitat quotidiana per a tindre una conversa amb el xiquet, un dia de neteja, la cura de les plantes, fer un pastís, etc…. Utilitzar l’activitat per a anar nomenant els diferents objectes que s’utilitzen.
Què és ?…… Es buscarà el que hi ha dins de: el saquet de l’esmorzar, la bossa de la compra, la butxaca de l’abric, etc.. Cal fer que el xiquet/a busque dins de la bossa i vaja nomenant tot el que hi ha. Es poden treure tots els objectes i que el xiquet/a els vaja introduint dins anomenant-los.
Recordem….. Qualsevol experiència passada viscuda pel xiquet/a pot servir-nos com punt de partida per a parlar amb ell. Recordem, un viatge, una visita a casa dels iaios, un naixement , una activitat en l’escola , etc….. TE’N RECORDES?
Conencen per…..Una, dues i tres! Diguem coses que comencen per……* “a” com avió, amiga……..* “e” com elefant, ………..
Vocabulari: Una, dues i tres…! Digues-me noms de………..* Joguets, animals, fruites………..
Canviem de paper: “Ara tu eres la mare i jo la filla, o la mestra i l’alumna” Eixe joc els encanta i al canviar de paper fa que el xiquet o xiqueta ha d’ utilitzar un altre registre.
I …Totes les nits, un poquet de vitamina LL: llegiu-li contes variats amb dibuixos que li permeten interpretar els textos.
La mestra d’Audició i Llenguatge: Lucía Peiró