RRI

TITOL I.- Disposicions generals

 

Article 1.- Objecte

 

   1.- Aconseguir una bona convivència escolar que facilite el treball docent a fi de desenrotllar les capacitats individuals de l’alumnat i facilitar els processos d’ensenyança-aprenentatge i les millors condicions per a la qualitat de l’educació.

   2.- Aplicar correctament el Decret 38/2008 sobre la convivència escolar i sobre els drets i deures dels membres de la comunitat educativa.

   3.- Regular les normes de convivència i els procediments per a la resolució dels conflictes que alteren la convivència escolar.

 

Article 2.-  Principis generals

 

   1.- Tot l’alumnat té els mateixos drets i deures, sense més distinció que les que deriven de la seua edat, etapes o nivells que cursen.

   2.- Tots els pares, mares d’alumnes tenen els mateixos drets i responsabilitats en el desenrotllament educatiu dels seus fills/es.

   3.- Tot el professorat així com qualsevol persona que desenrotlle la seua activitat educadora en el centre tenen els mateixos drets i responsabilitats en el desenrotllament educatiu de l’alumnat, sense més distinció que les derivades de la seua relació jurídica amb el centre, càrrecs o funcions docents.

   4.- La comunitat educativa participarà en l’elaboració, control i avaluació de les normes de convivència.

 

Article 3.- Exercici dels drets.

 

   L’exercici dels drets propis en l’àmbit de la convivència escolar, implica el reconeixement i el respecte dels drets de tots els membres de la comunitat educativa.

 

Article 4.-  Aules de convivència.

 

   1.- L’aula de convivència del centre es crea per al tractament de l’alumnat que se li impose una mesura educativa correctora i siga privat del seu dret a participar el normal desenrotllament de les activitats lectives.

   2.- En l’aula de convivència s’afavorirà un procés de reflexió per part de l’alumnat atés i es garantirà la realització de les activitats formatives que determine l’equip docent.

   3.- La direcció d’estudis determinarà el professorat que atendrà l’aula de convivència, implicant al tutor/a i  al departament d’orientació.

 

 

Article 5.- Comissió de convivència del consell escolar del centre.

 

   Li corresponen les funcions següents:

   a) Efectuar el seguiment de la convivència del centre.

   b) Informar al consell escolar sobre les actuacions realitzades i de l’estat de la convivència en el centre.

   c) Canalitzar les iniciatives de caràcter pedagògic dels sectors del consell escolar per a millorar la convivència.

 

 

TÍTOL II   dels drets i deures dels alumnes

 

CAPÍTOL I dels deures i drets dels alumnes

 

Article 6. Dret a una formació integral

 

   1.- Tots els alumnes i totes les alumnes tenen dret a rebre una formació integral que contribuïsca al ple desenrotllament de la seua personalitat.

   2.- Per a fer efectiu este dret, l’educació dels alumnes inclourà:

   a) La formació en els valors i principis arreplegats en la normativa internacional, en la Constitució Espanyola i en l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana.

   b) La consecució d’hàbits intel·lectuals i socials, estratègies de treball, així com dels necessaris coneixements científics, tècnics, humanístics, històrics i d’ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació.

   c) La formació integral de la persona i el coneixement del seu entorn social i cultural immediat i, en especial, de la llengua, història, geografia, cultura i realitat de la societat actual.

   d) La formació en la igualtat entre hòmens i dones.

   e) La formació en el respecte de la pluralitat lingüística i cultural de la societat actual.

   f) La formació ètica o moral que estiga d’acord amb les seues pròpies creences i conviccions, i, en el cas de l’alumnat menor d’edat, amb la dels pares, mares, tutors o tutores, en tot cas, de conformitat amb la Constitució.

   g) L’orientació educativa i professional.

   h) La capacitació per a l’exercici d’activitats professionals i intel·lectuals.

   i) La formació per a la pau, la cooperació i la solidaritat entre els pobles.

   j) L’educació emocional que els permeta afrontar adequadament les relacions interpersonals.

   k) L’educació que assegure la protecció de la salut i el desenrotllament de les capacitats físiques i psíquiques.

   l) L’adequada organització del treball dins de la jornada escolar ajustada a l’edat de l’alumnat, a fi de permetre el ple desenrotllament de la seua personalitat i de les seues capacitats intel·lectuals.

   m) La formació en l’esforç i el mèrit.

   n) La formació de l’oci i el temps lliure.

   o) La formació en els bons hàbits del consum.

   p) Qualssevol altres qüestions que reconega la legislació vigent.

   3. Els alumnes i les alumnes tenen dret a què els seus pares, mares, vetlen per la seua formació integral, col·laborant per a això amb la comunitat educativa, especialment en el compliment de les normes de convivència i de les mesures establides en els centres docents per a afavorir l’esforç i l’estudi.

 

Article 7. Dret a l’objectivitat en l’avaluació

   1. Els alumnes i les alumnes tenen dret a què la seua dedicació, esforç i rendiment escolar siguen valorats i reconeguts amb objectivitat.

   2. Així mateix, tindran dret a ser informats, a l’inici de cada curs, dels criteris d’avaluació, de qualificació i de les proves a què seran incursos, d’acord amb els objectius i continguts de l’ensenyança en cada curs o període d’avaluació.

3. Els centres comunicaran a l’alumnat, i als seus representants legals si és menor d’edat, les hores que cada tutor/tutora disposa en el seu horari per a atendre’ls.

   4. Els equips de cicle i els departaments didàctics facilitaran una còpia de les programacions didàctiques. Estes programacions quedaran a disposició de l’alumnat i els seus representants legals, perquè tinguen constància dels objectius, continguts, criteris d’avaluació i de qualificació, i d’esta manera puguen realitzar totes les consultes que estimen oportunes respecte d’això.

5. El professorat facilitarà aquells aclariments que puga sol·licitar l’alumnat, i els seus representants legals si és menor d’edat, respecte al contingut de les programacions didàctiques.

6. Els tutors/ tutores, després de cada sessió d’avaluació i quan hi haja circumstàncies que ho aconsellen, informaran l’alumnat, i si és el cas, als seus representants legals, sobre el resultat del procés d’aprenentatge, l’evolució de l’alumne/alumna, i el rendiment mostrat en relació amb les seues capacitats i possibilitats.

   7. Els alumnes i les alumnes podran sol·licitar informació més precisa contra les qualificacions obtingudes i les decisions de promoció o obtenció del títol acadèmic que corresponga per mitjà de sol·licitud de revisions (annex I) i sempre que dispose de raons justificades per a això.

 

Article 8. Dret al respecte de les pròpies conviccions

 

   El respecte a les pròpies conviccions de l’alumnat comprén els següents drets:

   a) Respecte a la seua llibertat de consciència i a les seues conviccions religioses, ètiques, morals i ideològiques, d’acord amb la Constitució.

   b) A rebre informació sobre el projecte educatiu del centre. En el cas d’alumnes menors d’edat, este dret també correspondrà als seus pares, mares, tutors o tutores.

   c) Qualssevol altres reconeguts per la legislació vigent.

 

Article 9. Dret a la integritat i la dignitat personal

 

   El dret a la integritat i la dignitat personal de l’alumnat implica:

   a) El respecte a la seua identitat, intimitat i dignitat personals.

   b) El respecte a la seua integritat física, psicològica i moral

   c) La protecció contra tota agressió física, sexual, psicològica, emocional o moral, no podent ser objecte, en cap cas, de tractes vexatoris o degradants.

   d) El desenrotllament de la seua activitat educativa en adequades condicions de seguretat i higiene.

   e) La disposició en el centre educatiu d’un ambient en el que el respecte, l’estudi, la convivència, la solidaritat i la camaraderia entre els alumnes i les alumnes estiga present.

   f) La confidencialitat de les seues dades personals i familiars, de conformitat amb la normativa vigent.

 

Article 10. Dret de participació

 

   Els alumnes i les alumnes tenen dret a participar en el funcionament i en la vida del centre, de conformitat amb  les normes vigents.

 

Article 11. Dret d’associació i de reunió

 

   El dret d’associació i de reunió comprén els següents drets:

   a) A associar-se, amb la possibilitat de creació d’associacions, federacions i confederacions d’alumnes.

   b) A associar-se, una vegada acabada la seua relació amb el centre o al terme de la seua escolarització, en entitats que reunisquen els antics alumnes i col·laborar a través d’estes en el desenrotllament de les activitats del centre.

   c) A reunir-se en el centre educatiu. L’exercici d’este dret es desenrotllarà d’acord amb la legislació vigent i respectant el normal desenrotllament de les activitats docents.

   d) Les associacions d’alumnes podran utilitzar els locals dels centres docents per a la realització de les activitats que els són pròpies, a este efecte, els directors i les directores dels centres docents facilitaran la integració de les dites activitats en la vida escolar, tenint en compte el normal desenrotllament d’esta.

 

Article 12. Dret d’informació

  

   1. Els alumnes i les alumnes tenen dret a ser informats pels seus representants en els òrgans de  participació en què estiguen representats i per part de les associacions d’alumnes, tant sobre les qüestions pròpies del centre com en aquelles que afecten altres centres docents i el sistema educatiu en general.

 

Article 13. Dret a la llibertat d’expressió

 

   Els alumnes i les alumnes tenen dret a manifestar lliurement les seues opinions, de manera individual i col·lectiva, sense perjuí del respecte dels drets dels membres de la comunitat educativa i d’acord amb els principis i drets constitucionals i dins dels límits establits per la legislació vigent.

 

Article 14. Dret d’ajudes i suports

  

   El dret d’ajudes i suports comprén els següents drets:

   a) A rebre les ajudes i suports necessaris per a compensar les carències i els desavantatges de tipus personal, familiar, econòmic, social i cultural, especialment en el cas de presentar necessitats educatives especials.

   b) A l’establiment d’una política de beques i servicis de suport adequats a les necessitats dels alumnes.

   c) A la protecció social, en l’àmbit educatiu en el cas d’infortuni familiar o accident, segons la legislació vigent.

   d) A qualssevol altres que s’establisquen en la legislació vigent.

 

 

CAPÍTOL II  dels deures de l’alumnat

 

Article 15.- Deure d’estudi i d’assistència a classe

 

   Este deure es concreta en les obligacions següents:

   a) Tindre una actitud activa, participativa i atenta en classe, sense interrompre ni alterar el funcionament normal de la classe.

   b) Participar en les activitats formatives orientades al desenrotllament del currículum.

   c) Assistir al centre educatiu amb el material i equipament necessaris per a poder participar activament en el desenrotllament de les classes.

   d) Realitzar les tasques encomanades pel professor en l’exercici de les seues funcions.

   e) Realitzar l’esforç necessari, en funció de la seua capacitat, per a comprendre i assimilar els continguts de les distintes àrees.

   f) Respectar l’exercici del dret i el deure  a l’estudi dels altres alumnes.

   g) Respectar l’exercici del dret i del deure a la participació en les activitats formatives dels altres alumnes.

   h) Romandre en el recinte escolar durant la jornada lectiva.

   i) Atendre a les explicacions, manifestar esforç personal i de superació per a traure el màxim rendiment.

 

 Article 16.- Deure de respecte als altres.

 

     Este deure es concreta en les obligacions següents:

a) Respectar la llibertat de consciència, i les conviccions religioses, morals i ideològiques dels membres de la comunitat educativa.

b) Respectar la identitat, la integritat, la dignitat i la intimitat de tots els membres de la comunitat educativa.

c) Col·laborar amb el professorat en la seua responsabilitat de transmissió de coneixements i valors.

d) Complir les normes i seguir les pautes establides pel professorat.

e) No discriminar cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe, llengua o per qualsevol altra circumstància.

 

Article17.- Deure a respectar les normes de convivència.

    

    Este deure es concreta en les obligacions següents:

a) Participar i col·laborar en la promoció d’un adequat ambient de convivència escolar, així com conéixer el Pla de Convivència del Centre.

b) Respectar el dret de la resta dels alumnes a què no siga pertorbada l’activitat educativa.

c) Justificar de forma adequada i documentalment, davant del tutor/a, les faltes d’assistència i de puntualitat.

d) Utilitzar adequadament les instal·lacions, materials i recursos educatius utilitzats en el Centre.

e) Respectar els béns i pertinences dels membres de la comunitat educativa.

f) Complir el Reglament de Règim Intern del Centre.

g) Respectar i complir les decisions dels Òrgans Unipersonals i Col·legiats del Centre, sense perjuí de fer valdre els seus drets.

h) Complir les normes de seguretat, salut i higiene.

i) Respectar el Projecte Educatiu.

j) Responsabilitzar-se de les comunicacions que s’establisquen entre la família i el centre educatiu i viceversa.

k) Utilitzar l’equipament informàtic, programari i comunicacions del centre, inclòs INTERNET per a fins educatius.

l) Respectar la prohibició en la utilització de telèfons mòbils, aparells reproductors, videojocs…

 

 

 

TITOL III  de les normes de convivència

 

CAPÍTOL I  Principis generals

 

Article 18.-  Plans de convivència

 

   El pla de convivència del centre contribuirà a afavorir l’adequat clima de treball i respecte mutu i prevenció dels conflictes.

 

Article 19.- Incompliment de normes de convivència

 

    Podran ser objecte de mesures correctores les realitzades pels alumnes dins del recinte escolar, durant la realització d’activitats complementàries, durant el servici de menjador i les dutes a terme fora del recinte escolar però relacionades amb la vida escolar.

 

Article 20.-Aplicació de mesures correctores i disciplinàries

 

    Les  mesures disciplinàries tindran un caràcter educatiu, no seran contràries a la dignitat ni integritat física o moral dels alumnes. Respectarà la proporcionalitat amb la falta comesa i no seran privats del seu dret a l’escolaritat.

   

Article 21.- Gradació de mesures educatives correctores i de les mesures educatives disciplinàries

 

1.- L’incompliment de les normes de convivència dels alumnes haurà de ser valorat tenint en compte les circumstàncies personals familiars o socials de l’alumne.

   2.- Es tindran en compte les següents circumstàncies atenuants:

   a) El reconeixement espontani de la conducta incorrecta.

   b) La no comissió amb anterioritat d’accions contràries a les normes de convivència.

   c) La petició d’excuses en els casos d’injúries, ofenses i alteracions del desenrotllament de les activitats.

   d) L’oferiment d’accions compensatòries del dany causat.

   e) La falta d’intencionalitat.

   f) El caràcter ocasional de l’acte en la conducta i comportament habitual.

  

   3.- Als mateixos efectes es tindran en compte les següents circumstàncies agreujants:

   a) La premeditació.

   b) La reiteració.

   c) Qualsevol conducta discriminatòria per raó de naixement, raça, sexe, cultura, llengua, capacitat econòmica, nivell social, conviccions polítiques morals o religioses, discapacitat etc.

   d) Quan la falta es realitze contra qui es trobe en situació d’inferior edat, minusvalideses, recent incorporació al centre o indefensió.

   e) La publicitat de la falta.

   f) La realització en grup o amb intenció d’emparar-se en l’anonimat.

   g) La provocació suficient.

 

Article 22.- Reparació de danys materials.

 

   1.- Els alumnes, o si és el cas els pares, estan obligats a reparar el dany causat o fer-se càrrec del cost econòmic de la seua reparació o restabliment.

   2.- Els alumnes, o si és el cas els pares, que sostragueren béns del centre hauran de restituir-los o reparar econòmicament el valor dels mateixos.

   3.- La reparació econòmica del dany causat no serà eximent del possible expedient disciplinari per l’actuació comesa.

   4.- La direcció del centre comunicarà a la Direcció Territorial l’incompliment dels apartats 1 i 2.

 

Article 23.- Pràctica i recepció de les comunicacions

 

    1.- Les incidències del present reglament seran notificades als pares dels alumnes.

    2.- Els pares dels alumnes estan obligats a facilitar l’adreça postal del seu domicili així com de qualsevol canvi que es produïra.

 

Article 24.- Les faltes d’assistència i l’avaluació.

 

     Sense perjuí de les mesures educatives correctores que s’adopten davant de les faltes d’assistència injustificades, quan aconseguixen el cinquanta per cent del curs escolar farà impossible l’aplicació del caràcter continu de l’avaluació.

 

CAPÍTOL II  Conductes contràries a les normes de convivència del centre educatiu i mesures correctores

 

Article25.- Tipificació

 

   Es consideren conductes contràries a les normes de convivència les següents:   

a) Faltes de puntualitat o d’assistència injustificades.

b) Actes d’indisciplina que alteren el desenrotllament de les activitats del centre educatiu, o que alteren el normal desenrotllament de les classes i impedisquen el dret i el deure a l’estudi dels seus companys/es.

c) Els actes d’incorrecció o desconsideració, injúries i ofenses contra els membres de la comunitat educativa.

d) El furt, deteriorament intencionat o ús inadequat  d’immobles, materials, documentació, recursos del centre i de la comunitat educativa.

e) Les accions que puguen ser perjudicials per a la integritat i salut dels membres de la comunitat educativa.

f) La negativa a portar el material necessari per al desenrotllament del procés d’ensenyança aprenentatge 

 g) La negativa a traslladar, la informació facilitada als pares, mares, tutors/es pel centre i viceversa, o alterar o manipular la mateixa.

h) Suplantació de la personalitat de membres de la comunitat educativa.

i) La utilització inadequada de les tecnologies de la informació i comunicació. L’ús de telèfons mòbils, aparells de so i altres aparells electrònics aliens al procés d’ensenyança aprenentatge durant les activitats que es realitzen en el centre educatiu.

j) La incitació o estímul a cometre una falta contrària a les normes de convivència.

k) La negativa al compliment de les mesures correctores adoptades davant de conductes contràries a les normes de convivència.

l) L’ús inadequat de les infraestructures i béns o equips materials del centre.

   m) La desobediència en el compliment de les normes de caràcter propi del centre i que estiguen incloses en el seu projecte educatiu.

   

Article 26.- Mesures educatives correctores.

 

   1.- Davant de les conductes contràries a les normes de convivència, es podran aplicar les mesures següents:

   a) Amonestació verbal.

   b) Compareixença immediata davant del cap d’estudis o el director.

   c) Amonestació escrita.

   d) Retirada de telèfons mòbils, aparells de so, o altres aparells aliens al procés d’aprenentatge que seran tornats als pares dels alumnes.

   e) Privació del temps de recreació per un temps no superior a cinc dies.

   f) Realització de tasques educatives per l’alumne o l’alumna, en horari no lectiu.

   g) Incorporació a l’aula de convivència del centre.

   h) Suspensió del dret a participar en les activitats complementàries programades pel centre.

  1.   Suspensió del dret d’assistència a determinades classes per un període no superior a cinc dies.

 

Article 27.- Comunicació als pares, mares tutors, tutores legals de l’alumnat que siga objecte de mitges educatives correctores.

 

   Les mesures correctores previstes en l’article anterior, hauran de ser comunicades als pares dels alumnes i alumnes.

 

Article 28.- Competència per a aplicar mesures educatives correctores.

 

   1.- Correspon al director del centre imposar les mesures educatives correctores que corresponguen als alumnes.

   2.-No obstant això, a fi d’agilitzar l’aplicació de les mesures educatives correctores, la cap d’estudis o el professor/a de l’aula, per delegació del director podran imposar les mesures educatives correctores previstes en l’article 36 lletres a), b), c), d) e).

 

Article 29.- Constància escrita i registre de les mesures educatives correctores

 

   De les mesures correctores que s’apliquen, quedarà constància escrita en el centre les que facen referència als apartats f), g), h), i) de l’article 36. Posteriorment el director o persona en qui delegue, ho registrarà, si és procedent, en el Registre Central d’Incidències conforme el que establix l’orde de 12 de setembre del 2007 (Pla PREVI)

 

Article 30.- Prescripció

 

   1.- Les conductes contràries a les normes de convivència prescriuen al cap d’un mes.

   2.- Les mesures educatives correctores  prescriuen al cap d’un mes.

 

Article 31.- Reiteració de conductes contràries a la convivència i falta de col·laboració dels pares, mares, tutors i tutores.

   En els supòsits en què, una vegada duta a terme la correcció oportuna, l’alumne o l’alumna continue presentant reiteradament conductes pertorbadores  per a la convivència en el centre, a més de les mesures correctores, es traslladarà, prèvia comunicació als pares, a les institucions públiques que es considere oportú.

 

CAPÍTOL III.- Conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre

 

Article 32.- Tipificació

 

   Es consideren conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre les següents:

   a) Els actes greus d’indisciplina i les injúries o ofenses contra membres de la comunitat educativa que sobrepassen la incorrecció o la desconsideració previstes en l’article 35 del present reglament.

   b) L’agressió física o moral, les amenaces i coaccions i la discriminació greu a qualsevol membre de la comunitat educativa, així com la falta de respecte greu a la integritat i dignitat personal.

   c) Les vexacions i humiliacions a qualsevol membre de la comunitat escolar, particularment si tenen un component sexista o xenòfob, així com els que es realitzen contra els alumnes més vulnerables per les seues característiques personals, socials o educatives.

   d) L’assetjament escolar.

   e) La suplantació de personalitat en actes de la vida docent.

   f) La falsificació, deteriorament o sostracció de documents acadèmics.

   g) Els danys greus causats en els locals, materials o documents del centre o en els béns dels membres de la comunitat educativa.

   h) Els actes injustificats que pertorben greument el normal desenrotllament de les activitats del centre.

   i) Les actuacions que puguen perjudicar o perjudiquen greument la salut i la integritat personal dels membres de la comunitat educativa.

   j) La introducció en el centre d’objectes perillosos o substàncies perjudicials per a la salut i la integritat personal dels membres de la comunitat educativa.

   k) Les conductes tipificades com a contràries a les normes de convivència si concorren circumstàncies de col·lectivitat o publicitat.

   l) La incitació o l’estímul a cometre una falta que afecte greument la convivència en el centre.

   m) La negativa reiterada al compliment de les mesures educatives correctores adoptades davant de conductes contràries a les normes de convivència.

   n) La negativa al compliment de les mesures disciplinàries adoptades davant de les faltes que afecten greument la convivència en el centre.

   o) Ús indegut o sense autorització a fitxers o servidors del centre.

   p) Actes atemptatoris respecte el projecte educatiu del centre.

 

Article 33.- Mesures educatives disciplinàries.

 

   1.- Les mesures disciplinàries que poden imposar-se per incórrer en les conductes tipificades en l’article anterior lletres h), m) i n), són les següents:

   a) Realització de tasques educadores per l’alumne en horari no lectiu per un període entre cinc i quinze dies lectius.

   b) Suspensió del dret a participar en les activitats extraescolars o complementàries que tinga programat el centre durant els trenta dies següents a la imposició de la mesura correctora.

  1.   Canvi de grup o classe de l’alumne per un període entre cinc i quinze dies lectius.

   d) Suspensió del dret d’assistència a determinades classes per un període entre cinc i quinze dies lectius. Durant este temps l’alumne realitzarà les tasques acadèmiques que se li encomanen.

   2.- Les mesures disciplinàries que poden imposar-se per incórrer en les conductes tipificades en l’article anterior excepte les lletres h), m) i n), arreplegues en l’apartat anterior, són les següents:

   a) Suspensió del dret d’assistència al centre educatiu durant un període comprés entre sis i trenta dies lectius. Durant este període, l’alumne realitzarà les tasques acadèmiques que s’encomanen, presentant-les a l’instructor de l’expedient amb la periodicitat que en l’expedient s’especifique.

   b) Canvi de centre educatiu per part de l’Administració educativa.

 

Article 34.- Responsabilitat penal

 

   La direcció del centre comunicarà al Ministeri Fiscal i a la Direcció Territorial qualsevol fet que puga ser constitutiu de delicte o falta penal.

 

Article 35.- Aplicació i procediment

  

   1.- Les conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre només podran ser objecte de mesures disciplinàries amb la prèvia instrucció de l’expedient disciplinari.

   2.- Correspon a la direcció del centre incoar, per iniciativa pròpia o a proposta de qualsevol membre de la comunitat escolar, els referits expedients a l’alumnat.

   3.- L’acord sobre la instrucció d’un expedient disciplinari s’acordarà amb un termini màxim de dos dies hàbils del coneixement dels fets.

   4.- La direcció del centre farà constar per escrit l’obertura de l’expedient disciplinari, que haurà de contindre:

   a) El nom complet de l’alumne/a.

   b) Els fets imputats en l’expedient.

   c) La data en què es van produir els mateixos.

   d) El nomenament de l’instructor/a i d’un secretari/a si ho creu procedent.

   e) Les mesures de caràcter provisional.

5.- L’acord d’iniciació de l’expedient disciplinari ha de notificar-se a la persona instructora, i als pares de l’alumne/a advertint-los que de no efectuar al·legacions en el termini màxim de deu dies sobre el contingut de la iniciació del procediment, la iniciació podrà ser considerada com proposta de resolució quan continga un pronunciament precís sobre la responsabilitat imputada.

      

Article 36.- Instrucció i proposta de resolució

 

   1.- L’instructor/a de l’expedient una vegada rebuda la notificació de nomenament i en el termini màxim de deu dies hàbils practicarà les actuacions que estime convenients per a l’esclariment dels fets.

   2.- L’instructor formularà proposta de resolució que es comunicarà a l’alumne/a i als seus pares.

   3.- La proposta de resolució haurà de contindre:

   a) Els fets imputats en l’expedient.

   b) La tipificació que a estos fets li atribuïsca.

   c) Valoració de la responsabilitat de l’alumne amb les circumstàncies agreujants o atenuants, si les haguera.

   d) Les mesures educatives disciplinàries aplicable.

   e) La competència del director/a per a resoldre.

   4.- Quan raons d’interés públic ho aconsellen, es podrà acordar d’ofici la tramitació d’urgència, per la qual cosa es reduirien a la mitat els terminis establits per al procediment ordinari.

 

Article 37.- Resolució i notificació

 

   1.- El termini màxim per a la resolució d’un expedient no podrà excedir un mes.

   2.- La resolució contindrà:

   a) Els fets o conductes que se li imputen a l’alumne.

   b) Les circumstàncies agreujants o atenuants si les haguera.

   c) Els fonaments jurídics en què es basa la correcció imposada.

   d) El contingut de la sanció i data d’efecte d’esta.

   e) L’òrgan davant el qual cal imposar reclamació i termini del mateix.

   3.- La resolució de l’expedient per part del director/a del centre, posarà fi a la via administrativa pel que la mesura disciplinària que s’impose serà immediatament executiva, excepte la prevista en l’article 43.3b) que podrà ser recorreguda davant de la Conselleria d’Educació.

   4.- La resolució del director/a del centre podrà ser revisada en un termini màxim de cinc dies pel Consell Escolar a instàncies dels pares segons el que establix l’article 127 de la Llei Orgànica 2/2006 de 3 de maig. A tals efectes, el director/a convocarà en un termini màxim de dos dies hàbils una sessió extraordinària del Consell Escolar perquè este òrgan procedisca a revisar la decisió adoptada.

 

Article 38.- Prescripció 

 

   Les conductes tipificades en l’article 42 d’este reglament així com les mesures disciplinàries, prescriuen al cap de tres mesos des de la seua comissió i la seua imposició.

 

Article 39.- Mesures de caràcter cautelar

 

   1.- A l’incoar-se un expedient o en qualsevol moment de la seua instrucció el director/a del centre, oïda La Comissió de Convivència del Consell Escolar podrà aplicar mesures provisionals cautelars per a garantir el normal desenrotllament de les activitats del centre.

   2.- Les mesures provisionals podran consistir en:

a) Canvi provisional de grup.

b) Suspensió provisional d’assistir a determinades classes.

c) Suspensió provisional d’assistir a determinades activitats del centre.

d) Suspensió provisional d’assistir al centre.

3.- Les mesures provisionals podran establir-se per un període màxim de cinc dies lectius.

4.- Davant de casos molt greus el director/a, oïda La Comissió de Convivència del Consell Escolar, de manera excepcional i tenint en compte la pertorbació de la convivència i l’activitat del centre, els danys causats i la transcendència de la falta, mantindrà la mesura provisional fins a la resolució de l’expedient sense perjuí que esta no haurà de ser superior en temps ni diferent de la mesura correctora que es propose.

   5.- El director/a podrà revocar o modificar en qualsevol moment les mesures provisionals adoptades.

   6.- Les mesures provisionals es comunicaran als pares.

   7.- Quan la mesura provisional adoptada comporte la no-assistència a determinades classes, l’alumne/a realitzarà els treballs acadèmics que se li encomanen. El cap d’estudis organitzarà l’atenció d’este alumnat.

   8.- Quan la mesura provisional adoptada comporte la suspensió temporal a assistir al centre, el tutor entregarà a l’alumne un pla detallat d’activitats acadèmiques i establirà les formes de seguiment i control durant els dies de no assistència.

   9.- Quan es resolga l’expedient, si la mesura provisional i la mesura disciplinària tenen la mateixa naturalesa, els dies que es van establir com a mesura provisional i que l’alumne va complir, es consideraran a compte de la mesura disciplinària a complir.

 

TITOL IV.- Dels drets i deures dels pares, mares tutors o tutores d’alumnes en l’àmbit de la convivència

 

CAPÍTOL I.- Drets dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes

 

Article 40.- Drets

   a) A ser respectats, rebre un tracte adequat i ser valorats en l’exercici de les seues funcions.

   b) Que els seus fills/es reben una educació amb la màxima garantia de qualitat amb els fins i drets establits en la Constitució, Estatut d’Autonomia i les lleis educatives.

   c) A participar en els processos d’ensenyança i aprenentatge dels seus fills.

   d) A conéixer els procediments establits pel centre educatiu per a una adequada col·laboració amb este.

   e) A estar informats sobre el progrés de l’aprenentatge i integració socioeducativa dels seus fills.

   f) A rebre informació sobre el projecte educatiu i les normes de convivència del centre.

   g) A participar en l’organització, funcionament, govern i avaluació del centre educatiu, en els termes establits en les lleis.

   h) A ser informats sobre el procediment per a presentar queixes, reclamacions i suggeriments.

   i) A ser atesos en aquelles decisions que afecten l’orientació acadèmica i professional dels seus fills.

   j) Que els siguen notificades les faltes d’assistència i retards.

   l) Que els siguen notificades les mesures educatives correctores i disciplinàries en les que puguen veure’s incursos els seus fills.

   m) Els pares/mares dels alumnes tenen garantida la llibertat d’associació en l’àmbit   educatiu

 

CAPÍTOL II.- Deures dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes

 

Article 41.- Deures

   a) Inculcar l’educació en els seus fills i l’esforç i estudi per a l’obtenció dels millors  rendiments acadèmics.

   b) Assumir la responsabilitat que tenen de complir amb l’escolarització dels seus fills i filles i atendre correctament les necessitats educatives que sorgisquen de l’escolarització.

   c) Col·laborar amb el centre educatiu. En cas contrari es procedirà segons el que disposa l’article 41.2 del present Reglament.

   d) Escolaritzar els seus fills i filles.

   e) Fomentar en els seus fills i filles el respecte cap a les normes de convivència del centre.

   f) Fomentar el respecte a tots els components de la comunitat educativa.

   g) Ensenyar als seus fills i filles a cuidar els materials i instal·lacions del centre i respondre dels desperfectes causats en estos en els termes de l’article 321.1 d’este Reglament.

   h) Vetlar per l’assistència i puntualitat dels seus fills i filles en el centre escolar.

   i) Proporcionar al centre la informació que per la seua naturalesa siga necessària conéixer per part del professorat.

   j) Comunicar-se amb l’equip educatiu sobre el procés d’ensenyança i aprenentatge dels seus fills i el seu desenrotllament personal i cooperar en la resolució de conflictes.

   k) Estimular-los perquè duguen a terme les activitats d’estudi i treball que li’ls encomanen per a millorar el rendiment dels seus fills i filles.

   l) Conéixer, participar i recolzar l’evolució del seu procés educatiu en col·laboració amb el  professorat i el centre.

   m) Respectar i fer respectar les normes establides pel centre, l’autoritat i les indicacions o orientacions educatives del professorat.

   n) Ensenyar als seus fills i filles  a desenrotllar una actitud responsable en l’ús de les tecnologies de la informació, vigilar el tipus d’informació a què els seus fills i filles accedixen a través de les noves tecnologies i mitjans de comunicació.

   o) Respectar el projecte educatiu del centre.

TITOL V.- Dels drets i deures del professorat en l’àmbit de la convivència escolar

 

CAPÍTOL I.- Drets del professorat

                       

Article 42.- Drets

   a) A ser respectats, rebre un tracte adequat i ser valorats per la comunitat educativa i la societat en general en l’exercici de les seues funcions.

   b) A rebre la col·laboració necessària per part dels pares i mares en la realització de les tasques escolars a casa, control d’assistència i puntualitat en classe, assistència a tutories, per a poder proporcionar un adequat clima de convivència escolar i facilitar una educació integral per als seus fills i filles.

   c) A desenrotllar la seua funció docent en un ambient educatiu adequat, on siguen respectats el seu dret a la integritat física i moral.

   d) A exercir les competències que en l’àmbit de la convivència escolar els siguen atribuïdes per la normativa legal vigent.

   e) A prendre les decisions necessàries per a mantindre un adequat clima de convivència durant les classes i les activitats complementàries, en el marc del present reglament, assegurant el desenrotllament de la funció docent i discent.

   f) A rebre l’ajuda i col·laboració de la comunitat educativa per a millorar la convivència en el centre.

   g) A participar en l’elaboració de les normes de convivència del centre.

   h) A expressar la seua opinió sobre el clima de convivència en el centre i a realitzar propostes per a millorar-ho.

   i) A rebre per part de l’Administració els plans de formació previstos en l’article 14.2 del Decret de deures i drets i en el 102 de la LOE.

   j) A tindre la consideració d’autoritat pública en l’exercici de la funció docent.

   k) A la defensa jurídica i protecció de l’Administració Pública en els procediments que se seguisquen davant de qualsevol orde jurisdiccional, com a conseqüència de l’ús legítim de les seues funcions o càrrecs públics en els termes establits en la Llei d’Assistència Jurídica a la Generalitat.

   l) Conéixer el projecte educatiu del centre

 

CAPÍTOL II.- Deures del professorat

 

Article 43.- Deures

   a) Respectar  i fer respectar el projecte educatiu del centre.

   b) Complir amb les obligacions establides per la normativa sobre la convivència escolar.

   c) Exercir, de forma diligent, les competències que en l’àmbit de la convivència escolar li atribuïx la normativa vigent.

   d) Respectar i donar un tracte adequat als membres de la comunitat educativa.

   e) Imposar les mesures correctores que els corresponguen en virtut del Decret de Deures i Drets.

   f) Inculcar als alumnes el respecte per tots els membres de la comunitat educativa.

   g) Fomentar un bon clima en l’aula i en les activitats complementàries que permeten el bon desenrotllament del procés ensenyança-aprenentatge.

   h) Informar els pares dels alumnes de les normes de convivència establides en el centre, dels incompliments d’estes i de les mesures correctores imposades.

   i) Informar els alumnes de les normes de convivència establides en el centre, fomentant el seu coneixement i compliment.

   j) Establir en la programació aspectes relacionats amb la convivència escolar i amb la resolució de conflictes.

   k) Controlar les faltes d’assistència i els retards dels alumnes i informar d’ells als pares i a l’equip directiu.

   l) Actuar amb diligència i rapidesa davant de qualsevol incidència rellevant en l’àmbit de la convivència escolar, informant el professor tutor, i a l’equip directiu, de manera que s’informe convenientment els pares  i es prenguen les mesures oportunes.

   m) Formar-se en la millora de la convivència en els centres i en la resolució de conflictes.

   n) Guardar reserva i sigil professional sobre circumstàncies personals i familiars dels alumnes, sense perjuí de l’obligació de comunicar a l’autoritat competent l’incompliment dels deures i responsabilitats establides per la normativa de protecció de menors.

   o) Informar la Conselleria d’Educació de les alteracions de convivència en els termes que preveu l’Orde de 12/09/2007.

   p) Guardar reserva i sigil professional sobre els continguts de les proves programades en el centre educatiu.

   q) Fomentar i utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en el procés d’ensenyança-aprenentatge amb fins educatius.

   r) Vetlar pel bon ús de les tecnologies de la informació i la comunicació i complir i fer complir el que preveu la Llei Orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal i en la Llei de Propietat Intel·lectual.

   s) Atendre pares, mares i als alumnes en l’exercici de la tutoria.

 

TITOL VI.- Dels drets i deures del personal d’administració i servicis en l’àmbit de la convivència escolar en els centres docents públics

 

Article 44.- Drets i deures.

   1.- El personal d’administració i servicis, com a membre de la comunitat educativa, i en l’exercici  de les seues funcions, té els següents drets:

   a) A ser respectat i valorat per la comunitat educativa i per la societat en general en l’exercici de les seues funcions.

   b) A col·laborar amb el centre per a establir un bon clima de convivència.

   c) A rebre defensa jurídica i protecció de l’Administració Pública en els procediments que se seguisquen com a conseqüència de l’exercici legítim de les seues funcions.

   2.- Deures:

   a) Col·laborar amb el centre per a establir un bon clima de convivència.

   b) Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació per a fins relacionats amb el seu lloc de treball.

   d) Complir i fer complir el que preveu la Llei Orgànica de Protecció de Dades i la Llei de Propietat Intel·lectual.

   e) Custodiar la documentació administrativa així com guardar reserva i sigil respecte a  l’activitat quotidiana del centre escolar.

   f) Comunicar a la direcció del centre totes les incidències que suposen violència que exercida sobre persones i béns que perjudiquen la convivència en el centre.

 

 

TITOL VII.- Normes d’orde intern

 

Article  45.- Tractament, seguiment i control de conductes conflictives.

 

   1.1.- Es portarà un registre individual de tots els alumnes de classe, anotant les incidències en la fitxa personal de l’alumne. Davant d’una conducta conflictiva, tipificada en el present R.R.I., s’actuarà seguint progressivament el protocol següent:

a) Amonestacions orals del tutor/a.

b) Informació del tutor/a als pares/mares de l’alumne/a.

c) Amonestació conjunta de l’equip de Cicle a l’alumne.

d) Amonestació conjunta de l’equip de Cicle a l’alumne estant presents els pares

e) Entrevista de l’alumne amb la Cap d’Estudis o un altre membre de l’equip directiu i el tutor.

f) Entrevista de la Cap d’Estudis o un altre membre de l’equip directiu  amb pares i alumne simultàniament.

1.2.- Si esgotats tots estos passos, l’alumne/a no millora el seu comportament ni la seua actitud,  es procedirà a la firma d’una falta lleu, o greu , segons siga procedent i ajustant-se al procés establit en el present R.R.I.

   1.3.- Quan la falta comesa siga tipificada directament com greu  en el Decret de Drets i Deures dels alumnes, es procedirà directament segons la normativa.

 

Article 46.- Entrades i eixides.

  

   L’horari d’entrades i eixides, ho sol·licitarà el Consell Escolar del Centre a la Direcció Territorial, tenint en compte els criteris del Claustre.

   Les portes del Col·legi es tancaran passats cinc minuts de l’hora d’entrada. Es portarà un registre dels alumnes que arriben tard per a informar els Servicis Socials i a la Conselleria.

 

En quant a les entrades de l’alumnat, tant en Infantil com en Primària, els xiquets entraran a soles ordenadament i seran esperats per els/les tutors/tutores a l’aula.

 

En quant a les eixides, en Infantil i aula de Primària situada al passadís de la planta baixa (Infantil) entraran els pares per la porta del carrer Clemente Julián i els esperaran a la porta de cada aula o porxada en el cas de Primària. En Primària, els pares entraran per la porta del carrer Velázquez i es quedaran darrere de les tanques; l’alumnat serà acompanyat pel seu mestre en filera, ordenadament, fins a la porta d’eixida, on els arreplegaran els pares.

 

   Dins de l’horari escolar, cap alumne/a, podrà abandonar el recinte escolar. En cas d’urgència, els pares o un familiar major podrà arreplegar a l’alumne, firmant l’imprés d’eixida que està en consergeria.

   Els dies de pluja, els alumnes d’Infantil, entraran directament a l’edifici principal.

   Els pares/mares i/o familiars, s’abstindran de passar amb paraigües dins de l’edifici escolar per a evitar accidents, tant a les entrades com a les eixides.

   Quan a l’eixida es produïsca qualsevol incidència meteorològica, els pares/mares o familiars hauran de ser puntuals en l’arreplega dels alumnes, i els esperaran fora de l’edifici escolar per a no bloquejar les eixides.

 

Article 47.- Horari de visites.

 

   L’horari de visites dels pares/mares als professors i a l’equip directiu, s’ajustarà a l’horari establit i als dies  de tutoria. Actualment  són els dijous  i divendres de 13 a 13’30 h. No es podrà atendre cap pare/mare a les 9 h o a les 15’30 h  perquè això suposaria  desantendre als alumnes.

   Durant l’horari escolar, els pares/mares d’alumnes, s’abstindran d’interrompre les classes.

 

Article 48.- Absència i substitucions del professorat.

 

   Quan un professor s’absenta, la Cap d’Estudis organitza el torn de substitucions, perquè els alumnes estiguen atesos en tot moment. El professor justificarà degudament l’absència atenint-se a la normativa legal.

   En el cas que esta circumstància es done entre diversos professors/as-tutors/os, els que tinguen la tutoria en la mateixa planta, vigilaran els corredors fins que es produïsquen les incorporacions dels professors/es.

   El Cap d’Estudis establirà un sistema de substitucions perquè l’aula quede atesa, respectant en un principi els càrrecs unipersonals, coordinació i educació especial. En segon orde d’importància, es respectarà les activitats de suport i altres càrrecs assignats per la Direcció del Centre (biblioteca, salut, material, etc.).

 

Article 49.- Sobre organització de l’aula degut a vagues.

   En cas de vaga, es procedirà d’acord amb els servicis mínims establits per Conselleria, respectant en tot moment el dret a realitzar la vaga de qualsevol professor/a, i el dret a l’assistència al Centre dels alumnes.

 

 

 

Article 50.-  Absència i eixida de l’alumnat

 

   No es permetrà eixir als alumnes sols fora de l’horari d’eixida, en cap concepte. Si fóra necessari que isqueren, vindran els pares o algun familiar autoritzat a arreplegar-los i ompliran la fitxa d’eixida que està preparada a este efecte.

 

Article 51.-  Material específic per a determinades activitats o assignatures.

 

   Els alumnes hauran de portar els materials necessaris per a poder realitzar totes les activitats previstes.

   El Centre està obligat a informar Conselleria del mal ús que es faça de les ajudes per a llibres de text.

 

Article 52.-  Resposta del centre davant d’un accident, una lesió o indisposició de l’alumnat.

 

En els casos de caràcter lleu, una contusió menor, un tall o un arrapada lleugera, el professor/a aplicarà gel, desinfectant o una tireta.

En els casos de caràcter greu, o si es tenen dubtes de l’abast de la lesió, s’avisarà als pares o familiars i es portarà a l’alumne a l’ambulatori, caminant o recorrent a la policia  local o ambulància.

 

Article 53.- Activitats complementàries.

 

   Per a realitzar qualsevol activitat complementària, els alumnes portaran necessàriament la corresponent autorització dels pares i l’import corresponent de la mateixa ajustant-se als terminis d’entrega de l’activitat. Si un alumne faltara a una activitat, no se li podrà tornar els diners per motiu d’organització.

   Els alumnes que no realitzen l’activitat complementària organitzada pel centre, es repartiran en les aules que no participen en la mateixa i que romanen en el Centre.

   Les activitats complementàries s’organitzen perquè participe, com a mínim, els dos terços de la classe. Si no assistira eixe mínim, no es podrà realitzar l’activitat, excepte expressa aprovació del Consell Escolar del Centre.

 

Article 54.-Relació amb els pares i les famílies.

 

   L’educació dels alumnes ha de realitzar-se conjunta i coordinadament entre l’escola i els pares, per tant és imprescindible que hi haja una relació de mútua confiança i col·laboració. Per a  aconseguir-ho és necessari que els pares assistisquen a les reunions generals que es convoquen o a les citacions individuals.

   És convenient que es confirme la cita amb el professor els dies de tutoria, perquè podria tindre el professor a altres pares esmentats i no se’ls podria atendre.

   Es prega que les famílies eviten parlar amb els professors a les hores d’entrada, perquè si se’ls atén, estem desatenent a la resta de l’alumnat. Si desitgen donar alguna informació o notificació puntual al professor, faça-ho per escrit a través de l’agenda escolar o d’una nota. Si fóra un assumpte greu o urgent pot tractar-ho amb l’equip directiu.

   Qualsevol notificació que es done a l’alumne dirigida als pares, haurà de ser firmada i tornada.

 

Article 55.- Ús de les instal·lacions del Centre.

 

   Les instal·lacions del Centre s’utilitzaran amb l’atenció i el respecte adequat. La utilització del centre fora de l’horari escolar està regulada pel conveni singularitzat entre la Conselleria d’Educació   i la Federació Valenciana de Municipis per a la utilització de les instal·lacions dels centres públics del 16 de març de 1994.

   La ruptura o el deteriorament intencionat de les instal·lacions del centre haurà de ser degudament reparat o esmenat.

 

Article 56.- Seguretat i vigilància del Centre.

   El professorat vigilarà i vetlarà degudament durant tot l’horari escolar perquè els alumnes realitzen les funcions previstes en l’horari escolar en un clima adequat de convivència i  respecte.

   Si alguna persona amenaçara la seguretat o alterara  l’orde en el Centre, se li farà abandonar el mateix.

   Si posteriorment sol·licitara ser  atés,  se li atendrà amb la deguda cautela en direcció.

 

Article 57.- Agrupament de l’alumnat

 

Segons acord de claustre  i informat el Consell Escolar l’alumnat serà mesclat a l’acabament del 2n curs de Primària, després de passar sociogrames i analitzar  els dos grups per part de l’equip de cicle.

 Al mateix temps, quan es considere que hi ha molta diferència entre els diferents cursos integrants d’un mateix nivell que no siga  el mencionat en l’apartat anterior, es valorarà la possibilitat de tornar a fer la mescla de l’alumnat per a que els grups siguen més homogenis i equilibrar aquestes  diferències. 

 

Article 58.- Altres normes

 

   Durant el temps de recreació, els alumnes no podran quedar-se en classe si no estan amb el seu professor/a. De la mateixa manera, tampoc podran romandre en els corredors.

   L’eixida al pati de recreació es farà ordenadament. En el mateix, els alumnes no podran portar objectes que puguen causar danys a altres.

   Els alumnes utilitzaran les papereres i procuraran, en tot moment que el col·legi es mantinga net i endreçat.

   Els objectes perduts que es troben s’entregaran en consergeria. El Centre no es fa responsable d’aquells que els alumnes extravien.

   Durant la permanència dels alumnes en el pati, no es permetrà l’entrega d’objectes, i /o entrepans per la tanca, evitant així que persones alienes puguen introduir objectes de desconeguda procedència.

   S’evitarà que els alumnes, durant les hores de classe, vagen als servicis contínuament.

   En el tauler d’anuncis del Col·legi, s’exposarà a principi de cada curs les instruccions i informacions sobre l’organització escolar.

   a) Professors del Centre.

   b) Calendari escolar.

   c) Dates d’Avaluacions.

   d) Horaris de visita i reunions.

   e) Normes d’entrada i eixida.