PLC

PROJECTE LINGÜÍSTIC DE CENTRE

ANÀLISI DE CONTEXT

El CEIP JOSÉ GARCÍA PLANELLS és un centre públic, que al curs 1997-1998 inicià el programa d’immersió lingüística en una de les dues línies que disposa. Al curs 2005-2006 s’inicià l’aplicació d’aquest programa en les dues línies. A partir del curs 2013-2014 es va aplicar el PPEV.

Després de passar una enquesta a les famílies el curs 2016-2017, les conclusions que varem traure de les dades, són les següents:

• El nostre alumnat majoritàriament no parla valencià en la seua família.
  • Els pares coneixen i han estudiat la llengua valenciana, encara que només la utilitzen en un context oficial amb l’escola, no familiar.
  • A casa i al carrer l’idioma emprat és el castellà. Els pares han estudiat en molts casos l’anglès a l’escola, encara que el nivell assolit és bàsic.
  • Els pares consideren positiu que els seus fills estudien en valencià i coneguen bé la llengua. L’alumnat disposa a casa de llibres, contes, etc. en valencià.
  • A Manises, encara que estem en una zona valenciano-parlant, la realitat és que es parla molt poc valencià i en la zona en què es troba el col·legi pràcticament no es parla.

De tot açò, concloguem que degut a que el contacte amb el castellà és molt potent i es dóna a través dels mitjans de comunicació i a la vida quotidiana del poble, en l’escola hem de prioritzar el valencià, perquè és la llengua minoritzada, ja que som l’únic context on l’alumne va a poder utilitzar aquesta llengua. Per aquest motiu hem considerat més adequat retardar l’inici del castellà fins a primer de Primària.

Respecte a la llengua estrangera, som conscients de que l’idioma europeu i internacional és l’anglès i hem d’aconseguir que el nostre alumnat adquirisca una competència funcional en aquesta llengua. Per això, per a enriquir la competència en llengua estrangera, participem per una banda en projectes Erasmus+, i per altra sol·licitem auxiliars de conversa.

OBJECTIUS

El Programa d’educació plurilingüe i intercultural desenvolupat té els objectius següents:

1. Garantir l’alumnat l’assoliment d’una competència plurilingüe que implique:

a) El domini oral i escrit de les dues llengües oficials, el domini funcional d’una o més llengües estrangeres i el contacte enriquidor amb les llengües i cultures no curriculars però pròpies d’una part de l’alumnat.

b) La curiositat per les llengües, i els coneixements sobre com són i com funcionen, els procediments per a la construcció d’aquests coneixements a partir de l’observació, manipulació i comparació de les diferents llengües presents en l’aula, i des d’una perspectiva crítica sobre com s’usen.

2. Garantir la igualtat d’oportunitats de l’alumnat i la seua integració en el sistema educatiu i en la societat valenciana:

a) Garantint el dret de tot l’alumnat a assolir el seu màxim potencial pel que fa al coneixement i a l’ús de les llengües, independentment de la procedència sociocultural de les famílies, de les competències comunicatives, de les experiències culturals amb què arriben al centre, i de les seues aptituds i estils d’aprenentatge.

b) Formant l’alumnat per a la convivència i per a integrar-se com a ciutadà de ple dret en una societat multilingüe i multicultural.

3. Garantir la normalització de l’ús social i institucional del valencià dins de l’escola.

Per a la consecució d’aquestos objectius, el Programa d’educació plurilingüe i intercultural assegurarà que l’alumnat, en acabar les diferents etapes educatives, haja assolit les competències orals i escrites del Marc Europeu Comú de Referència que es determinen a continuació:

a) En acabar els ensenyaments obligatoris, com a mínim el nivell de valencià i castellà equivalent al B1, i l’equivalent a l’A1 de la primera llengua estrangera.

b) En acabar els ensenyaments postobligatoris no universitaris, com a mínim el nivell de valencià i castellà equivalent al B2, i l’equivalent a l’A2 de la primera llengua estrangera.

OBJECTIUS D’EDUCACIÓ INFANTIL

1.-Desenvolupar la capacitat d’expressar sentiments, desitjos i idees mitjançant el llenguatge oral, ajustant-se als diferents contextos i situacions de comunicació habituals i quotidianes i als diferents interlocutors.

2.-Desenvolupar la capacitat de comprendre les intencions i missatges que li comuniquen altres xiquets i adults i enriquir les seues possibilitats comunicatives en la mesura en que s’ajusten a contextos concrets cada vegada més amplis.

3-.Desenvolupar la capacitat de conèixer i respectar les normes que regeixen els intercanvis lingüístics en situacions comunicatives diverses.

4.-Desenvolupar la capacitat de comprendre, conèixer i recrear alguns textos de tradició cultural, perquè mostren actituds de valoració, de gaudi i d’interés cap a ells.

5.-Adquirir el vocabulari corresponent als projectes de treball al llarg del curs.

OBJECTIUS D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA

1.- Comprendre i produir missatges orals i escrits en valencià, castellà i anglès, atenent diferents intencions i  contextos de comunicació, tot partint que l’entorn habitual de l’alumnat no facilita la producció de missatges en contextos reals en valencià i anglès, per tant, des de l’escola caldrà propiciar-los especialment.

2.-Proporcionar a l’alumnat una competència plurilingüe que comprenga el domini equilibrat de les dues llengües cooficials i el domini funcional d’una llengua estrangera.

3.- Convertir els alumnes en aprenents estratègics i autònoms de llengües, i motivats per a aprendre durant tota la vida.

4.- Aconseguir que tots els alumnes desenvolupen la seua potencialitat màxima pel que fa al rendiment lingüístic i acadèmic.