PLC

PROJECTE LINGÜÍSTIC DE CENTRE

ANÀLISI DE CONTEXT

El CEIP JOSÉ GARCÍA PLANELLS és un centre públic, que al curs 1997-1998 inicià el programa d’immersió lingüística en una de les dues línies que disposa. Al curs 2005-2006 s’inicià l’aplicació d’aquest programa en les dues línies. A partir del curs 2013-2014 es va aplicar el PPEV.

 

Després de passar una enquesta a les famílies el curs 2016-2017, les conclusions que varem traure de les dades, són les següents:

  • El nostre alumnat majoritàriament no parla valencià en la seua família.
  • Els pares coneixen i han estudiat la llengua valenciana, encara que només la utilitzen en un context oficial amb l’escola, no familiar.
  • A casa i al carrer l’idioma emprat és el castellà. Els pares han estudiat en molts casos l’anglès a l’escola, encara que el nivell assolit és bàsic.
  • Els pares consideren positiu que els seus fills estudien en valencià i coneguen bé la llengua. L’alumnat disposa a casa de llibres, contes, etc. en valencià.
  • A Manises, encara que estem en una zona valenciano-parlant, la realitat és que es parla molt poc valencià i en la zona en què es troba el col·legi pràcticament no es parla.

 

De tot açò, concloguem que degut a que el contacte amb el castellà és molt potent i es dóna a través dels mitjans de comunicació i a la vida quotidiana del poble, en l’escola hem de prioritzar el valencià, perquè és la llengua minoritzada, ja que som l’únic context on l’alumne va a poder utilitzar aquesta llengua. Per aquest motiu hem considerat més adequat retardar l’inici del castellà fins a primer de Primària.

 

Respecte a la llengua estrangera, som conscients de que l’idioma europeu i internacional és l’anglès i hem d’aconseguir que el nostre alumnat adquirisca una competència funcional en aquesta llengua. Per això, per a enriquir la competència en llengua estrangera, participem per una banda en projectes Erasmus+, i per altra sol·licitem auxiliars de conversa.

 

OBJECTIUS

 

El Programa d’educació plurilingüe i intercultural desenvolupat té els objectius següents:

 

1. Garantir l’alumnat l’assoliment d’una competència plurilingüe que implique:

 

a) El domini oral i escrit de les dues llengües oficials, el domini funcional d’una o més llengües estrangeres i el contacte enriquidor amb les llengües i cultures no curriculars però pròpies d’una part de l’alumnat.

 

b) La curiositat per les llengües, i els coneixements sobre com són i com funcionen, els procediments per a la construcció d’aquests coneixements a partir de l’observació, manipulació i comparació de les diferents llengües presents en l’aula, i des d’una perspectiva crítica sobre com s’usen.

 

2. Garantir la igualtat d’oportunitats de l’alumnat i la seua integració en el sistema educatiu i en la societat valenciana:

 

a) Garantint el dret de tot l’alumnat a assolir el seu màxim potencial pel que fa al coneixement i a l’ús de les llengües, independentment de la procedència sociocultural de les famílies, de les competències comunicatives, de les experiències culturals amb què arriben al centre, i de les seues aptituds i estils d’aprenentatge.

 

b) Formant l’alumnat per a la convivència i per a integrar-se com a ciutadà de ple dret en una societat multilingüe i multicultural.

 

3. Garantir la normalització de l’ús social i institucional del valencià dins de l’escola.

 

Per a la consecució d’aquestos objectius, el Programa d’educació plurilingüe i intercultural assegurarà que l’alumnat, en acabar les diferents etapes educatives, haja assolit les competències orals i escrites del Marc Europeu Comú de Referència que es determinen a continuació:

 

a) En acabar els ensenyaments obligatoris, com a mínim el nivell de valencià i castellà equivalent al B1, i l’equivalent a l’A1 de la primera llengua estrangera.

 

b) En acabar els ensenyaments postobligatoris no universitaris, com a mínim el nivell de valencià i castellà equivalent al B2, i l’equivalent a l’A2 de la primera llengua estrangera.

 

OBJECTIUS D’EDUCACIÓ INFANTIL

 

1.-Desenvolupar la capacitat d’expressar sentiments, desitjos i idees mitjançant el llenguatge oral, ajustant-se als diferents contextos i situacions de comunicació habituals i quotidianes i als diferents interlocutors.

 

2.-Desenvolupar la capacitat de comprendre les intencions i missatges que li comuniquen altres xiquets i adults i enriquir les seues possibilitats comunicatives en la mesura en que s’ajusten a contextos concrets cada vegada més amplis.

 

3-.Desenvolupar la capacitat de conèixer i respectar les normes que regeixen els intercanvis lingüístics en situacions comunicatives diverses.

 

4.-Desenvolupar la capacitat de comprendre, conèixer i recrear alguns textos de tradició cultural, perquè mostren actituds de valoració, de gaudi i d’interés cap a ells.

 

5.-Adquirir el vocabulari corresponent als projectes de treball al llarg del curs.

 

OBJECTIUS D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA

 

1.- Comprendre i produir missatges orals i escrits en valencià, castellà i anglès, atenent diferents intencions i  contextos de comunicació, tot partint que l’entorn habitual de l’alumnat no facilita la producció de missatges en contextos reals en valencià i anglès, per tant, des de l’escola caldrà propiciar-los especialment.

 

2.-Proporcionar a l’alumnat una competència plurilingüe que comprenga el domini equilibrat de les dues llengües cooficials i el domini funcional d’una llengua estrangera.

 

3.- Convertir els alumnes en aprenents estratègics i autònoms de llengües, i motivats per a aprendre durant tota la vida.

 

4.- Aconseguir que tots els alumnes desenvolupen la seua potencialitat màxima pel que fa al rendiment lingüístic i acadèmic.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies