— Tertúlies literàries —

Què són?
Les tertúlies dialògiques literàries són una de les actuacions d’èxit implantades a l’escola, que amb el pas del temps ha anat guanyant pes i en l’actualitat es desenvolupa en tota l’etapa de Primària. Aquesta actuació d’èxit consisteix en la construcció colectiva de significat i coneixement mitjançant el diàleg sobre les millors creacions de la humanitat en disciplines com la literatura, l’art o la música. Amb les tertúlies dialògiques, es preten l’aproximació directa de l’alumnat a la cultura clàssica universal i al coneixement científic acumulat per la humanitat al llarg del temps.
La tertúlia es desenvolupa compartint, mitjançant un rigorós torn de paraula aquelles idees de l’obra que els participants han seleccionat prèviament perquè els han cridat l’atenció. Això genera un intercanvi molt enriquidor, que permet una major profunditat en els temes i promou la construcció de nous coneixements. En les sessions, un dels participants assumeix el paper de moderador, amb la idea d’afavorir la participació igualitària de totes i tots.
Principalment a l’escola ens centrem en les tertúlies literàries, en les quals l’alumnat, les famílies i els professorat ens reunim per dialogar sobre un llibre de la literatura clàssica universal. L’opció pels clàssics es deu a que aquestes obres aborden les qüestions més centrals de la vida de les persones i per això han romàs en el temps; i perquè això trenca amb les barreres elitistes culturals que han considerat la literatura clàssica un patrimoni de determinats grups socials. Es democratitza, d’aquesta manera, l’accés a la cultura per a totes les persones.
Quins beneficis aporten a l'alumnat?
Les tertúlies dialògiques literàries han demostrat que augmenten el vocabulari, milloren l’expressió oral i la comprensió lectora. Al mateix temps, és un exercici de respecte, d’escolta igualitària, que transforma el context de les persones i crea sentit. L’alumnat amb el pas de les setmanes augmenta el seu interés per llegir, ja que vol participar activament en les tertúlies. Aquesta actuació d’èxit, en la majoria d’ocasions generen grans debats al voltant de temes sorgits pel que han llegit. A més aporten una major cohesió al grup, ja que es treballen valors com el respecte, l’escolta activa i l’acceptació de diferents punts de vista.
